bezpieczeństwo ruchu drogowego

bezpieczeństwo ruchu drogowego

EMIL OKRASA listopad-grudzień | 6 (83) 2025

SAMORZĄDY INWESTUJĄ W MODERNIZACJĘ OŚWIETLENIA ULICZNEGO

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak zwiększyła się wydajność lamp LED?
  • Jakie korzyści płyną z modernizacji oświetlenia?

Jeszcze kilka lat temu modernizacja oświetlenia ulicznego na technologię LED była inwestycją, na którą decydowały się głównie duże miasta lub gminy z dostępem do funduszy zewnętrznych. Obecnie dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii i znacznemu spadkowi cen opraw energooszczędne oświetlenie stało się dostępne praktycznie dla każdego samorządu. Nowoczesne lampy LED oferują o wiele większą skuteczność świetlną niż ich odpowiedniki sprzed kilku lat, a przy tym kosztują mniej. Efekt to krótszy okres zwrotu z inwestycji i możliwość wymiany większej liczby punktów świetlnych.

DAMIAN IWANOWICZ TOMASZ PERETA marzec-kwiecień | 2 (79) 2025

UPRAWNIENIA INŻYNIERA RUCHU DROGOWEGO CZY MOŻE ZMIANA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM NA DROGACH?

Obecnie funkcjonujący system zarządzania ruchem na drogach w Polsce wynika z art. 10 ustawy Prawo o ruchu drogowym. System ten polega na zatwierdzaniu projektów organizacji ruchu drogowego przez właściwy organ zarządzający ruchem na drogach. Na drogach krajowych zarządzanie ruchem podlega Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad, marszałek województwa zarządza ruchem na drogach wojewódzkich, a starosta – na drogach powiatowych i gminnych. Wymienione organy nie zarządzają jednak ruchem na drogach tych kategorii w miastach na prawach powiatu.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

BHP PRACOWNIKA WYKONUJĄCEGO PRACĘ PRZY DROGACH (CZ. 1)

Pracownik wykonujący pracę na drogach samorządowych (powiatowych i gminnych) często bywa narażony na różnego rodzaju sytuacje niebezpieczne, np. z racji niewłaściwego użycia sprzętu czy też przy podejmowaniu pracy na moście czy wiadukcie bez właściwego zabezpieczenia. To samo dotyczy wykonywania prac ziemnych czy podziemnych. Właściwe przestrzeganie norm i przepisów związanych z pracami drogowymi jest przedmiotem niniejszego tekstu. Podstawą BHP pracownika jest w tym przypadku rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych.

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI marzec-kwiecień | 2 (73) 2024

CO WARTO WIEDZIEĆ O MIASTECZKACH RUCHU DROGOWEGO?

W ruchu drogowym swoje miejsce, oprócz pojazdów mechanicznych, mają też niechronieni uczestnicy ruchu w postaci pieszych, rowerzystów czy użytkowników UTO. Konsekwencje kolizji i wypadków z udziałem niechronionych użytkowników dróg często kończą się poważnym uszczerbkiem na zdrowiu, stąd też bardzo ważne jest zaprojektowanie i wykonanie elementów sieci transportowej w taki sposób, by zwiększyć bezpieczeństwo całego układu komunikacyjnego. To jednak nie wystarczy do ograniczenia lub wykluczenia wypadkowości, dlatego niezbędne jest także właściwe przygotowanie teoretyczne i praktyczne niechronionych użytkowników ruchu. W tym zakresie pomocne okazują się miasteczka ruchu drogowego.

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI marzec-kwiecień | 2 (73) 2024

BEZPIECZEŃSTWO RUCHU ROWEROWEGO W POLSCE NA PRZYKŁADZIE STATYSTYK ZDARZEŃ DROGOWYCH

Ruch rowerowy nie jest jedynie dodatkiem do ruchu pojazdów mechanicznych, a wręcz przeciwnie – powinien być traktowany na równi z ruchem innych środków transportu. Rowerzyści mają swoje oczekiwania, wymagania i preferencje, które powinny być uwzględniane w procesie projektowania dróg dla rowerów.