News

AKTUALIZACJA PRZEPISÓW DROGOWYCH OD 2025 R.

Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał rozporządzenie zmieniające dotychczasowe przepisy techniczno-budowlane dotyczące dróg publicznych. Jego głównym celem jest podniesienie standardów projektowania i budowy dróg publicznych oraz podniesienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 października 2025 r. zmieniające rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1352 ze zm.) zostało wydane 7 października 2025 r. Jakie zmiany zawarto w dokumencie?

 

SŁOWNICZEK POJĘĆ

Jezdnia dodatkowa – oznacza jezdnię niebędącą jezdnią główną, jezdnią zbierająco-rozprowadzającą, jezdnią łącznicy ani jezdnią manewrową.

Jezdnia manewrowa – oznacza jezdnię w ramach miejsca obsługi podróżnych, miejsca dla służb, obwodu utrzymania drogi, parkingu lub zatoki postojowej oddzielonej od jezdni głównej, jezdni dodatkowej, jezdni łącznicy lub jezdni zbierająco-rozprowadzającej.

 

PROJEKTOWANIE DROGI

Projektując drogę, w odpowiednim zakresie uwzględnia się ryzyka i oddziaływania wynikające ze zmiany klimatu, w szczególności związane z ulewnymi deszczami, powodziami, suszami, falami upałów, bardzo silnym wiatrem lub osuwiskami.

Szerokość pasa ruchu na łuku kołowym w planie powinna umożliwiać przejazd pojazdu miarodajnego. W przypadku jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu szerokości tych pasów na łuku kołowym w planie powinny umożliwiać przejeżdżanie obok siebie pojazdów miarodajnych z zachowaniem bezpiecznej odległości między tymi pojazdami.

 

Warto wiedzieć

Dopuszcza się inne rozwiązania w miejscu pobocza i w miejscu opaski wewnętrznej, pod warunkiem że jezdnia ulicy zostanie ograniczona wyniesionym krawężnikiem, a ruch pieszych będzie odbywał się po drodze dla pieszych lub drodze dla pieszych i rowerów albo na ulicy będzie obowiązywał zakaz ruchu pieszych.

Na jezdni projektuje się przejście dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej, jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 50 km/h, a przejście umożliwia przekroczenie nie więcej niż jednego pasa ruchu w jednym kierunku, niezależnie od liczby pasów ruchu dla rowerów, których przekroczenie umożliwia to przejście.

Na jezdni projektuje się przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną, jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 50 km/h i nie można zaprojektować przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej oraz jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi więcej niż 50 km/h i nie więcej niż 70 km/h.

 

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

RETTENMAIER POLSKA SP. Z O.O. listopad-grudzień | 6 (83) 2025

SPRAWDZONE TECHNOLOGIE ASFALTOWE NA TRUDNE JESIENNE REMONTY: SMA 16 JENA I WMA

Jesień to szczególnie wymagający okres dla ekip drogowych. Krótszy dzień, niższe temperatury i większa wilgotność powietrza ograniczają możliwości realizacji robót asfaltowych. W takich warunkach coraz częściej sięga się po nowoczesne, sprawdzone technologie, które pozwalają wydłużyć sezon remontowy, skrócić czas zajęcia pasa ruchu i zapewnić wysoką trwałość nawierzchni.

PATRYCJA JASIK listopad-grudzień | 6 (83) 2025

UCHWAŁA KRAJOBRAZOWA, CZYLI JAK UPORZĄDKOWAĆ WIZUALNY CHAOS

Z artykułu dowiesz się:

  • W których gminach wdrożono uchwały krajobrazowe?
  • Gdzie i dlaczego unieważniono tego typu uchwały?

Przepisy ustawy krajobrazowej funkcjonują od dziesięciu lat. Wydaje się więc, że to dobry czas na podsumowanie działań samorządów i przyjrzenie się, w jakich zakątkach Polski udało się najlepiej wykonać zadanie i wprowadzić reguły dotyczące reklam w przestrzeni publicznej.