mockup okładki Drogi 06 (1).png
WYDANIE: listopad - grudzień | 6 (83) 2025

DROGI SAMORZĄDOWE

listopad - grudzień

Szanowni Czytelnicy,

obecnie wciąż cieszymy się jeszcze cieplejszymi dniami, ale od zimy i tak nie uciekniemy. I chociaż nie jest ona już tak śnieżna jak przed laty, to jednak zapewnienie pełnej przejezdności dróg w okresie zimowym pozostaje niemałym wyzwaniem dla ich zarządców. Bo to właśnie oni powinni utrzymywać drogę w stanie gwarantującym jej bezpieczeństwo, stosownie do warunków atmosferycznych. Aby efektywnie przeprowadzić tzw. akcję zima, warto ujednolicić zasady i przyjąć określone standardy. O tym, jak wygląda klasyfikacja standardów zimowego utrzymania dróg oraz w jaki sposób dobrać właściwy standard do odcinka drogowego, licząc się nie tylko z kosztami, ale też zapotrzebowaniem sprzętowo-materiałowym i innymi aspektami, pisze w temacie wydania dr inż. Przemysław Rokitowski.

O tym, jak usprawnić przejazd drogami w okresie zimowym, można przeczytać również w artykule dr inż. Michała Stawowiaka. W materiale – stanowiącym pierwszą część cyklu – zaprezentowane zostały nowatorskie rozwiązania w zakresie sprzętu do dozowania środków chemicznych, a także sprzętu do odśnieżania. W kolejnej, omówione zostaną automatyczne stacje pomiarowe, możliwości ogrzewania nawierzchni, a także stałe urządzenia do rozpryskiwania środków chemicznych i nawierzchnie bitumiczne ze środkiem opóźniającym gołoledź.

Niezależnie jednak od zastosowanych działań warto mieć na uwadze wnioski zaprezentowane na Światowym Kongresie Drogowym w Pradze (str. 7), gdzie zwrócono uwagę, że w każdym przypadku zadaniem, które powinno być realizowane przez służbę drogową, jest szybka informacja dla użytkowników o aktualnej sytuacji na drodze, dla umożliwienia kierowcom pojazdów podjęcia odpowiednich decyzji i adaptacji do warunków istniejących aktualnie na drodze.

W bieżącym wydaniu pragniemy polecić Państwa uwadze również tematy związane z oświetleniem dróg, uporządkowaniem chaosu reklamowego, a także rozmaitymi nowoczesnymi rozwiązaniami i technologiami w zakresie inwestycji drogowych. Dopełnieniem całości są prawne zeszyty drogowe znajdujące się w końcowej części czasopisma.

 

Życzymy Państwu przyjemnej i interesującej lektury.

Redakcja czasopisma „Drogi Samorządowe”

Zamów prenumeratę

UTRZYMANIE DRÓG

MICHAŁ STAWOWIAK listopad-grudzień | 6 (83) 2025

INOWACYJNE TECHNOLOGIE ZIMOWEGO UTRZYMANIA DRÓG

W miarę wzrostu natężenia ruchu drogowego i zwiększania się roli transportu samochodowego w gospodarce krajowej zapewnienie dobrej przejezdności dróg oraz dogodnych warunków ruchu stanowi poważny problem. Szczególnie trudnym zadaniem jest zapewnienie dobrej przejezdności dróg w okresie zimowym. Jednak dzięki wdrożeniu nowoczesnych technik zimowego utrzymania dróg coraz częściej istnieje możliwość uzyskania przejezdności zbliżonej do warunków letnich.

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI listopad-grudzień | 6 (83) 2025

STANDARD STANDARDOWI NIERÓWNY, CZYLI O ZIMOWYM UTRZYMANIU DRÓG

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak wygląda klasyfikacja standardów 01 zimowego utrzymania dróg?
  • W jaki sposób dobrać właściwy 02 standard do odcinka drogowego?

W obecnych czasach zarówno temperatury, jak i wielkość oraz częstość opadów atmosferycznych w okresie zimowym nie są już tak dotkliwe jak kilkanaście lat temu, a jednak mimo to zimowe utrzymanie sieci drogowej wciąż pozostaje dużym wyzwaniem. Warto przyjrzeć się nieco bliżej standardom utrzymania dróg w okresie zimowym, jakie stosuje się w naszym kraju, oraz działaniom, które są konieczne do podejmowania dla każdego z nich.

