W pierwszym tegorocznym wydaniu postanowiliśmy powrócić do tematyki zastosowania geosyntetyków w konstrukcjach drogowych. Często się bowiem zdarza, że dokumentacje projektowe błędnie wskazują, który wyrób syntetyczny należy zastosować, lub, co gorsza, widnieją w nich zapisy nakazujące po prostu użycie geosyntetyku, bez określenia jego rodzaju i parametrów, co prowadzi do powstania błędów konstrukcyjnych, a tym samym nietrwałych dróg. Czy warto zatem stosować wyroby syntetyczne? Które z nich nie nadają się do wzmacniania gruntu, zwłaszcza w przypadku słabego podłoża? Co należy zrobić przed podjęciem decyzji o wyborze konstrukcji? Na te i inne pytania znajdą Państwo odpowiedzi w artykule otwierającym ten numer.
O tym, czy droga będzie wytrzymała przez długi czas, w dużej mierze decyduje podbudowa, ponieważ odpowiada za rzeczywiste przenoszenie obciążeń i rozkładanie ich na podłoże gruntowe. Dlatego drogowców stojących przed zadaniem budowy drogi zachęcamy do lektury artykułu poświęconego podbudowom betonowym i związanym spoiwem hydraulicznym.
Wiele uwagi na łamach styczniowo-lutowych „Dróg Gminnych i Powiatowych” poświęciliśmy zagadnieniom związanym z przejmowaniem nieruchomości pod budowę dróg. Przybliżamy szczegóły projektu standardu zawodowego rzeczoznawców majątkowych, który ma na celu zunifikowanie zasad wyceny nieruchomości drogowych. Przedstawiamy także sposób postępowania w przypadku budowy drogi na granicy działki i konieczności nabycia nieruchomości pod drogi.
W nowym dziale Z praktyki prawnej przedstawiamy w zwięzłej formie konkretne sytuacje i ich omówienia. Wyjaśniamy, czy wysokość odszkodowania z tytułu wywłaszczenia może zostać zwiększona o podatek VAT oraz kto odpowiada za odśnieżanie chodników. Mamy nadzieję, że ten przystępny sposób ilustracji zastosowania przepisów w praktyce spodoba się Państwu.
Co prawda mamy dopiero styczeń, ale drogowcy muszą już myśleć o wiosennych porządkach. Czeka ich nie tylko uprzątnięcie nawierzchni, ale i poważniejsze naprawy. W związku z tym przedstawiamy recykler – maszynę przeznaczoną do ponownego przerobu zerwanej nawierzchni asfaltowej i naprawy ubytków w drodze. Także w artykule poświęconym maszynom drogowym wykorzystywanym do utrzymania dróg w ciągu całego roku oprócz opisu sprzętu znajdą Państwo praktyczne porady, jak można go wykorzystywać.
Kontynuujemy temat uszkodzonych drzew i wskazań do ich diagnozy – tym razem przyglądamy się zależnościom między otoczeniem a podatnością drzewa na złamanie lub wywrót.
Zachęcam do lektury,
Monika Ślusarska
redaktor prowadząca
„Drogi Gminne i Powiatowe”
Zamów prenumeratę