Utrzymanie dróg

INOWACYJNE TECHNOLOGIE ZIMOWEGO UTRZYMANIA DRÓG

W miarę wzrostu natężenia ruchu drogowego i zwiększania się roli transportu samochodowego w gospodarce krajowej zapewnienie dobrej przejezdności dróg oraz dogodnych warunków ruchu stanowi poważny problem. Szczególnie trudnym zadaniem jest zapewnienie dobrej przejezdności dróg w okresie zimowym. Jednak dzięki wdrożeniu nowoczesnych technik zimowego utrzymania dróg coraz częściej istnieje możliwość uzyskania przejezdności zbliżonej do warunków letnich.

Znaczne różnice, występujące często w warunkach terenowych i klimatycznych, spowodowały, że administracje drogowe poszczególnych krajów wypracowały modele techniczno- -organizacyjne zimowego utrzymania dróg dla określonych warunków lub odrębne modele dla wytypowanej sieci dróg. Według tych modeli są dokonywane inwestycje w budowie zaplecza techniczno-utrzymaniowego, wyposażenie w magazyny i sprzęt, doskonalenie służb dyspozycyjnych, a także nadzoru oraz obsługi maszyn. Często są ustalane również odrębne warunki technologiczne zimowego utrzymania dróg dla określonych modeli organizacyjnych.

Materiały i obrady XXVII Światowego Kongresu Drogowego w Pradze (ramka) wskazały na najistotniejsze elementy organizacyjne, techniczne i ekonomiczne charakteryzujące aktualny postęp w utrzymaniu dróg w okresie zimowym na świecie oraz na prowadzone w tym zakresie badania i doświadczenia. Dotyczą one przede wszystkim poniżej zaprezentowanych zagadnień.

 

SPRZĘT DO DOZOWANIA ŚRODKÓW CHEMICZNYCH

Komitet Techniczny Utrzymania Dróg AIPCR przeprowadził w wielu państwach ankietę na temat parametrów konstrukcyjnych i technicznych stosowanych rozsypywarek środków chemicznych na nośnikach samochodowych (fot. 1). W ankiecie wzięły udział takie państwa, jak: Polska, Holandia, Belgia, Francja, Niemcy, Szwajcaria, Włochy, Szwecja, Finlandia, Wielka Brytania, Niemcy, Hiszpania oraz USA.

Odpowiedzi na ankietę wykazały, że mimo wielu podobieństw w konstrukcji rozsypywarek nie mają one żadnych cech wskazujących na postęp w typizacji konstrukcji. Podobieństwo stosowanych konstrukcji dotyczy głównie następujących elementów:

  • rozsypywarki są zaopatrzone w urządzenie powstrzymujące dysk załadunkowy wagi,
  • tarcza rozsypu jest zaopatrzona w urządzenie zabezpieczające przed wypadkami,
  • kierowca-operator rozsypywarki może ze swojego miejsca uruchomić silnik i urządzenie rozsypu środków uszorstniających.

W innych cechach rozsypywarek ankietowanych państw istnieją większe lub mniejsze różnice. Nie ma w ankietowanych krajach ustalonych normatywnych wymagań dotyczących minimalnych lub maksymalnych wymiarów rozsypywarek. We wszystkich tych krajach jest wymagane, aby dysk rozrzutnika miał regulację w układzie pionowym.

W większości krajów dozowanie środków przy ich rozsypie jest uniezależnione od prędkości nośnika (pojazdu) rozsypywarki, co wskazuje, że niezależnie od prędkości jazdy nośnika środek chemiczny jest rozsypywany w wyznaczonej ilości na jednostkę powierzchni (m2). Jednak w większości rozsypywarek, gdy szerokość rozsypu jest zmienna, ilość środka rozsypywanego na jednostkę powierzchni też ulega zmianie. Rozsypywarki holenderskie i niemieckie mają już urządzenia automatyczne, regulujące rozsypywanie na jednostkę powierzchni niezależnie od zmian w szerokości rozsypywania.

Rozsypywarki są na ogół dostosowane do wszystkich rodzajów materiałów stosowanych do zwalczania śliskości zimowej. W większości rozsypywarek uruchomienie silnika urządzeń rozsypujących następuje z kabiny kierowcy nośnika samochodowego. Tylko Holandia i Niemcy mają określone ściśle warunki dotyczące umieszczenia silnika rozsypywarki. Silnik powinien być usytuowany z tyłu lub z przodu posypywarki w celu uniknięcia niebezpiecznych sytuacji dla operatora w czasie dokonywania przeglądu silnika posypywarki.

W dozowaniu środków chemicznych na jednostkę powierzchni, przy jednoczesnym ich rozsypywaniu, wiele krajów określa wartości maksymalne do 40 g/m2. Wartość ta jest stosowana przede wszystkim w przypadku dużych i intensywnych opadów śnieżnych. Jako wartość minimalną zaleca się 10 g/m2. Prawie we wszystkich krajach stosuje się przedział dozowania 10–20 g/m2. Tylko kraje skandynawskie stosują 5 g/m2 jako dozowanie minimalne.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI listopad-grudzień | 6 (83) 2025

STANDARD STANDARDOWI NIERÓWNY, CZYLI O ZIMOWYM UTRZYMANIU DRÓG

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak wygląda klasyfikacja standardów 01 zimowego utrzymania dróg?
  • W jaki sposób dobrać właściwy 02 standard do odcinka drogowego?

W obecnych czasach zarówno temperatury, jak i wielkość oraz częstość opadów atmosferycznych w okresie zimowym nie są już tak dotkliwe jak kilkanaście lat temu, a jednak mimo to zimowe utrzymanie sieci drogowej wciąż pozostaje dużym wyzwaniem. Warto przyjrzeć się nieco bliżej standardom utrzymania dróg w okresie zimowym, jakie stosuje się w naszym kraju, oraz działaniom, które są konieczne do podejmowania dla każdego z nich.

RETTENMAIER POLSKA SP. Z O.O. listopad-grudzień | 6 (83) 2025

SPRAWDZONE TECHNOLOGIE ASFALTOWE NA TRUDNE JESIENNE REMONTY: SMA 16 JENA I WMA

Jesień to szczególnie wymagający okres dla ekip drogowych. Krótszy dzień, niższe temperatury i większa wilgotność powietrza ograniczają możliwości realizacji robót asfaltowych. W takich warunkach coraz częściej sięga się po nowoczesne, sprawdzone technologie, które pozwalają wydłużyć sezon remontowy, skrócić czas zajęcia pasa ruchu i zapewnić wysoką trwałość nawierzchni.