Prawne Zeszyty Drogowe

WNIOSEK O ZEZWOLENIE NA REALIZACJĘ INWESTYCJI DROGOWEJ

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak przygotować poprawny wniosek o ZRID?
  • Co jest, a co nie jest brakiem formalnym wniosku?
  • W jakim zakresie można objąć wnioskiem drogi różnych kategorii?

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zastępuje szereg rozstrzygnięć administracyjnych. Złożenie kompletnego, właściwie przygotowanego wniosku w zasadniczej mierze decyduje o możliwości uzyskania decyzji ZRID, a także ogranicza możliwość skutecznego jej zaskarżenia.

Decyzja lokalizacyjna zatwierdzająca podział nieruchomości, wywłaszczeniowa, zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę, ograniczająca prawo w korzystaniu z nieruchomości, zwalniająca z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew – a to przecież nie są wszystkie decyzje zastępowane ZRIDem. Niewątpliwie zebranie tak szerokiego zakresu rozstrzygnięć w jednej decyzji bardzo uprościło proces przygotowania inwestycji drogowych. W porównaniu do dokumentacji, jaką należałoby zgromadzić w celu wystąpienia o każdą z zastępowanych decyzji oddzielnie, zakres wymaganego specustawą wniosku o ZRID jest niezwykle wręcz ubogi. Pomimo tego prawidłowe przygotowanie wniosku i jego złożenie może nastręczać trudności przekładające się w efekcie na opóźnienia w przygotowaniu inwestycji drogowych.

 

ORGAN WŁAŚCIWY DO ZŁOŻENIA I PRZYJĘCIA WNIOSKU

Jak wynika z art. 11a ust. 1 specustawy drogowej, wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo starosta wykonujący zadania zlecone z zakresu administracji rządowej w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych wydają decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi. Zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych (UDP) zarządcami dróg samorządowych są organy wykonawcze poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, tj. odpowiednio zarząd województwa dla dróg wojewódzkich, zarząd powiatu dla dróg powiatowych, wójt, burmistrz, prezydent w odniesieniu do dróg gminnych. Zarządcą dróg wszystkich kategorii (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) w granicach miast na prawach powiatu, zgodnie z art. 19 ust. 5 UDP, jest prezydent miasta. Należy pamiętać, że pojęcie „zarządcy drogi” nie jest tożsame z „zarządem drogi” (jednostką organizacyjną, którą zarządca może powołać w celu realizacji swoich zadań), ani tym bardziej z jednostką samorządu terytorialnego, w imieniu której działa zarządca danej drogi.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

ANETA MOŚCICKA listopad-grudzień | 6 (83) 2025

OPŁATY ZA ZAJĘCIE PASA DROGI WEWNĘTRZNEJ BEZ VAT

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie jest stanowisko gminy dotyczące pobierania opłat za zajęcie pasa drogowego?
  • Jakie są nowe modele współpracy z integratorami logistycznymi?

Pobieranie opłat za zajęcie pasa drogowego jest działaniem mieszczącym się w zakresie zadań własnych gminy, opłata jest daniną o charakterze publicznym, która nie stanowi zapłaty za świadczenie usług. Tak więc opłata za zajęcie pasa drogowego drogi wewnętrznej pobierana przez gminę nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Taka jest decyzja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ listopad-grudzień | 6 (83) 2025

OCENA RYZYKA WYSTĄPIENIA WYPADKÓW I DOTKLIWOŚCI ICH SKUTKÓW ORAZ KATEGORII BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO PRZEZ ZARZĄDCĘ DROGI

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak zarządca drogi powinien dokonać segmentacji?
  • Jak zarządca drogi powinien dokonać segmentacji na drogach dwujezdniowych i jednojezdniowych?

Na podstawie art. 24 mb ust. 6 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych wydane zostało rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie oceny ryzyka wystąpienia wypadków i dotkliwości ich skutków oraz kategorii bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stanowi ono podstawowe źródło wiedzy dla każdego zarządcy drogi w zakresie:

  1. metod i sposobów przeprowadzania ocen ryzyka, o których mowa w art. 24 ma ust. 1 ustawy o drogach publicznych, zwanych „oceną ryzyka”;
  2. sposobów przekazywania sprawozdania z oceny ryzyka do ministra właściwego do spraw transportu;
  3. zawartość i sposób prezentacji wyników oceny ryzyka w sprawozdaniu z oceny ryzyka;
  4. kategorie bezpieczeństwa ruchu drogowego.