Utrzymanie dróg

Utrzymanie dróg

MICHAŁ STAWOWIAK lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

PROBLEMATYKA UTRZYMANIA POBOCZY DRÓG ORAZ ZIELENI PRZYDROŻNEJ W SEZONIE LETNIM

Przypatrując się pasowi drogowemu, można zauważyć występowanie nawierzchni sztucznych i powierzchni zielonych. Powierzchnie zielone w pasie drogowym stanowią: pas rozdziału ruchu, nieutwardzone pobocza, skarpy, suche rowy i pasy powiązania z terenem. Występują tam wszystkie rodzaje zieleni, czyli: zieleń niska (trawniki), zieleń średnia (krzewy) oraz zieleń wysoka (drzewa). Udział zieleni w pasie drogowym wpływa na jego własności ekologiczne, estetyczne i konstrukcyjne, a także stanowi rezerwę terenu pod ewentualną modernizację drogi – poszerzenie jezdni i poboczy.

PATRYCJA JASIK lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

BUDOWA, PRZEBUDOWA I REMONT DROGI W KONTEKŚCIE WYMOGÓW USTAWY PRAWO BUDOWLANE

Wśród zadań zarządcy drogi ustawa o drogach publicznych [1], dalej: u.d.p., wymienia między innymi pełnienie funkcji inwestora. Zatem to zarządca drogi jest podmiotem odpowiedzialnym za budowę, przebudowę i remont drogi. W zależności od rodzaju przedsięwzięcia musi więc jako inwestor spełnić odpowiednie wymogi prawa budowlanego. Warto zatem wiedzieć, jakie są różnice pomiędzy budową, przebudową a remontem drogi, jak i które przepisy prawa budowlanego znajdą zastosowanie w każdym z tych przypadków.

MICHAŁ STAWOWIAK maj-czerwiec | 3 (74) 2024

POZIMOWE ZABIEGI HIGIENICZNO-SANITARNE W KONTEKŚCIE UTRZYMANIA DRÓG

Corocznie w okresie marca, kwietnia, a czasem również końca lutego powraca problem związany z koniecznością posprzątania na drogach po akcji zimowego utrzymywania dróg. Znamy wiele technik i sposobów na pozimowe sprzątanie dróg gminnych i powiatowych oraz miejskich ulic. Lecz czy zawsze techniki te są skuteczne, efektywne ekonomicznie, a także czy idą w parze z ekologią? W niniejszym artykule wskazano i opisano kilka sposobów na to, jak szybko i efektywnie posprzątać drogi i ulice.

EMIL OKRASA maj-czerwiec | 3 (74) 2024 Tekst otwarty

OŚWIETLENIE DRÓG I ULIC: OD PROJEKTU DO UTRZYMANIA

Oświetlenie dróg i ulic odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i komfortu użytkowników dróg. Właściwe projektowanie, realizacja i utrzymanie oświetlenia ulicznego są niezbędne dla osiągnięcia tych celów. W niniejszym przewodniku omówimy podstawy oświetlenia dróg i ulic, różne rodzaje oświetlenia, wymagania i normy, a także nowoczesne rozwiązania stosowane w tej dziedzinie. Głównie jednak skupimy się na zagadnieniach związanych z konserwacją i serwisem oświetlenia po okresie zimowym oraz utrzymaniem i zarządzaniem systemem oświetleniowym. Na koniec omówimy kwestie bezpieczeństwa i konsekwencje braku odpowiedniego oświetlenia ulicznego.

MICHAŁ STAWOWIAK marzec-kwiecień | 2 (73) 2024

PROBLEMATYKA WŁAŚCIWEJ KONSERWACJI ZIELENI ROSNĄCEJ NA POBOCZACH DRÓG

Już od wiosny, poprzez lato, aż do późnej jesieni na terenach miejskich parków, skwerów, osiedli mieszkaniowych, obiektów wypoczynkowych słychać głośno pracujące maszyny do pielęgnacji terenów zieleni. Dedykowane do takiej pracy maszyny muszą charakteryzować się niezawodnością, trwałością i efektywnością. Maszyny, o których mowa, zostały zaprojektowane w trosce o komfort pracy ich użytkowników, operatorów i tak, aby sprostać najbardziej wymagającym zadaniom.

JAKUB FENGIER marzec-kwiecień | 2 (73) 2024

TECHNOLOGIA, KTÓRĄ WARTO ZNAĆ – MIESZANKI MINERALNO-CEMENTOWO-EMULSYJNE (MCE)

Remont dróg niejednokrotnie spędza sen z powiek zarządców. Znalezienie „złotego środka” na przeprowadzenie remontu w sposób efektywny przy często ograniczonym budżecie bywa dość kłopotliwe. Przy konstrukcji podbudowy nawierzchni drogowej rozwiązaniem mogą okazać się mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjne, do których stworzenia można wykorzystać materiał z recyklingu.

EMIL OKRASA styczeń-luty | 1 (72) 2024

KLUCZOWE KRYTERIA I WYMOGI DLA PROJEKTÓW INWESTYCJI OŚWIETLENIOWYCH

W ramach Programu „Rozświetlamy Polskę” na dofinansowanie modernizacji oświetlenia ulicznego przyznano prawie 1 mld zł, co mniej więcej przekłada się na około 620 tys. opraw do zmodernizowania. W praktyce, aby dokonać optymalnego wyboru opraw, należy uwzględnić kilka kluczowych wymogów programu i zweryfikować je w praktyce. Nie zawsze produkty, które na pierwszy rzut oka wydają się najlepszym wyborem, spełnią wymogi konkretnego projektu.

MICHAŁ STAWOWIAK styczeń-luty | 1 (72) 2024

NOWOCZESNE NARZĘDZIA DO UTRZYMANIA CZYSTOŚCI ULIC

Zamiatarki podciśnieniowe – wiele rozwiązań, jedno zadanie, czyli doskonałe czyszczenie. To urządzenia, które wyróżniają się różnorodnością rozwiązań. Nie tylko ich wielkość i rodzaj podwozia, ale również system zbierania, ładowania i rozładowywania zanieczyszczeń, nazywanych „zmiotkami”, może różnić się w zależności od modelu.

KRZYSZTOF CHLIPALSKI styczeń-luty | 1 (72) 2024

O KONIECZNOŚCI KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO – WZORCE I STANDARDY

Żyjemy w czasie dynamicznego i nieustannego udoskonalania maszyn, urządzeń i nowych technologii oraz wykorzystywania w sposób doskonalszy istniejących zasobów materiałowych. Przełożenie wielu zmian na sformalizowanie wymagań technicznych wymaga czasu i oczywiście w związku z tym jest trudne. Wykładnikiem formalno-prawnym jest obowiązująca ustawa Prawo budowlane (2023) [1], zgodnie z którą obiekty budowlane projektuje się i buduje w sposób określony w przepisach, w tym w Przepisach techniczno-budowlanych (PTB – 2022) [2], oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej (rys.1).

MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (70) 2023

Nowoczesne rozkładarki mas mineralnobitumicznych

Maszynami do rozkładania mieszanek mineralno-bitumicznych są rozkładarki mieszanek mineralno-asfaltowych (bitumicznych) zwane rozściełaczami lub rozkładarkami asfaltu. Maszyny te służą do wbudowywania mieszanek bitumicznych pasmami o szerokości od 2 do 16 m i grubości od 10 do 500 mm i więcej. Maszyny do rozkładania mieszanek bitumicznych o szerokościach powyżej 9 m są zazwyczaj na podwoziu gąsienicowym. Obecnie rozściełacze to maszyny o napędzie i sterowaniu hydraulicznym.