Podbudowa jest warstwą w konstrukcji drogi, której podstawową funkcją jest rozłożenie naprężeń od kół pojazdów na warstwy leżące poniżej, a w szczególności na podłoże gruntowe. Jest to warstwa, która pełni funkcję fundamentu konstrukcji nawierzchni, zapewniając warstwom leżącym wyżej komfort pracy.
Rozwiązanie trwałe i ekonomiczne
Przy realizacji infrastruktury drogowej często napotykanym problemem jest ograniczony budżet przeznaczony na inwestycję, dlatego istotne jest znalezienie rozwiązań trwałych, ale i ekonomicznych. Zdarza się, że przebudowując istniejące drogi gruntowe lub budując nowe, natrafi a się w podłożu na grunt, który sam w sobie nie jest wystarczającym oparciem dla warstw wierzchnich. Istnieją jednak technologie, za pomocą których można zamienić istniejące podłoże w solidny fundament nawierzchni. Dla dróg lokalnych obciążonych ruchem lekkim lub średnim propozycją jest podbudowa z gruntu stabilizowanego spoiwem hydraulicznym.
Grunt stabilizowany spoiwem to mieszanka gruntu oraz spoiwa hydraulicznego (cementu, popiołu lotnego, żużlu wielkopiecowego, hydraulicznego spoiwa drogowego lub wapna) zagęszczona przy wilgotności optymalnej, a więc takiej, która pozwala uzyskać maksymalne upakowanie szkieletu gruntowego. Dodanie spoiwa do gruntu modyfi kuje jego właściwości w wyniku zachodzących reakcji hydraulicznych.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.