Projektowanie

Projektowanie

PATRYCJA JASIK listopad-grudzień | 6 (83) 2025

UCHWAŁA KRAJOBRAZOWA, CZYLI JAK UPORZĄDKOWAĆ WIZUALNY CHAOS

Z artykułu dowiesz się:

  • W których gminach wdrożono uchwały krajobrazowe?
  • Gdzie i dlaczego unieważniono tego typu uchwały?

Przepisy ustawy krajobrazowej funkcjonują od dziesięciu lat. Wydaje się więc, że to dobry czas na podsumowanie działań samorządów i przyjrzenie się, w jakich zakątkach Polski udało się najlepiej wykonać zadanie i wprowadzić reguły dotyczące reklam w przestrzeni publicznej.

SZYMON CIUPA listopad-grudzień | 6 (83) 2025

REKLAMOZA – PROBLEM, KTÓRY TRWA

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie są prawne, technologiczne i organizacyjne aspekty walki z chaosem reklamowym?
  • Jakie są praktyczne przykłady z miast?

Walka z tzw. reklamozą to realne, systemowe działanie, które dotyka zarządzania przestrzenią publiczną, finansami samorządu i ładem prawnym. Dzięki mobilnemu mapowaniu 3D miasta zyskuje się narzędzie, które pozwala połączyć wymiar prawny, administracyjny i technologiczny w jednym, spójnym procesie. To właśnie ta integracja danych, procedur i odpowiedzialności przesądza o skuteczności działań.

ALICJA SOŁOWCZUK STANISŁAW MAJER listopad-grudzień | 6 (83) 2025

PRZEGLĄD ZALECEŃ PROJEKTOWANIA STREF PRZEJŚCIOWYCH

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie błędy są popełniane w strefach przejściowych?
  • Co zawierają nowe wytyczne WR-D-22-5?

Uspokojenie ruchu na odcinku wjazdu do małej miejscowości wiąże się z takim zaprojektowaniem drogi tranzytowej, aby zmiana prędkości z dużej na dozwoloną w obszarze zabudowanym była dla kierujących pojazdami zrozumiała i naturalna a jednocześnie, by szybki wjazd w teren zabudowany był znacznie utrudniony. W tym celu stosuje się różnorodne środki uspokojenia ruchu.

BARTOSZ BUDZIŃSKI STANISŁAW MAJER maj-czerwiec | 3 (80) 2025

NAWIERZCHNIE DROGOWE NA MIARĘ – INDYWIDUALNE ROZWIĄZANIA DLA DRÓG LOKALNYCH

Budowa dróg to proces niezwykle kosztowny i materiałochłonny, wymagający transportu znacznych ilości surowców. Proces ten wiąże się z emisją dużych ilości gazów cieplarnianych, które powstają zarówno podczas produkcji materiałów, ich transportu, jak i wbudowywania. Współczesne budownictwo drogowe, kierujące się zasadami zrównoważonego rozwoju, powinno w maksymalnym stopniu wykorzystywać materiały pochodzące z recyklingu oraz odpady poprzemysłowe.

MARCIN BILSKI ANDRZEJ POŻARYCKI PRZEMYSŁAW GÓRNAŚ ANNA MAŁEK marzec-kwiecień | 2 (79) 2025

NOWOCZESNE NARZĘDZIA WSPOMAGAJĄCE PROJEKTOWANIE I UTRZYMANIE DRÓG

W artykule zaprezentowano narzędzia eksperckie (sprzęt pomiarowy i oprogramowanie komputerowe), które wspomagają pracę projektanta oraz pomagają zarządcom w realizacji zadań związanych z utrzymaniem nawierzchni dróg. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych narzędzi projektant jest w stanie przedstawić rozwiązania, które precyzyjnie wpisują się w istniejącą infrastrukturę i teren oraz są zweryfikowane pod względem konstrukcyjnym. Wykonując cykliczne pomiary infrastruktury drogowej, można opracować bazy danych umożliwiające precyzyjne określenie cyklu życia obiektu budowlanego i wdrożyć programy naprawcze/utrzymaniowe dostosowane do zasobów finansowych zarządcy.

MIRON TADYCH styczeń-luty | 1 (78) 2025

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU W POLSCE

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Klimatu i Środowiska wkrótce strefy czystego transportu mają stać się obowiązkowe we wszystkich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Trend w tym kierunku wyznaczają już największe ośrodki, które albo już przyjęły stosowne regulacje, albo są w trakcie ich opracowania – Warszawa, Kraków, Wrocław czy Rzeszów. Czy w najbliższych latach po centrach dużych miast będziemy poruszać się wyłącznie pojazdami ekologicznymi?

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI styczeń-luty | 1 (78) 2025

PRAKTYCZNIE O DROGACH: ZJAZD Z DROGI PUBLICZNEJ, CZĘŚĆ 2 – WZORCE WR-D-33

Zjazd indywidualny i zjazd publiczny to terminy, które jeszcze do niedawna obowiązywały w dokumentach technicznych, rozporządzeniach i ustawach z zakresu drogownictwa. Wprowadzona do życia aktualizacja rozporządzenia dotyczącego warunków technicznych dla dróg publicznych doprowadziła do zmiany nazewnictwa zjazdów, a coraz bardziej popularne Wzorce i Standardy uzupełniły luki w tym zakresie. Wzorce WR-D-33 w całości są poświęcone zjazdom, wjazdom i wyjazdom i są pierwszym tak obszernym dokumentem technicznym omawiającym zasady projektowania, uzgadniania i utrzymywania tych elementów infrastruktury drogowej.

ALICJA SOŁOWCZUK STANISŁAW MAJER listopad-grudzień | 1 (78) 2024

PROJEKTOWANIE STREF ZAMIESZKANIA: KLUCZOWE ZASADY I BŁĘDY DO UNIKNIĘCIA

Analiza wprowadzanych obecnie stref zamieszkania pokazuje, że istnieje wiele problemów, które należy rozważyć już na etapie ich projektowania. W artykule przedstawiono najczęściej popełniane błędy i zaprezentowano rekomendacje wielu rozwiązań, które mogą się istotnie przyczynić do utrzymania limitowanej prędkości (20 km/h) i lepszego stanu nawierzchni w długim okresie eksploatacji.

ALICJA SOŁOWCZUK STANISŁAW MAJER listopad-grudzień | 6 (77) 2024

DOBRE PRAKTYKI PROJEKTOWANIA PROGÓW ZWALNIAJĄCYCH

Coraz częściej stosuje się metody uspokojenia ruchu, szczególnie w mieszkaniowych dzielnicach podmiejskich na istniejących ulicach i w nowo projektowanych osiedlach. Zrównoważone projektowanie uspokojenia ruchu wiąże się z korzyściami społecznymi, środowiskowymi, ekonomicznymi i bezpieczeństwa. Przy tym najczęściej stosuje się progi zwalniające stanowiące najekonomiczniejsze i skuteczne środki uspokojenia ruchu. Podczas ich projektowania powinno się wykonać nie tylko analizy prognozowanych profili prędkości, ale również uwzględniać środowisko i zagospodarowanie otoczenia, by zminimalizować negatywne skutki i zachęcać kierowców do płynnej jazdy. Autorzy w niniejszym artykule przedstawili kilka dobrych praktyk projektowania progów zwalniających z uwzględnieniem różnych aspektów drogowych i środowiskowych.