Projektowanie

Projektowanie

ALICJA SOŁOWCZUK STANISŁAW MAJER listopad-grudzień | 6 (77) 2024

DOBRE PRAKTYKI PROJEKTOWANIA PROGÓW ZWALNIAJĄCYCH

Coraz częściej stosuje się metody uspokojenia ruchu, szczególnie w mieszkaniowych dzielnicach podmiejskich na istniejących ulicach i w nowo projektowanych osiedlach. Zrównoważone projektowanie uspokojenia ruchu wiąże się z korzyściami społecznymi, środowiskowymi, ekonomicznymi i bezpieczeństwa. Przy tym najczęściej stosuje się progi zwalniające stanowiące najekonomiczniejsze i skuteczne środki uspokojenia ruchu. Podczas ich projektowania powinno się wykonać nie tylko analizy prognozowanych profili prędkości, ale również uwzględniać środowisko i zagospodarowanie otoczenia, by zminimalizować negatywne skutki i zachęcać kierowców do płynnej jazdy. Autorzy w niniejszym artykule przedstawili kilka dobrych praktyk projektowania progów zwalniających z uwzględnieniem różnych aspektów drogowych i środowiskowych.

MIRON TADYCH listopad-grudzień | 6 (77) 2024

WCIĄŻ ZA MAŁO STACJI ŁADOWANIA ELEKTRYKÓW. CZY NADROBIMY ZALEGŁOŚCI?

Udział aut elektrycznych w sprzedaży pojazdów osobowych wyniósł w sierpniu br. jedynie 14,4%. Ten sam współczynnik dla rynku europejskiego w 2023 r. wynosił 21%. Oznacza to m.in., że samochody spalinowe trzymają się mocno, natomiast rynek electromobility jest zagrożony zamykaniem zakładów produkcji aut elektrycznych w Europie. Coraz mniej pewnie mogą czuć się także firmy motoryzacyjne z Chin, na które od II połowy 2024 r. UE nałożyła cła. Przy jednoczesnych sygnałach o nadchodzącej recesji gospodarczej może się okazać, że zapał Europejczyków do zakupu aut elektrycznych nie tylko nie wzrośnie, ale sukcesywnie będzie malał. Czy w związku z tym rozbudowa infrastruktury ładowania elektryków ma szansę na realizację zgodnie z założeniami unijnego rozporządzenia AFIR?

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI listopad-grudzień | 6 (77) 2024

PRAKTYCZNIE O DROGACH: ZJAZD Z DROGI PUBLICZNEJ W POLSKIM ŁADZIE PRAWNYM. CZĘŚĆ 1

Zjazd z drogi publicznej jest jednym z podstawowych i najmniej rozbudowanych elementów infrastruktury drogowej. Niemniej jednak warto mieć na uwadze, iż nie jest to powód, by zaniedbać proces projektowy i formalnoprawny w zakresie zjazdów z dróg publicznych. Choć ustawa Prawo budowlane oraz inne ustawy i rozporządzenia dotyczące infrastruktury kołowej skupiają się w zdecydowanie szerszym zakresie na innych aspektach budownictwa drogowego, to zawierają także zapisy regulujące połączenie dróg publicznych z nieruchomościami sąsiednimi do pasa drogowego.

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI wrzesień-październik | 5 (76) 2024

ZJAZD Z DROGI PUBLICZNEJ JAKO ELEMENT INFRASTRUKTURY DROGOWEJ

Zjazd z drogi publicznej zapewnia możliwość komunikacji kołowej pomiędzy działką oraz znajdującymi się na niej budynkami lub obiektami. Choć proces projektowania czy budowy zjazdów nie jest niczym skomplikowanym, to warto podkreślić, iż ten element sieci drogowej jest niezwykle istotny. Prawidłowo zaprojektowany i wykonany zjazd pozwoli na prowadzenie ruchu kołowego w sposób bezpieczny i komfortowy, zaś wadliwy zjazd lub brak zezwolenia na jego lokalizację w wybranym miejscu może doprowadzić do znacznych utrudnień w prowadzeniu inwestycji lub w jej użytkowaniu.

REDAKCJA lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

BUDOWA NOWEGO PRZEBIEGU DROGI WOJEWÓDZKIEJ NR 305 NA ODCINKU OD UL. KOLEJOWEJ DO UL. CELNEJ W NOWYM TOMYŚLU

Realizacja zadania ma na celu poprawę warunków bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników ruchu oraz usprawnienie komunikacji samochodowej zarówno ruchu lokalnego wewnątrz miasta jak i ruchu tranzytowego poprzez przeniesienie ruchu tranzytowego (przede wszystkim ciężkiego) poza obszary zabudowane z pominięciem bardzo obciążonego przejazdu kolejowego w ciągu ul. Kolejowej.

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI maj-czerwiec | 3 (74) 2024

WARIANTOWANIE KONSTRUKCJI NAWIERZCHNI W WARUNKACH REALIZOWANEJ PRZEBUDOWY DROGI GMINNEJ

Nawierzchnia drogowa jest konstrukcją, której praca jest ściśle powiązana z warunkami gruntowo-wodnymi. Dokładne rozpoznanie podłoża pozwala na dobór układu warstw drogowych zapewniających właściwą nośność i trwałość, natomiast ustalenie wysokości zwierciadła wód gruntowych pozwala zaprojektować odpowiednie zabezpieczenie nawierzchni przed destrukcyjnym działaniem podwyższonej wilgotności. Nie zawsze badania geologiczne są jednak wystarczająco szczegółowe i konieczne jest wariantowanie układu warstw konstrukcyjnych w trakcie realizacji prac drogowych.

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI maj-czerwiec | 3 (74) 2024

ANALIZA USZKODZEŃ NAWIERZCHNI DROGOWEJ PODDANEJ INTENSYWNEMU SPŁYWOWI WÓD OPADOWYCH – STUDIUM PRZYPADKU

Nawierzchnie dróg wewnętrznych niebędących pod zarządem samorządów często posiadają nawierzchnie gruntowe. Takie rozwiązanie, pod warunkiem poprawnego wykonania i doboru materiałów, nie jest złym pomysłem, a może również stanowić korzystną finansowo alternatywę dla dróg brukowanych. Wadą i potencjalnym kłopotem może okazać się możliwość skutecznego odprowadzenia wód opadowych, których nadmiar lub niekontrolowany spływ jest bardzo problematyczny w kontekście utrzymania i trwałości takich nawierzchni, co przedstawiono w opisanym przykładzie terenowym.

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI styczeń-luty | 1 (72) 2024

PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE WYNIKÓW POMIARÓW UGIĘCIOMIERZEM FWD

Mimo iż ugięciomierze FWD są powszechnie obecne w praktyce inżynierskiej i utrzymaniowej już od kilkudziesięciu lat, wciąż dla wielu zarządców dróg narzędzie to nie jest w pełni znane, a jego zalety i możliwości nie są do końca jasne. Warto więc przybliżyć najważniejsze informacje dotyczące ugięciomierza dynamicznego oraz przedstawić, jak w praktyce utrzymaniowej wykorzystać wyniki pomiarów ugięć nawierzchni.