Technologie

SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY JAKO MAGAZYN ENERGII

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie są korzyści z wdrożenia 01 technologii V2G?
  • Jakie są obowiązujące zapisy prawne dla samochodów elektrycznych stanowiących mobilne magazyny energii?

Technologia Vehicle-to-Grid (V2G) przekształca samochody elektryczne w mobilne zasoby energetyczne zdolne do stabilizacji sieci i integracji odnawialnych źródeł energii. Mogą one zarówno pobierać, jak i oddawać prąd do sieci. Jednak w polskim systemie prawnym pojazd elektryczny pozostaje niejako uwięziony w definicji środka transportu, co tworzy fundamentalną lukę regulacyjną hamującą innowacje i implementację tej technologii.

Podstawą do zrozumienia statusu prawnego samochodu elektrycznego jako potencjalnego magazynu energii jest analiza definicji zawartych w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne. Zgodnie z art. 3 pkt 10k tej ustawy magazyn energii elektrycznej to „instalacja umożliwiająca magazynowanie energii elektrycznej i wprowadzenie jej do sieci elektroenergetycznej”. Ustawodawca wprowadził również szersze pojęcie w pkt 10ka, definiując magazyn energii jako „instalację umożliwiającą magazynowanie energii, w tym magazyn energii elektrycznej”.

 

DEFINICJA POJAZDU JAKO „INSTALACJI”

Kluczowym elementem obu definicji jest słowo „instalacja”. W języku prawnym i technicznym termin ten jednoznacznie sugeruje obiekt stacjonarny, trwale związany z daną lokalizacją lub nieruchomością, zintegrowany z budynkiem lub gruntem. Cały system regulacyjny dotyczący magazynowania energii został zbudowany na fundamencie tego założenia, że mamy do czynienia z aktywem o stałym położeniu.

Uzupełnieniem tych definicji jest pojęcie samego „procesu”. Magazynowanie energii elektrycznej jest opisane jako „odroczenie, w systemie elektroenergetycznym, końcowego zużycia energii elektrycznej lub przetworzenie energii elektrycznej (...) do innej postaci energii, przechowanie tej energii, a następnie przetworzenie jej z powrotem na energię elektryczną”. Ta funkcjonalna definicja precyzyjnie opisuje, co dzieje się w ramach technologii V2G, jednak problemem pozostaje kwalifikacja samego urządzenia pojazdu jako „instalacji”.

 

PRZEPISY PRZECIWPOŻAROWE BARIERĄ DLA MAGAZYNÓW ENERGII

Status magazynu energii elektrycznej wiąże się z konkretnymi obowiązkami. Zgodnie z art. 43g ust. 3 Prawa energetycznego magazyny o łącznej mocy zainstalowanej większej listopad-grudzień 2025 Drogi Samorządowe | 35 niż 50 kW podlegają obowiązkowemu wpisowi do rejestru prowadzonego przez właściwego operatora systemu elektroenergetycznego (OSD lub OSP). W przypadku bardzo dużych jednostek, o mocy zainstalowanej przekraczającej 10 MW, działalność w zakresie magazynowania energii elektrycznej wymaga uzyskania koncesji.

Jednakże największą barierą, która może w przyszłości zahamować rozwój nie tylko V2G, ale całego sektora prosu menckich magazynów energii, są projektowane, niezwykle rygorystyczne przepisy przeciwpożarowe. Propozycje zmian w prawie budowlanym i powiązanych rozporządzeniach wprowadzają wymogi, które są jednymi z najbardziej restrykcyjnych w Europie. Obejmują one m.in. konieczność zachowania minimalnych odległości magazynu od budynków (5–12 m), instalację w wydzielonych pomieszczeniach ze specjalistyczną wentylacją czy zastosowanie zaawansowanych systemów gaśniczych. Szacuje się, że implementacja tych zasad mogłaby podnieść koszt instalacji przydomowego magazynu energii o 30–60%, co w praktyce uniemożliwiłoby ich montaż, szczególnie w gęstej zabudowie miejskiej i jednorodzinnej. Z uwagi na szeroką krytykę projektu rozporządzenia w tej sprawie obecnie przepisy nie weszły w życie. Warto jednak wspomnieć, że w przypadku samochodów elektrycznych (jako jeżdżących magazynów) owe regulacje brzmiałyby zupełnie absurdalnie – przykładowo wymóg zachowania pięciometrowej odległości bezpieczeństwa od ściany własnego domu dla zaparkowanego samochodu.

 

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

BOGDAN ŚLĘK listopad-grudzień | 6 (83) 2025

SZTUCZNE ŚWIATŁO W NOCY POD KONTROLĄ SAMORZĄDÓW

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie są nowoczesne technologie oświetlenia drogowego?
  • W jaki sposób przeprowadzić efektywną modernizację oświetlenia drogowego?

Modernizacja infrastruktury oświetleniowej z wykorzystaniem technologii LED oraz systemów sterowania pozwala osiągnąć wymierne korzyści w zakresie widoczności, prewencji i reakcji służb, przy jednoczesnej gospodarności wykorzystania zasobów. Warto, by władze samorządowe dążyły do opracowania lokalnych strategii modernizacyjnych opartych na czterech zasadach oświetlenia oraz wdrażania adaptacyjnych systemów sterowania.