DROGI SAMORZADOWE_nr_75.jpg
WYDANIE: lipiec - sierpień | 4 (75) 2024

DROGI GMINNE I POWIATOWE

lipiec - sierpień

Letnie wydanie „Dróg Samorządowych” poprzedziła III Ogólnopolska Konferencja „Nowe zasady projektowe dróg w praktyce samorządów 2024” zorganizowana przez naszą redakcję. Wydarzenie miało miejsce 13 czerwca 2024 r. w centrum konferencyjno-szkoleniowym BusinessWell w Poznaniu. Konferencja obfitowała w 12 ciekawych prelekcji ekspertów z zakresu drogownictwa. Zatem w tym wydaniu nie mogło zabraknąć relacji z tego wydarzenia. Miło nam, że cieszyło się tak dużym zainteresowaniem.

Jest nam również miło poinformować, iż w tym roku minęło 12 lat, odkąd „Drogi Samorządowe” istnieją na rynku. Ciągle staramy się dostosowywać do zmieniającej się rzeczywistości i odpowiadać na potrzeby czytelników. Z tego względu przygotowaliśmy dla Państwa „Katalog firm dla zarządców dróg”, w którym zgromadzone zostały kontakty do najlepszych przedsiębiorstw branży drogowniczej. Zachęcamy Państwa do korzystania z naszego katalogu i do nawiązywania owocnych współprac.

Sezon letni wiąże się z odpowiednią specyfiką utrzymania dróg. Pobocza nadal porasta roślinność, którą należy w odpowiedni sposób pielęgnować. Nasz ekspert dr inż. Michał Stawowiak dokonuje w swoim artykule przeglądu różnych typów pasów ochronnych – od ochrony przeciwpożarowej, po przeciwolśnieniową oraz akustyczną. Lato to również czas, kiedy warto wykorzystywać urządzenia zasilane energią słoneczną. Przykład takich rozwiązań stanowią lampy solarne, którym został poświęcony jeden z naszych artykułów. Omówione zostały tam takie zagadnienia, jak hybrydowe lampy uliczne oraz przykłady inteligentnego sterowania.

Sezon wakacyjny obfituje w podróże, stąd uwaga została skierowana na aspekty prawne dotyczące stref parkingowych. Nasz ekspert Konrad Różowicz w swoim artykule dokonuje rozróżnienia na strefę płatnego parkowania oraz śródmiejską strefę płatnego parkowania. W trosce o czytelników w naszym artykule wyjaśniamy te różnic oraz dostarczamy praktycznych porad, jak unikać problemów związanych z parkowaniem w miejskich strefach. W bieżącym wydaniu nie zabraknie również przeglądu najnowszych inwestycji drogowych, do których należą m.in. oddane do użytku dwa ronda przy ulicy Szamotulskiej w Gminie Rokietnica.

Z życzeniami owocnej lektury

redakcja „Drogi Samorządowe”

Zamów prenumeratę

UTRZYMANIE DRÓG

MICHAŁ STAWOWIAK lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

PROBLEMATYKA UTRZYMANIA POBOCZY DRÓG ORAZ ZIELENI PRZYDROŻNEJ W SEZONIE LETNIM

Przypatrując się pasowi drogowemu, można zauważyć występowanie nawierzchni sztucznych i powierzchni zielonych. Powierzchnie zielone w pasie drogowym stanowią: pas rozdziału ruchu, nieutwardzone pobocza, skarpy, suche rowy i pasy powiązania z terenem. Występują tam wszystkie rodzaje zieleni, czyli: zieleń niska (trawniki), zieleń średnia (krzewy) oraz zieleń wysoka (drzewa). Udział zieleni w pasie drogowym wpływa na jego własności ekologiczne, estetyczne i konstrukcyjne, a także stanowi rezerwę terenu pod ewentualną modernizację drogi – poszerzenie jezdni i poboczy.

PATRYCJA JASIK lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

BUDOWA, PRZEBUDOWA I REMONT DROGI W KONTEKŚCIE WYMOGÓW USTAWY PRAWO BUDOWLANE

Wśród zadań zarządcy drogi ustawa o drogach publicznych [1], dalej: u.d.p., wymienia między innymi pełnienie funkcji inwestora. Zatem to zarządca drogi jest podmiotem odpowiedzialnym za budowę, przebudowę i remont drogi. W zależności od rodzaju przedsięwzięcia musi więc jako inwestor spełnić odpowiednie wymogi prawa budowlanego. Warto zatem wiedzieć, jakie są różnice pomiędzy budową, przebudową a remontem drogi, jak i które przepisy prawa budowlanego znajdą zastosowanie w każdym z tych przypadków.

