Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał rozporządzenie zmieniające dotychczasowe przepisy techniczno-budowlane dotyczące dróg publicznych. Jego głównym celem jest podniesienie standardów projektowania i budowy dróg publicznych oraz podniesienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 października 2025 r. zmieniające rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1352 ze zm.) zostało wydane 7 października 2025 r. Jakie zmiany zawarto w dokumencie?
SŁOWNICZEK POJĘĆ
Jezdnia dodatkowa – oznacza jezdnię niebędącą jezdnią główną, jezdnią zbierająco-rozprowadzającą, jezdnią łącznicy ani jezdnią manewrową.
Jezdnia manewrowa – oznacza jezdnię w ramach miejsca obsługi podróżnych, miejsca dla służb, obwodu utrzymania drogi, parkingu lub zatoki postojowej oddzielonej od jezdni głównej, jezdni dodatkowej, jezdni łącznicy lub jezdni zbierająco-rozprowadzającej.
PROJEKTOWANIE DROGI
Projektując drogę, w odpowiednim zakresie uwzględnia się ryzyka i oddziaływania wynikające ze zmiany klimatu, w szczególności związane z ulewnymi deszczami, powodziami, suszami, falami upałów, bardzo silnym wiatrem lub osuwiskami.
Szerokość pasa ruchu na łuku kołowym w planie powinna umożliwiać przejazd pojazdu miarodajnego. W przypadku jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu szerokości tych pasów na łuku kołowym w planie powinny umożliwiać przejeżdżanie obok siebie pojazdów miarodajnych z zachowaniem bezpiecznej odległości między tymi pojazdami.
Warto wiedzieć
Dopuszcza się inne rozwiązania w miejscu pobocza i w miejscu opaski wewnętrznej, pod warunkiem że jezdnia ulicy zostanie ograniczona wyniesionym krawężnikiem, a ruch pieszych będzie odbywał się po drodze dla pieszych lub drodze dla pieszych i rowerów albo na ulicy będzie obowiązywał zakaz ruchu pieszych.
Na jezdni projektuje się przejście dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej, jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 50 km/h, a przejście umożliwia przekroczenie nie więcej niż jednego pasa ruchu w jednym kierunku, niezależnie od liczby pasów ruchu dla rowerów, których przekroczenie umożliwia to przejście.
Na jezdni projektuje się przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną, jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 50 km/h i nie można zaprojektować przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej oraz jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi więcej niż 50 km/h i nie więcej niż 70 km/h.
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.