Intensywne prace związane z utrzymywaniem dróg nie kończą się wraz z odejściem zimy. Przeciwnie – w sezonie wczesnowiosennym pojawia się problem ubytków powstałych w nawierzchniach drogowych, szczególnie wykonanych z mas bitumicznych. Jednymi z pierwszych maszyn wykorzystywanych do utrzymywania dróg po sezonie zimowym są mobilne recyklery asfaltu, czyli maszyny przeznaczone do ponownego przerobu zerwanej nawierzchni asfaltowej, budowane zwykle na ramach przyczep samochodowych lub jako urządzenia bez własnego podwozia, montowane do skrzyń ładunkowych pojazdów. W niniejszym artykule przyjrzymy się zagadnieniom związanym z efektywną i bezpieczną pracą przy wykorzystaniu recyklerów asfaltu.
Recyklery i korzyści z ich stosowania
Recyklery są budowane jako mobilne maszyny, posadowione w większości na ramach przyczep samochodowych, które służą do powtórnego grzania oraz przerobu zerwanych nawierzchni bitumicznych składających się z destruktu asfaltowego. Dzięki wykorzystaniu recyklerów w miejscu remontu nawierzchni odzyskany destrukt jest szybko i sprawnie roztapiany oraz ponownie wbudowywany w drogę, bez konieczności wstrzymywania ruchu.
Recyklery ze względu na typ można podzielić na:
- ciągnione,
- stacjonarne,
- wyposażone dodatkowo w skrapiarkę, zwane recyklero-skrapiarkami.
W zależności od sposobu przemieszczania wyróżnia się recyklery:
- przewoźne do przewożenia na samochodzie ciężarowym, z zaczepami do przenoszenia za pomocą dźwigu oraz na przyczepie jedno- lub dwuosiowej, przystosowanej do ruchu drogowego, które to przyczepy mogą być holowane pojazdami zgodnie z Kodeksem ruchu drogowego,
- samojezdne (przewoźne, samochodowe).
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.