PROJEKTOWANIE

REDAKCJA lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

BUDOWA NOWEGO PRZEBIEGU DROGI WOJEWÓDZKIEJ NR 305 NA ODCINKU OD UL. KOLEJOWEJ DO UL. CELNEJ W NOWYM TOMYŚLU

Realizacja zadania ma na celu poprawę warunków bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników ruchu oraz usprawnienie komunikacji samochodowej zarówno ruchu lokalnego wewnątrz miasta jak i ruchu tranzytowego poprzez przeniesienie ruchu tranzytowego (przede wszystkim ciężkiego) poza obszary zabudowane z pominięciem bardzo obciążonego przejazdu kolejowego w ciągu ul. Kolejowej.

TECHNOLOGIE

MICHAŁ STAWOWIAK lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

MASZYNY WYKORZYSTYWANE DO UTRZYMYWANIA DRÓG W SEZONIE LETNIM

Omówienie poszczególnych grup maszyn wykorzystywanych do bieżącego utrzymywania dróg warto rozpocząć od analizy własności użytkowych zamiatarek drogowych. Zamiatarki w okresie pozimowym wykorzystywane są przede wszystkim do zamiatania z dróg i ulic rozsypanego podczas prowadzenia „akcji zima” materiału uszorstniającego. Materiałem tym zwykle jest piasek, żwir, drobno zmielony grys oraz nieroztopiona sól drogowa.

WYWIAD

PRAWNE ZESZYTY DROGOWE

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

KANAŁY TECHNOLOGICZNE LOKOWANE PRZY DROGACH SAMORZĄDOWYCH

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Cyfryzacji w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać kanały technologiczne i ich usytuowanie, kanały technologiczne stanowią ciąg osłonowych elementów obudowy, studni kablowych oraz innych obiektów lub urządzeń służących umieszczeniu lub eksploatacji. Przy drogach samorządowych (gminnych i powiatowych) kanały technologiczne lokowane są nad wyraz często.

KONRAD RÓŻOWICZ lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

ASPEKTY PRAWNE DOTYCZĄCE STREF PARKINGOWYCH

Korzystanie z publicznej infrastruktury drogowej z założenia systemowego nie generuje bezpośredniej odpłatności po stronie użytkowników. Regulacje ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 320), dalej: u.d.p., przewidują odstępstwa od wskazanej reguły wiodącej. Najczęściej występującym w praktyce odstępstwem są odpłatności tytułem postoju pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania (SPP) lub w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania (ŚSPP).

WARTO WIEDZIEĆ

RELACJA

REDAKCJA lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

III OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA DROGI SAMORZĄDOWE 2024 ZA NAMI! RELACJA Z WYDARZENIA

13 czerwca 2024 r. w centrum konferencyjno-szkoleniowym BusinessWell w Poznaniu odbyła się III ogólnopolska konferencja „Nowe zasady projektowe dróg w praktyce samorządów 2024” zorganizowana przez naszą redakcję. Wydarzenie obfitowało w 12 ciekawych prelekcji ekspertów z zakresu drogownictwa. Zapraszamy do zapozna- nia się z relacją z wydarzenia, w którym uczestni- czyło blisko 120 osób.

BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

BHP PRACOWNIKA WYKONUJĄCEGO PRACĘ PRZY DROGACH (CZ. 1)

Pracownik wykonujący pracę na drogach samorządowych (powiatowych i gminnych) często bywa narażony na różnego rodzaju sytuacje niebezpieczne, np. z racji niewłaściwego użycia sprzętu czy też przy podejmowaniu pracy na moście czy wiadukcie bez właściwego zabezpieczenia. To samo dotyczy wykonywania prac ziemnych czy podziemnych. Właściwe przestrzeganie norm i przepisów związanych z pracami drogowymi jest przedmiotem niniejszego tekstu. Podstawą BHP pracownika jest w tym przypadku rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych.

NASZ EKSPERT UDZIELA ODPOWIEDZI

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ UDZIELA ODPOWIEDZI NA PAŃSTWA PYTANIA

Zarząd powiatu jest zarządcą drogi powiatowej i to do jego kompeten- cji należy dbałość o drogę powiatową. Zarządca drogi jest organem jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o drogach publicznych. Zatem zarząd powiatu jako organ jest zobowiązany do usunięcia martwego zwierzęcia bezdomnego domowego lub gospodarskiego. Jeśli natomiast znany jest właściciel takiego zwierzęcia, można go obciążyć kosztami tego usunięcia.