Jesień to szczególnie wymagający okres dla ekip drogowych. Krótszy dzień, niższe temperatury i większa wilgotność powietrza ograniczają możliwości realizacji robót asfaltowych. W takich warunkach coraz częściej sięga się po nowoczesne, sprawdzone technologie, które pozwalają wydłużyć sezon remontowy, skrócić czas zajęcia pasa ruchu i zapewnić wysoką trwałość nawierzchni.
Do najbardziej efektywnych rozwiązań należą mieszanki SMA 16 JENA oraz technologie WMA (Warm Mix Asphalt).
SMA 16 JENA – JEDNOWARSTWOWA TRWAŁOŚĆ I WYSOKA POJEMNOŚĆ TERMICZNA
SMA 16 JENA to specjalny rodzaj mieszanki typu SMA (Stone Mastic Asphalt), opracowanej z myślą o jednowarstwowym wbudowaniu. Łączy w sobie funkcję warstwy wiążącej i ścieralnej, co pozwala ograniczyć liczbę przejazdów sprzętu i zredukować czas potrzebny na wykonanie remontu. Kluczową zaletą SMA 16 JENA jest wysoka odporność na koleinowanie i działanie wody, a także możliwość prowadzenia prac przy niższych temperaturach otoczenia. Dzięki temu technologia doskonale sprawdza się w krótkich „oknach pogodowych”, typowych dla końca sezonu budowlanego.
Istotną przewagą tej mieszanki jest również wyższa pojemność termiczna, wynikająca z jej struktury i składu mineralnego. Duża zawartość grubych ziaren kruszywa w SMA 16 powoduje występowanie zjawiska akumulacji ciepła. Oznacza to, że mieszanka wolniej traci ciepło po opuszczeniu otaczarki, co pozwala dłużej utrzymać odpowiednią temperaturę do zagęszczania. W praktyce przekłada się to na większą tolerancję czasową przy transporcie i wbudowaniu, a tym samym na lepszą jakość połączenia z podłożem i uzyskanie wymaganej gęstości nawet przy obniżonej temperaturze otoczenia. Cecha ta jest szczególnie cenna podczas robót prowadzonych jesienią, gdy każdy dodatkowy stopień i każda minuta robocza ma znaczenie dla jakości finalnej nawierzchni.

Fot. 1. Zastosowanie gruboziarnistej mieszanki SMA 16 JENA zapewnia wysoką trwałość, odporność na koleinowanie i dużą pojemność termiczną pozwalającą na prawidłowe zagęszczenie nawierzchni w trudnych warunkach pogodowych.
WMA – TECHNOLOGIA „NA CIEPŁO“ Z WŁÓKNAMI VIATOP PLUS
Drugim rozwiązaniem rekomendowanym na chłodniejsze miesiące jest stosowanie technologii WMA, czyli mieszanek mineralno-asfaltowych (mma), przystosowanych do produkcji i wbudowania w obniżonej temperaturze. W porównaniu z klasycznym HMA (Hot Mix Asphalt) procesy odbywają się w temperaturze o ok. 20°C niższej, co znacznie ułatwia zagęszczanie mieszanki w warunkach jesiennych. W sezonie wiosenno-letnim dodatkowo niższa temperatura produkcji przekłada się na mniejsze zużycie energii w otaczarce, redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz lepsze warunki pracy dla operatorów. WMA pozwala na transport mieszanki na dłuższe odległości bez ryzyka utraty jej urabialności, co jest istotne zwłaszcza przy remontach prowadzonych z dala od wytwórni mma (mieszanki mineralno-asfaltowe) bądź w niższych temperaturach otoczenia.
Są różne sposoby uzyskiwania mieszanek WMA, natomiast w przypadku zastosowania włókien celulozowych Viatop plus CT 40 w tej technologii odgrywają one kluczową rolę:
- stabilizują strukturę mieszanki,
- pełnią funkcję nośnika dodatków obniżających temperaturę,
- poprawiają rozprowadzenie lepiszcza asfaltowego,
- zapobiegają jego spływaniu w procesie wbudowania.
Dzięki zastosowaniu włókien Viatop plus mieszanki WMA zachowują wysoką urabialność, stabilność i odporność na deformacje, nawet w warunkach jesiennych. To rozwiązanie, które łączy efektywność produkcji z jakością nawierzchni i troską o środowisko.
REKOMENDACJE PRAKTYCZNE
Obie technologie zarówno SMA 16 JENA, jak i WMA stanowią odpowiedź branży drogowej na rosnące wymagania związane z efektywnością, ekologią i trwałością. Umożliwiają przedłużenie sezonu budowlanego nawet o kilka tygodni, a tym samym skuteczne wykorzystanie czasu w okresach, gdy pogoda nie sprzyja klasycznym mieszankom asfaltowym.
RETTENMAIER Polska Sp. z o.o. 
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.