Utrzymanie dróg

Utrzymanie dróg

MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (82) 2025

OCHRONA OTOCZENIA DRÓG PRZED HAŁASEM

Podstawowym obowiązującym w Polsce aktem prawnym z zakresu ochrony przed hałasem jest ustawa – Prawo ochrony środowiska. Od momentu wprowadzenia w roku 2001 ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana [6]. Przepisy tej ustawy traktują hałas jako zanieczyszczenie środowiska i dlatego przyjmują takie same ogólne zasady, obowiązki i formy postępowania jak w pozostałych działach ochrony środowiska. Ustawa nakłada obowiązek tworzenia programów ochrony środowiska przed hałasem, które powinny powstawać na podstawie sporządzonych map akustycznych aglomeracji i terenów wokół dróg, lotnisk, a także linii kolejowych. Zgodnie z tą ustawą ochrona przed hałasem polega na zapewnieniu jak najlepszego stanu akustycznego środowiska.

MIRON TADYCH wrzesień-październik | 5 (82) 2025

BUDOWA DRÓG W ZWIĄZKU Z INWESTYCJĄ NIEDROGOWĄ

Infrastruktura drogowa stanowi krwiobieg każdego rozwiniętego obszaru, będąc fundamentalnym elementem wspierającym rozwój gospodarczy i społeczny. Zapewnia dostępność komunikacyjną, umożliwia realizację nowych inwestycji oraz bezpośrednio wpływa na jakość życia mieszkańców. Zgodnie z polskim porządkiem prawnym budowa i utrzymanie dróg publicznych należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego (JST), finansowanych co do zasady z ich budżetów. Jednakże rosnące potrzeby inwestycyjne, wynikające z dynamicznego rozwoju miast i regionów, często przekraczają możliwości finansowe samorządów. W obliczu tych wyzwań partycypacja inwestorów prywatnych w budowie i przebudowie dróg publicznych staje się nie tylko pożądanym, ale wręcz kluczowym elementem strategii rozwoju infrastrukturalnego.

MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (82) 2025

ODWODNIENIA DRÓG – PRZEGLĄD ROZWIĄZAŃ

Podczas wykonywania liniowych robót ziemnych istnieje, przy dużych opadach deszczu, zagrożenie uszkodzenia wykonywanej budowli ziemnej. Dotyczy to nasypów i wykopów. Z tego powodu wykonuje się odpowiednie odwodnienie zarówno w czasie kształtowania nasypów, jak i podczas wykonywania robót nawierzchniowych. W trakcie robót odwadniających należy zadbać o odpowiednie kształtowanie skarp, które powinny być obsiane trawą, oraz system odprowadzenia wody podczas robót nawierzchniowych, wzdłuż kształtowanej skarpy, z zastosowaniem rury polietylenowej odprowadzającej wodę. Szczególnie ważne jest zabezpieczenie nowych skarp przed napływającą wodą i odprowadzenie tej wody bezpośrednio do rowu wykonanego przy dolnej krawędzi skarpy.

ANETA MOŚCICKA wrzesień-październik | 5 (82) 2025

CZY GMINA MOŻE ODLICZYĆ VAT OD WYDATKÓW ZWIĄZANYCH Z PRZEBUDOWĄ DROGI GMINNEJ?

Z artykułu dowiesz się:

  • dlaczego gmina nie może odliczyć podatku VAT,
  • jakie przesłanki art. 86 ustawy o VAT muszą być spełnione,
  • czym jest wykorzystanie inwestycji do czynności opodatkowanych VAT.

 

W przypadku przebudowy przez gminę drogi gminnej nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniające do odliczenia podatku naliczonego. Zatem gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją przebudowy drogi gminnej w całości ani w części – uznał dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

MICHAŁ STAWOWIAK lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

OCENA STOSOWANYCH METOD OCHRONY PRZED KOROZJĄ ELEMENTÓW STALOWYCH MASZYN DROGOWYCH

Realizacja działań w przedsiębiorstwach wymaga zarówno odpowiedniego planowania zadań, jak również planowania pracy pracowników oraz odpowiedniego sprzętu, maszyn i urządzeń. Niezależnie od typu przedsiębiorstwa i realizowanych prac, sprzęt ten musi spełniać określone wymagania jakościowe. Z jednej strony wytwarzane wyroby, materiały są poddawane kontroli jeszcze w trakcie trwania procesów produkcyjnych i w momencie wykrycia wad wdrażane są działania naprawcze. Z drugiej strony gotowe wyroby trafiają do klientów i również tam mogą uwidocznić się pewne problemy i wady. W związku z tym ważne jest, aby zdiagnozować problem i starać się go wyeliminować bądź zminimalizować w przyszłości – zarówno miejscowo, ale również przekazując informację producentowi.

MICHAŁ STAWOWIAK maj-czerwiec | 3 (80) 2025

ZAGADNIENIA WŁAŚCIWEGO UTRZYMANIA I KONSERWACJI ZADRZEWIENIA PRZYDROŻNEGO

Zieleń przydrożna to roślinność umieszczona w pasie drogowym w szczególności w celu ochrony użytkowników drogi przed oślepianiem przez pojazdy nadjeżdżające z kierunku przeciwnego, ochrony drogi przed zawiewaniem i zaśnieżaniem, ochrony przyległego terenu przed nadmiernym hałasem, zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby.

Utrzymanie dróg MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (76) 2024

ZAGADNIENIE WYSTĘPOWANIA PRZEŁOMÓW DROGOWYCH NA TERENACH OBJĘTYCH SZKODAMI GÓRNICZYMI

Dbałość o stan dróg na terenach objętych szkodami górniczymi, a w szczególności zapobieganie powstawaniu przełomów drogowych, ma szczególne znaczenie w sezonie jesiennym, bowiem jesienne prace utrzymaniowe stanowią w dużej części kontynuację robót letnich, ale są także przygotowaniem drogi do jej użytkowania w okresie zimowym.