Z artykułu dowiesz się:
- Jak zarządca drogi powinien dokonać segmentacji?
- Jak zarządca drogi powinien dokonać segmentacji na drogach dwujezdniowych i jednojezdniowych?
Na podstawie art. 24 mb ust. 6 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych wydane zostało rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie oceny ryzyka wystąpienia wypadków i dotkliwości ich skutków oraz kategorii bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stanowi ono podstawowe źródło wiedzy dla każdego zarządcy drogi w zakresie:
- metod i sposobów przeprowadzania ocen ryzyka, o których mowa w art. 24 ma ust. 1 ustawy o drogach publicznych, zwanych „oceną ryzyka”;
- sposobów przekazywania sprawozdania z oceny ryzyka do ministra właściwego do spraw transportu;
- zawartość i sposób prezentacji wyników oceny ryzyka w sprawozdaniu z oceny ryzyka;
- kategorie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Ocenę ryzyka przeprowadza się osobno dla:
- autostrad i dróg ekspresowych lub ich odcinków;
- pozostałych dróg lub ich odcinków:
- o dwóch jezdniach głównych,
- o jednej jezdni głównej.
Oceny ryzyka dokonuje się:
- metodą reaktywną – opartą na analizie występowania wypadków drogowych;
- metodą proaktywną – opartą na analizie parametrów technicznych drogi i jej otoczenia.
Jeżeli dla danego odcinka drogi nie są dostępne dane dotyczące wypadków drogowych z co najmniej 3 lat poprzedzających rok, w którym jest dokonywana ocena ryzyka, ocenę ryzyka przeprowadza się wyłącznie metodą proaktywną.
W przypadku odcinków dróg, o których jest mowa w § 2 pkt 2 rozporządzenia, położonych w granicach obszaru zabudowanego, oraz tuneli o długości nie większej niż 500 m, ocenę ryzyka przeprowadza się wyłącznie metodą reaktywną.
W celu przeprowadzenia oceny ryzyka metodą reaktywną autostradę lub drogę ekspresową dzieli się na segmenty, uwzględniając:
- odcinki miejskie i zamiejskie;
- lokalizację węzłów;
- liczbę pasów ruchu;
- ukształtowanie drogi w planie;
- zalecane długości segmentów.
OCENA RYZYKA DOKONYWANA PRZEZ ZARZĄDCĘ DROGI
W celu przeprowadzenia oceny ryzyka metodą reaktywną pozostałe drogi dzieli się na segmenty, uwzględniając:
- lokalizację węzłów lub skrzyżowań;
- liczbę pasów ruchu;
- ukształtowanie drogi w planie;
- natężenie ruchu;
- zalecane długości segmentów.
Na podstawie danych dotyczących wypadków drogowych dla segmentów oblicza się:
- gęstość wypadków drogowych w danym okresie, w odniesieniu do długości segmentu;
- koncentrację wypadków drogowych w danym okresie, w odniesieniu do natężenia ruchu.
Na podstawie parametrów każdy segment przypisuje się do jednej z klas bezpieczeństwa:
- bezpiecznej;
- średnio bezpiecznej;
- niebezpiecznej.
prawne zeszyty drogowe
Szczegółowy sposób przeprowadzania oceny ryzyka metodą reaktywną jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
W celu przeprowadzenia oceny ryzyka metodą proaktywną autostradę lub drogę ekspresową dzieli się na segmenty, uwzględniając:
- odcinki miejskie i zamiejskie;
- natężenie ruchu;
- liczbę pasów ruchu;
- dopuszczalną prędkość;
- ukształtowanie terenu;
- zalecane długości segmentów.
W celu przeprowadzenia oceny ryzyka metodą proaktywną pozostałe drogi dzieli się na segmenty, uwzględniając:
- natężenie ruchu;
- liczbę pasów ruchu;
- dopuszczalną prędkość;
- ukształtowanie terenu;
- zalecane długości segmentów.
Dla każdego z segmentów ocenia się wpływ następujących parametrów drogi i jej otoczenia na ryzyko wystąpienia wypadków drogowych:
- w przypadku autostrad i dróg ekspresowych:
- szerokość pasów ruchu,
- otoczenie drogi,
- ukształtowanie drogi w planie,
- odległości między węzłami,
- konflikty z ruchem pieszych i rowerów,
- funkcjonowanie systemu zarządzania ruchem lub inteligentnych systemów transportowych;
- w przypadku pozostałych dróg:
- szerokość pasów ruchu,
- otoczenie drogi,
- ukształtowanie drogi w planie,
- gęstość zjazdów,
- parametry skrzyżowań,
- konflikty z ruchem pieszych i rowerów,
- szerokość i rodzaj pobocza,
- występowanie pasów do wyprzedzania,
- oznakowanie pionowe i poziome.
Wynikiem przeprowadzonej oceny ryzyka metodą proaktywną jest przypisanie każdemu segmentowi liczby punktów. Na podstawie liczby punktów każdy segment przypisuje się do jednej z klas bezpieczeństwa:
- bezpiecznej;
- średnio bezpiecznej;
- niebezpiecznej.
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.