Z artykułu dowiesz się:
- Jak przygotować poprawny wniosek o ZRID?
- Co jest, a co nie jest brakiem formalnym wniosku?
- W jakim zakresie można objąć wnioskiem drogi różnych kategorii?
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zastępuje szereg rozstrzygnięć administracyjnych. Złożenie kompletnego, właściwie przygotowanego wniosku w zasadniczej mierze decyduje o możliwości uzyskania decyzji ZRID, a także ogranicza możliwość skutecznego jej zaskarżenia.
Decyzja lokalizacyjna zatwierdzająca podział nieruchomości, wywłaszczeniowa, zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę, ograniczająca prawo w korzystaniu z nieruchomości, zwalniająca z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew – a to przecież nie są wszystkie decyzje zastępowane ZRIDem. Niewątpliwie zebranie tak szerokiego zakresu rozstrzygnięć w jednej decyzji bardzo uprościło proces przygotowania inwestycji drogowych. W porównaniu do dokumentacji, jaką należałoby zgromadzić w celu wystąpienia o każdą z zastępowanych decyzji oddzielnie, zakres wymaganego specustawą wniosku o ZRID jest niezwykle wręcz ubogi. Pomimo tego prawidłowe przygotowanie wniosku i jego złożenie może nastręczać trudności przekładające się w efekcie na opóźnienia w przygotowaniu inwestycji drogowych.
ORGAN WŁAŚCIWY DO ZŁOŻENIA I PRZYJĘCIA WNIOSKU
Jak wynika z art. 11a ust. 1 specustawy drogowej, wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo starosta wykonujący zadania zlecone z zakresu administracji rządowej w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych wydają decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi. Zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych (UDP) zarządcami dróg samorządowych są organy wykonawcze poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, tj. odpowiednio zarząd województwa dla dróg wojewódzkich, zarząd powiatu dla dróg powiatowych, wójt, burmistrz, prezydent w odniesieniu do dróg gminnych. Zarządcą dróg wszystkich kategorii (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) w granicach miast na prawach powiatu, zgodnie z art. 19 ust. 5 UDP, jest prezydent miasta. Należy pamiętać, że pojęcie „zarządcy drogi” nie jest tożsame z „zarządem drogi” (jednostką organizacyjną, którą zarządca może powołać w celu realizacji swoich zadań), ani tym bardziej z jednostką samorządu terytorialnego, w imieniu której działa zarządca danej drogi.
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.