Prawne Zeszyty Drogowe

Prawne Zeszyty Drogowe

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ styczeń-luty | 1 (72) 2024

ODPADY I ELEKTROODPADY W PRAKTYCE ZARZĄDCY DROG

Dla zakwalifikowania danej substancji lub przedmiotu jako odpad nie ma znaczenia wola czy świadomość nabywcy. Okoliczność, że dana substancja lub produkt może podlegać odzyskowi, nie oznacza, że nie jest odpadem. Zarządcy drogi bardzo często spotykają się z problemem elektroodpadów na drogach. Elektroodpady to zużyty sprzęt elektroniczny – to sprzęt stanowiący odpad w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, łącznie ze wszystkimi częściami składowymi, podzespołami i materiałami eksploatacyjnymi stanowiącymi część sprzętu w momencie pozbywania się go.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ styczeń-luty | 1 (72) 2024

KANAŁY TECHNOLOGICZNE UŁOŻONE PRZY DROGACH

Budując i przebudowując ciągi kanałów technologicznych, zarządcy drogi powinni brać pod uwagę najnowsze wytyczne dotyczące tego rodzaju działań. Powinni dobierać wykwalifikowany personel i zwracać szczególną uwagę na projektowanie, a następnie sposób wykonania kanałów technologicznych. Kanał technologiczny w praktyce dróg powiatowych i gminnych stanowi podstawę infrastruktury.

KONRAD RÓŻOWICZ styczeń-luty | 1 (72) 2024

SPECUSTAWA DROGOWA A BUDOWA CHODNIKA

Temat chodników powrócił ostatnio na łamy prasy branżowej ze względu na zmiany definicyjne wprowadzone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1047), dalej: P.r.d. Mimo że wskazana w poprzednim zdaniu ustawa jedynie funkcjonalnie powiązana jest z działalnością zarządców dróg, to wspomniana nowelizacja stanowi dogodny bodziec dla poruszenia kilku kwestii ogniskujących się wokół materii chodników w perspektywie regulacji ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 162), dalej: specustawa drogowa.

KONRAD RÓŻOWICZ styczeń-luty | 1 (72) 2024

POROZUMIENIA ZARZĄDCÓW DRÓG

Przepisy ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (dalej: „u.d.p.”) przewidują możliwość zawierania przez zarządców dróg porozumień. Jest to swoista formuła współpracy, która wykazuje cechy zbieżne z porozumieniami administracyjnoprawnymi, o których mowa w art. 74 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: „u.s.g.”). Przedmiotem porozumień, zgodnie z art. 19 ust. 4 u.d.p., może być przekazanie zarządzania drogami publicznymi lub finansowania albo dofinansowania zadań z zakresu zarządzania drogami.

Prawne Zeszyty Drogowe PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ listopad-grudzień | 6 (71) 2023

Jak zabezpieczyć drogi przed zimą zgodnie z przepisami BHP

Każdy zarządca drogi musi dokonać wszelkich starań, aby przed nadchodząca zimą doprowadzić nawierzchnię drogi do stanu bezpiecznego dla użytkownika. Maszyny i inne urządzenia techniczne, wykorzystywane przez pracowników powinny spełniać wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przez cały okres ich użytkowania.

Prawne Zeszyty Drogowe KONRAD RÓŻOWICZ listopad-grudzień | 6 (71) 2023

Wybrane problemy dotyczące oświetlenia dróg

Zapewnienie odpowiedniego oświetlenia dróg stanowi jeden z elementów mozaiki czynników bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Materia oświetlenia ulicznego w ostatnim czasie była tematem ożywionych dyskusji, m.in. przy okazji drastycznego wzrostu cen energii elektrycznej i problemów samorządów w zapewnieniu odpowiedniego oświetlenia czy przy okazji uruchomienia Programu Inwestycji Strategicznych „Rozświetlamy Polskę”. Wskazane okoliczności dają asumpt do poruszenia aspektów prawnych dotyczących wybranych kwestii związanych z materię oświetlenia dróg.

Prawne Zeszyty Drogowe PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ listopad-grudzień | 6 (71) 2023

Roboty budowlane w pasie drogowym – umowa koncesji

Zarządca drogi może zawrzeć umowę koncesji na roboty budowlane w pasie drogowym z koncesjonariuszem. Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi określa zasady i tryb zawierania umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi, zwanej „umową koncesji”. Na podstawie umowy koncesji zamawiający powierza koncesjonariuszowi wykonanie robót budowlanych lub świadczenie usług i zarządzanie tymi usługami za wynagrodzeniem.

KONRAD RÓŻOWICZ wrzesień-październik | 5 (70) 2023

Umowa pomiędzy zarządcą drogi a inwestorem zamierzeń niedrogowych

Budowanie oraz przebudowywanie dróg publicznych z założenia pozostaje w sferze obowiązków podmiotów publicznych, które stosownie do regulacji normatywnych odpowiadają za określone elementy infrastruktury. Regulacje u.d.p. przewidują jednak w sposób wyraźny sytuację, w której stosowne obowiązki obciążają podmiot trzeci. Zgodnie z art. 16 ust. 1 u.d.p. budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do obowiązków inwestora tego przedsięwzięcia. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy drogi określa umowa pomiędzy zarządcą drogi a inwestorem. Sposób jej ukształtowania ma szczególne znaczenie dla realizacji obowiązku ustawowego.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ wrzesień-październik | 5 (70) 2023

Pas drogowy i jego zajęcie w praktyce zarządcy drogi powiatowej i gminnej a naruszenie prawa

W świetle przepisów ustawy o drogach publicznych pas drogowy stanowi wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą, natomiast droga stanowi budowlę wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącą całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym. Ponadto zaliczenie do kategorii dróg gminnych i ustalenie przebiegu dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy.

KONRAD RÓŻOWICZ wrzesień-październik | 5 (70) 2023

Wyzwania i skutki prawno-finansowe przejęcia drogi ogólnodostępnej

Znajdująca się na finalnym etapie legislacyjnym ustawa z dnia 13 lipca 2023 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych ma ustanowić szczególne regulacje dotyczące nabywania przez gminy własności niektórych nieruchomości gruntowych użytkowanych aktualnie jako drogi ogólnodostępne. Ustawowo określoną konsekwencją nabycia przez gminy tych nieruchomości będzie uznanie ich za drogi gminne. Jakie dodatkowe konsekwencje, w tym prawno-finansowe, będzie wywoływać skuteczne przeprowadzenie procedury administracyjnej przez gminę?