Prawne Zeszyty Drogowe

OPŁATY ZA ZAJĘCIE PASA DROGI WEWNĘTRZNEJ BEZ VAT

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie jest stanowisko gminy dotyczące pobierania opłat za zajęcie pasa drogowego?
  • Jakie są nowe modele współpracy z integratorami logistycznymi?

Pobieranie opłat za zajęcie pasa drogowego jest działaniem mieszczącym się w zakresie zadań własnych gminy, opłata jest daniną o charakterze publicznym, która nie stanowi zapłaty za świadczenie usług. Tak więc opłata za zajęcie pasa drogowego drogi wewnętrznej pobierana przez gminę nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Taka jest decyzja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Wsprawie rozpoznanej przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z dnia 25 lipca 2025 r., sygn. akt: 0114-KDIP4-2.4012.449.2025.2.WH podatnik (gmina) złożył wniosek o wydanie interpretacji podatkowej. We wniosku podała, że jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1153 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należą między innymi sprawy gminnych dróg,

 

ZGODNIE Z LITERĄ PRAWA

Gmina jako zarządca dróg zawiera umowy cywilnoprawne na zajęcie pasa drogowego drogi wewnętrznej, znajdującego się na terenie gminy w celu prowadzenia robót w pasie drogowym oraz umieszczania w nim urządzeń. Gmina nie zawiera umów na podstawie art. 40 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 889 z późn. zm.). Gmina stosuje ten przepis w odniesieniu do zajęcia pasa drogi posiadającej status drogi publicznej i wydaje w tym zakresie decyzję administracyjną. Wniosek natomiast dotyczy wyłącznie dróg wewnętrznych, a więc dróg nieposiadających statusu drogi publicznej.

Umowy zawierane są na różne okresy, zaś opłaty za zajęcie pasa są jednorazowe, a za umieszczenie urządzeń roczne. Wysokość opłat ustalana jest na podstawie obowiązującego zarządzenia z dnia 18 lipca 2024 r. w sprawie zasad zajmowania pasa drogowego dróg wewnętrznych na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, których zarządcą jest burmistrz.

Wniosek dotyczy dróg wewnętrznych ogólnodostępnych, za których zajęcie pobiera się opłaty, zaś zajęcie dróg wewnętrznych nie jest związane z budową, przebudową, remontem czy utrzymaniem dróg. Gmina chciała wiedzieć, czy odpłatne udostępnianie pasa drogowego drogi wewnętrznej na podstawie umowy podlega opodatkowaniu VAT.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

RAFAŁ CZERWCZAK listopad-grudzień | 6 (83) 2025

WNIOSEK O ZEZWOLENIE NA REALIZACJĘ INWESTYCJI DROGOWEJ

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak przygotować poprawny wniosek o ZRID?
  • Co jest, a co nie jest brakiem formalnym wniosku?
  • W jakim zakresie można objąć wnioskiem drogi różnych kategorii?

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zastępuje szereg rozstrzygnięć administracyjnych. Złożenie kompletnego, właściwie przygotowanego wniosku w zasadniczej mierze decyduje o możliwości uzyskania decyzji ZRID, a także ogranicza możliwość skutecznego jej zaskarżenia.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ listopad-grudzień | 6 (83) 2025

OCENA RYZYKA WYSTĄPIENIA WYPADKÓW I DOTKLIWOŚCI ICH SKUTKÓW ORAZ KATEGORII BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO PRZEZ ZARZĄDCĘ DROGI

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak zarządca drogi powinien dokonać segmentacji?
  • Jak zarządca drogi powinien dokonać segmentacji na drogach dwujezdniowych i jednojezdniowych?

Na podstawie art. 24 mb ust. 6 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych wydane zostało rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie oceny ryzyka wystąpienia wypadków i dotkliwości ich skutków oraz kategorii bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stanowi ono podstawowe źródło wiedzy dla każdego zarządcy drogi w zakresie:

  1. metod i sposobów przeprowadzania ocen ryzyka, o których mowa w art. 24 ma ust. 1 ustawy o drogach publicznych, zwanych „oceną ryzyka”;
  2. sposobów przekazywania sprawozdania z oceny ryzyka do ministra właściwego do spraw transportu;
  3. zawartość i sposób prezentacji wyników oceny ryzyka w sprawozdaniu z oceny ryzyka;
  4. kategorie bezpieczeństwa ruchu drogowego.