PROJEKTOWANIE

PATRYCJA JASIK listopad-grudzień | 6 (83) 2025

UCHWAŁA KRAJOBRAZOWA, CZYLI JAK UPORZĄDKOWAĆ WIZUALNY CHAOS

Z artykułu dowiesz się:

  • W których gminach wdrożono uchwały krajobrazowe?
  • Gdzie i dlaczego unieważniono tego typu uchwały?

Przepisy ustawy krajobrazowej funkcjonują od dziesięciu lat. Wydaje się więc, że to dobry czas na podsumowanie działań samorządów i przyjrzenie się, w jakich zakątkach Polski udało się najlepiej wykonać zadanie i wprowadzić reguły dotyczące reklam w przestrzeni publicznej.

SZYMON CIUPA listopad-grudzień | 6 (83) 2025

REKLAMOZA – PROBLEM, KTÓRY TRWA

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie są prawne, technologiczne i organizacyjne aspekty walki z chaosem reklamowym?
  • Jakie są praktyczne przykłady z miast?

Walka z tzw. reklamozą to realne, systemowe działanie, które dotyka zarządzania przestrzenią publiczną, finansami samorządu i ładem prawnym. Dzięki mobilnemu mapowaniu 3D miasta zyskuje się narzędzie, które pozwala połączyć wymiar prawny, administracyjny i technologiczny w jednym, spójnym procesie. To właśnie ta integracja danych, procedur i odpowiedzialności przesądza o skuteczności działań.

ALICJA SOŁOWCZUK STANISŁAW MAJER listopad-grudzień | 6 (83) 2025

PRZEGLĄD ZALECEŃ PROJEKTOWANIA STREF PRZEJŚCIOWYCH

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie błędy są popełniane w strefach przejściowych?
  • Co zawierają nowe wytyczne WR-D-22-5?

Uspokojenie ruchu na odcinku wjazdu do małej miejscowości wiąże się z takim zaprojektowaniem drogi tranzytowej, aby zmiana prędkości z dużej na dozwoloną w obszarze zabudowanym była dla kierujących pojazdami zrozumiała i naturalna a jednocześnie, by szybki wjazd w teren zabudowany był znacznie utrudniony. W tym celu stosuje się różnorodne środki uspokojenia ruchu.

TECHNOLOGIE

BOGDAN ŚLĘK listopad-grudzień | 6 (83) 2025

SZTUCZNE ŚWIATŁO W NOCY POD KONTROLĄ SAMORZĄDÓW

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie są nowoczesne technologie oświetlenia drogowego?
  • W jaki sposób przeprowadzić efektywną modernizację oświetlenia drogowego?

Modernizacja infrastruktury oświetleniowej z wykorzystaniem technologii LED oraz systemów sterowania pozwala osiągnąć wymierne korzyści w zakresie widoczności, prewencji i reakcji służb, przy jednoczesnej gospodarności wykorzystania zasobów. Warto, by władze samorządowe dążyły do opracowania lokalnych strategii modernizacyjnych opartych na czterech zasadach oświetlenia oraz wdrażania adaptacyjnych systemów sterowania.

MIRON TADYCH listopad-grudzień | 6 (83) 2025

SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY JAKO MAGAZYN ENERGII

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie są korzyści z wdrożenia 01 technologii V2G?
  • Jakie są obowiązujące zapisy prawne dla samochodów elektrycznych stanowiących mobilne magazyny energii?

Technologia Vehicle-to-Grid (V2G) przekształca samochody elektryczne w mobilne zasoby energetyczne zdolne do stabilizacji sieci i integracji odnawialnych źródeł energii. Mogą one zarówno pobierać, jak i oddawać prąd do sieci. Jednak w polskim systemie prawnym pojazd elektryczny pozostaje niejako uwięziony w definicji środka transportu, co tworzy fundamentalną lukę regulacyjną hamującą innowacje i implementację tej technologii.

PRAWNE ZESZYTY DROGOWE

RAFAŁ CZERWCZAK listopad-grudzień | 6 (83) 2025

WNIOSEK O ZEZWOLENIE NA REALIZACJĘ INWESTYCJI DROGOWEJ

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak przygotować poprawny wniosek o ZRID?
  • Co jest, a co nie jest brakiem formalnym wniosku?
  • W jakim zakresie można objąć wnioskiem drogi różnych kategorii?

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zastępuje szereg rozstrzygnięć administracyjnych. Złożenie kompletnego, właściwie przygotowanego wniosku w zasadniczej mierze decyduje o możliwości uzyskania decyzji ZRID, a także ogranicza możliwość skutecznego jej zaskarżenia.

