Po wakacyjnym okresie powracamy do Państwa z ogromną dawką wiedzy. Początek jesieni to okres kontynuacji letnich robót drogowych. To również moment przygotowania nawierzchni na surowe zimowe, warunki. Jak wyszczególnia w swoim artykule dr inż. Michał Stawowiak, do jesiennych robót utrzymaniowych zaklasyfikować można między innymi zapewnienie należytego odwodnienia tzw. torowiska drogowego, zabezpieczenie odcinków przełomowych oraz uszczelnienie korony drogi przed przenikaniem w głąb korpusu wód atmosferycznych.
W bieżącym wydaniu kontynuujemy tematykę związaną z BHP, wobec czego poruszamy zależność między bezpieczeństwem na drogach, a oświetleniem. W tym kontekście „na tapetę” bierzemy takie zagadnienia jak norma PN-EN 13201. Nie zabraknie również innych technicznych wytycznych, a to za sprawą cyklu naszego eksperta Przemysława Gogojewicza. Porusza on kwestie związane między innymi z drogowymi urządzeniami przeciwhałasowymi i ich reakcją na ogień, sprzętem gaśniczym i ratowniczym w praktyce zarządcy drogi czy kwestię wyjazdów lub wjazdów awaryjnych na drogi powiatowe i gminne. Z kolei o zjazdach z drogi publicznej jako elemencie infrastruktury drogowej pisze dr inż. Przemysław Rokitowski, który umiejscawia dane zagadnienie w polskim ładzie prawnym.
Roboty drogowe potrafią, oprócz pozytywów, nieść czasem negatywne konsekwencje, szczególnie dla użytkowników lokali, którzy mają do nich utrudniony dostęp ze względu na remontowane drogi. O możliwości ubiegania się o odszkodowanie informuje w swoim artykule specjalista od zamówień publicznych Konrad Różowicz. Z kolei ekspertka z zakresu prawa budowlanego Patrycja Jasik w swoim artykule omawia kwestie związane z interpretacją reklamy w kontekście ustawy o drogach publicznych, a także wyjaśnia zagadnienia związane z plakatami wyborczymi.
Nie może również zabraknąć zagadnień skupionych wokół maszyn. W danym wydaniu uwaga została skupiona na automatycznym układzie centralnego smarowania. Jego instalacja niesie za sobą szereg korzyści, jak: zwiększenie dyspozycyjności maszyny czy znaczne ograniczenie zużycia smaru w porównaniu do smarowania ręcznego.
Redakcja „Drogi Samorządowe”
Zamów prenumeratę