Technologie

Technologie

MICHAŁ STAWOWIAK marzec-kwiecień | 2 (79) 2025

METODOLOGIA ORAZ SPRZĘT WYKORZYSTYWANY DO POZIMOWEGO SPRZĄTANIA DRÓG I ULIC

Firmy świadczące usługi związane z pozimowym sprzątaniem dróg i ulic nie zawsze dysponują nowym sprzętem, często mają do dyspozycji kilkuletnie, lecz jeszcze całkiem sprawne maszyny. Trzeba wówczas wziąć pod uwagę fakt, że takie maszyny wymagają przed sezonem wiosennym solidnego przygotowania polegającego na: dokładnym ich przeglądzie, wymianie płynów eksploatacyjnych, wymianie osprzętu zamiatającego, takiego jak szczotki talerzowe czy walcowe, naprawie lub wymianie pomp wodnych odpowiadających za obfite zraszanie powierzchni zamiatanej, wymianie lub naprawie wszystkich innych części i podzespołów, których uszkodzenie w tracie pracy może spowodować długotrwałe wyłączenie maszyny z ruchu. Część wspomnianych zabiegów zwykle wykonuje się, o ile czas i zasoby ludzkie na to pozwalają, w ciągu okresu zimowego, warto jednak pamiętać o tym, aby jeszcze przed nadejściem okresu zimowego sprzęt do pozimowego oczyszczania zakonserwować.

MICHAŁ STAWOWIAK styczeń-luty | 1 (78) 2025

ZAGADNIENIE UTRZYMANIA I EKSPLOATACJI POMP WIROWYCH PRACUJĄCYCH W SYSTEMACH ODWADNIANIA DRÓG

Pompa, będąca maszyną roboczą, służącą do transportowania cieczy, musi być napędzana silnikiem. Bezawaryjna, długotrwała i energooszczędna praca pomp wymaga doboru cech i parametrów wszystkich współpracujących elementów – hydraulicznych, mechanicznych, elektrycznych i elektronicznych – oraz ich prawidłowej instalacji i eksploatacji.

EMIL OKRASA MARCIN PIETRASIK listopad-grudzień | 6 (77) 2024 Tekst otwarty

ZNISZCZENIA OŚWIETLENIA ULICZNEGO PODCZAS POWODZI – SKALA PROBLEMU W POLSCE W 2024 R.

Rok 2024 przyniósł Polsce poważne wyzwania związane z oświetleniem ulicznym, które zostało zniszczone przez przetaczające się powodzie. Te ekstremalne zjawiska pogodowe, będące efektem zmian klimatycznych, nie tylko zagrażają bezpieczeństwu mieszkańców, ale także powodują ogromne straty w infrastrukturze, zarówno miejskiej, jak i wiejskiej.

MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (76) 2024

PROBLEMATYKA WYDŁUŻENIA CZASU EKSPLOATACJI MASZYN DROGOWYCH W KONTEKŚCIE ZASTOSOWANIA UKŁADÓW CENTRALNEGO SMAROWANIA

Obecnie, wraz z postępującą mechanizacją i automatyzacją w wielu gałęziach przemysłu: górniczego, hutniczego, papierniczego, tekstylnego, tworzyw sztucznych, materiałów budowlanych, obróbki metali oraz różnego rodzaju maszynach stacjonarnych, mobilnych, pojazdach szynowych, a nawet pojazdach samochodowych i maszynach drogowych, powszechne jest zastosowanie układów centralnego smarowania. Jest to spowodowane mnogością dostępnych rozwiązań i możliwością praktycznie dowolnej ich konfiguracji.

EMIL OKRASA MARCIN PIETRASIK wrzesień-październik | 5 (76) 2024 Tekst otwarty

BHP, a oświetlenie na drogach

Bezpieczeństwo na drogach dotyczy każdego z nas, a jednym z kluczowych elementów wpływających na bezpieczeństwo jest oświetlenie drogowe. Dlaczego jest to tak istotne? Wyobraź sobie prowadzenie samochodu w ciemności bez odpowiedniego oświetlenia – to jakby spacerować na skraju przepaści z opaską na oczach! Oświetlenie na drogach poprzez zwiększenie widoczności zmniejsza ryzyko wypadków, co jest niezwykle ważne z punktu widzenia BHP.

MICHAŁ STAWOWIAK lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

MASZYNY WYKORZYSTYWANE DO UTRZYMYWANIA DRÓG W SEZONIE LETNIM

Omówienie poszczególnych grup maszyn wykorzystywanych do bieżącego utrzymywania dróg warto rozpocząć od analizy własności użytkowych zamiatarek drogowych. Zamiatarki w okresie pozimowym wykorzystywane są przede wszystkim do zamiatania z dróg i ulic rozsypanego podczas prowadzenia „akcji zima” materiału uszorstniającego. Materiałem tym zwykle jest piasek, żwir, drobno zmielony grys oraz nieroztopiona sól drogowa.

MICHAŁ STAWOWIAK maj-czerwiec | 3 (74) 2024

MOBILNE RECYKLERY STOSOWANE DO POZIMOWYCH NAPRAW NAWIERZCHNI DRÓG

W ślad za zimowym utrzymywaniem dróg i ulic w sezonie wczesnowiosennym pojawia się problem ubytków powstających w nawierzchniach drogowych, szczególnie tych wykonanych z mas bitumicznych. Jednymi z pierwszych maszyn wykorzystywanych do utrzymywania dróg po sezonie zimowym są mobilne recyklery nawierzchni mineralno-bitumicznej. W niniejszym artykule, w ślad za dostępną w tym temacie literaturą, przyjrzymy się problematyce efektywnej i bezpiecznej pracy przy wykorzystaniu recyklerów asfaltu, a więc maszyn przeznaczonych do ponownego przerobu zerwanej nawierzchni asfaltowej.