ANETA MOŚCICKA listopad-grudzień | 6 (83) 2025

OPŁATY ZA ZAJĘCIE PASA DROGI WEWNĘTRZNEJ BEZ VAT

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie jest stanowisko gminy dotyczące pobierania opłat za zajęcie pasa drogowego?
  • Jakie są nowe modele współpracy z integratorami logistycznymi?

Pobieranie opłat za zajęcie pasa drogowego jest działaniem mieszczącym się w zakresie zadań własnych gminy, opłata jest daniną o charakterze publicznym, która nie stanowi zapłaty za świadczenie usług. Tak więc opłata za zajęcie pasa drogowego drogi wewnętrznej pobierana przez gminę nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Taka jest decyzja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ listopad-grudzień | 6 (83) 2025

OCENA RYZYKA WYSTĄPIENIA WYPADKÓW I DOTKLIWOŚCI ICH SKUTKÓW ORAZ KATEGORII BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO PRZEZ ZARZĄDCĘ DROGI

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak zarządca drogi powinien dokonać segmentacji?
  • Jak zarządca drogi powinien dokonać segmentacji na drogach dwujezdniowych i jednojezdniowych?

Na podstawie art. 24 mb ust. 6 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych wydane zostało rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie oceny ryzyka wystąpienia wypadków i dotkliwości ich skutków oraz kategorii bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stanowi ono podstawowe źródło wiedzy dla każdego zarządcy drogi w zakresie:

  1. metod i sposobów przeprowadzania ocen ryzyka, o których mowa w art. 24 ma ust. 1 ustawy o drogach publicznych, zwanych „oceną ryzyka”;
  2. sposobów przekazywania sprawozdania z oceny ryzyka do ministra właściwego do spraw transportu;
  3. zawartość i sposób prezentacji wyników oceny ryzyka w sprawozdaniu z oceny ryzyka;
  4. kategorie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

ARTYKUŁ PROMOCYJNY

RETTENMAIER POLSKA SP. Z O.O. listopad-grudzień | 6 (83) 2025

SPRAWDZONE TECHNOLOGIE ASFALTOWE NA TRUDNE JESIENNE REMONTY: SMA 16 JENA I WMA

Jesień to szczególnie wymagający okres dla ekip drogowych. Krótszy dzień, niższe temperatury i większa wilgotność powietrza ograniczają możliwości realizacji robót asfaltowych. W takich warunkach coraz częściej sięga się po nowoczesne, sprawdzone technologie, które pozwalają wydłużyć sezon remontowy, skrócić czas zajęcia pasa ruchu i zapewnić wysoką trwałość nawierzchni.

ANNA DUDA listopad-grudzień | 6 (83) 2025

SMARTBPASS – TECHNOLOGIA ZWIĘKSZAJĄCA BEZPIECZEŃSTWO ROWERZYSTÓW

Wraz z rosnącą popularnością jazdy na rowerze w polskich miastach powstają kolejne kilometry ścieżek rowerowych. Niestety, bezpieczeństwo cyklistów wciąż pozostawia wiele do życzenia. Według danych Komendy Głównej Policji, w 2024 r. doszło do 3481 wypadków z udziałem rowerzystów, w których zginęło 179 osób, a ponad 3 tys. zostało rannych. Ponad połowa zdarzeń miała miejsce po zmroku – tam, gdzie brak odpowiedniego oświetlenia.

BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO

EMIL OKRASA listopad-grudzień | 6 (83) 2025

SAMORZĄDY INWESTUJĄ W MODERNIZACJĘ OŚWIETLENIA ULICZNEGO

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak zwiększyła się wydajność lamp LED?
  • Jakie korzyści płyną z modernizacji oświetlenia?

Jeszcze kilka lat temu modernizacja oświetlenia ulicznego na technologię LED była inwestycją, na którą decydowały się głównie duże miasta lub gminy z dostępem do funduszy zewnętrznych. Obecnie dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii i znacznemu spadkowi cen opraw energooszczędne oświetlenie stało się dostępne praktycznie dla każdego samorządu. Nowoczesne lampy LED oferują o wiele większą skuteczność świetlną niż ich odpowiedniki sprzed kilku lat, a przy tym kosztują mniej. Efekt to krótszy okres zwrotu z inwestycji i możliwość wymiany większej liczby punktów świetlnych.

NEWS