Prawne Zeszyty Drogowe

Prawne Zeszyty Drogowe

wrzesień-październik | 5 (82) 2025

PRZEBUDOWA DROGI PRZEZ DZIAŁKĘ PRYWATNĄ. CZY STAROSTA MUSI UZYSKAĆ ZGODĘ NA USUNIĘCIE DRZEW?

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie obowiązki ma inwestor w zakresie ochrony zabytków przy inwestycjach drogowych,
  • co oznacza opinia konserwatora zabytków w procedurze ZRID,
  • kiedy wymagane jest zezwolenie na wycinkę drzew w obszarze chronionym.

 

Przepisy specustawy nakazują zawrzeć w zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska i ochrony zabytków. Urzędy decydujące w sprawie inwestycji drogowej nie mogą abstrahować od stanowiska (opinii) konserwatora zabytków. Pominięcie treści takiej opinii to naruszenie art. 11f ust. 1 pkt 3, który stanowi o umieszczeniu w decyzji warunków wynikających z potrzeb ochrony zabytków i ochrony przyrody – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ wrzesień-październik | 5 (82) 2025

OCENA RYZYKA WYSTĄPIENIA WYPADKÓW I DOTKLIWOŚCI ICH SKUTKÓW – DROGI DWUJEZDNIOWE I JEDNOJEZDNIOWE

Zarządca drogi powinien wiedzieć, iż kwestią podstawową jest szerokość pasów ruchu. Parametr ten w przypadku dróg dwujezdniowych i dróg jednojezdniowych określa się analogicznie jak w przypadku autostrad i dróg ekspresowych dla każdego segmentu, przy czym w przypadku dróg jednojezdniowych wartość określa się dla całej drogi, natomiast w przypadku dróg dwujezdniowych wartość dotyczy poszczególnych jezdni odrębnie.

Podobnie jak w przypadku autostrad

i dróg ekspresowych dla celów rachunkowych istotne jest wskazanie przedziału, w którym mieści się średnia

szerokość pasów ruchu danego segmentu, które

dla dróg dwujezdniowych i jednojezdniowych

są następujące:

1) większa lub równa 3,4 m;

2) mniejsza niż 3,4 m i większa lub równa 3,15 m;

3) mniejsza niż 3,15 m i większa lub równa 2,7 m;

4) mniejsza niż 2,7 m.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ wrzesień-październik | 5 (82) 2025

OCENA RYZYKA WYSTĄPIENIA WYPADKÓW I DOTKLIWOŚCI ICH SKUTKÓW – GROMADZENIE DANYCH

Dla wszystkich segmentów dróg podlegających ocenie ryzyka należy: 1 zebrać dane dotyczące wypadków drogowych (tj. zdarzeń, w wyniku których osoba została zabita lub ranna) z trzech lat poprzedzających rok, w którym jest dokonywana ocena ryzyka; 2 uwzględniać wypadki drogowe z udziałem wszystkich uczestników ruchu drogowego; 3 w przypadku dróg dwujezdniowych (autostrad i dróg ekspresowych oraz dróg dwujezdniowych) dane należy przyporządkować do odpowiedniej jezdni.

 

PATRYCJA JASIK lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

REKLAMY I MATERIAŁY WYBORCZE W PASIE DROGOWYM – ASPEKTY PRAWNE I PRAKTYCZNE

Pas drogowy pełni kluczową funkcję w infrastrukturze publicznej – jest przestrzenią technicznie i prawnie podporządkowaną funkcjonowaniu drogi. Każda ingerencja w ten obszar wymaga szczególnej ostrożności i uzasadnienia, zwłaszcza gdy dotyczy umieszczania reklam oraz materiałów wyborczych. Dla zarządców dróg publicznych temat ten jest szczególnie istotny w okresie okołowyborczym, a takich w ostatnim czasie nie brakuje.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

SZCZEGÓLNE ZASADY PRZYGOTOWANIA I REALIZACJI INWESTYCJI W ZAKRESIE DRÓG PUBLICZNYCH – ASPEKTY PRAKTYCZNE, CZ. 1

Decyzja wydana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych jest rozstrzygnięciem o charakterze związanym, gdyż jak wynika z art. 11e specustawy drogowej, zezwolenia na realizację inwestycji drogowej nie można uzależniać od spełnienia świadczeń lub warunków nieprzewidzianych obowiązującymi przepisami.

lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

SZCZEGÓLNE ZASADY PRZYGOTOWANIA I REALIZACJI INWESTYCJI W ZAKRESIE DRÓG PUBLICZNYCH – ASPEKTY PRAKTYCZNE, CZ. 2

W ramach postępowania prowadzonego w oparciu o przepisy specustawy drogowej organy orzekające badają jedynie kwestie formalnoprawne i kompletność wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Organy nie posiadają zatem kompetencji do wyznaczania, korygowania trasy inwestycji czy też do zmiany proponowanych rozwiązań co do jej przebiegu. Procedujące w tym postępowaniu organy administracji publicznej nie są także uprawnione do przeprowadzania jakiejkolwiek oceny, co do racjonalności czy słuszności koncepcji przedstawionej przez inwestora. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 9 stycznia 2025 r., II SA/Kr 1289/24

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ maj-czerwiec | 3 (80) 2025

KRZYŻOWANIE SIĘ DRÓG Z INNYMI DROGAMI KOMUNIKACJI LĄDOWEJ I POWIETRZNEJ ORAZ LINIOWYMI URZĄDZENIAMI

Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowania lub węzła dróg różnej kategorii wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami drogi, znakami i sygnałami drogowymi oraz urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego, związanymi z funkcjonowaniem tego skrzyżowania lub węzła, należy do zarządcy drogi właściwego dla drogi wyższej kategorii.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ maj-czerwiec | 3 (80) 2025

PRZEWÓZ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH PO DROGACH PUBLICZNYCH (SAMORZĄDOWYCH) – CZĘŚĆ II

Uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych ma obowiązek przedsięwziąć niezbędne środki bezpieczeństwa w celu zapobieżenia zagrożeniom dla osób, mienia i środowiska, a w przypadku zaistnienia wypadku lub awarii niezwłocznie powiadomić osoby będące w strefie zagrożenia oraz centrum powiadamiania ratunkowego lub jednostkę ochrony przeciwpożarowej. W przypadku zaistnienia wypadku lub awarii w przewozie towarów niebezpiecznych środkami transportu należącymi do sił zbrojnych lub środkami transportu, za które siły zbrojne są odpowiedzialne, uczestnik tego przewozu niezwłocznie powiadamia osoby będące w strefie zagrożenia oraz centrum powiadamiania ratunkowego lub jednostkę ochrony przeciwpożarowej, a ponadto właściwą terenową jednostkę organizacyjną Żandarmerii Wojskowej.

KONRAD RÓŻOWICZ maj-czerwiec | 3 (80) 2025

ZAMÓWIENIA UZUPEŁNIAJĄCE NA ROBOTY DROGOWE

Ograniczona przewidywalność procesów inwestycyjnych realizowanych w sektorze drogownictwa uzasadnia konieczność zapewnienia odpowiedniej elastyczności kontraktowej. Zbytnia skostniałość umowy może wręcz stanowić naruszenie regulacji ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1320). Jak wskazała KIO w wyroku z dnia 9 października 2024 r., KIO 3470/24: „Wprowadzenie robót zamiennych, w istocie leży w interesie Zamawiającego, skoro ma na celu należyte wykonanie robót budowlanych”.