Projektowanie

Trwałe drogi z geosyntetykami

Planując trasę nowo projektowanych dróg i ulic, projektant i inwestor nie zawsze mają możliwość dostosowania jej do warunków gruntowo-wodnych. Sytuacje, gdy można zmieniać oś drogi, aby poprowadzić ją po lepszych gruntach, dotyczą głównie autostrad i dróg szybkiego ruchu, a i to tylko w niektórych przypadkach. Najczęściej główne kryteria stanowią potrzeby społeczne, istniejąca lub planowana zabudowa, względy środowiskowe oraz aspekty finansowe. Warunki gruntowo-wodne są natomiast problemem projektanta, który musi odpowiednio dostosować konstrukcje elementów drogi. Na szczęście obecnie dysponujemy bardzo szerokim wachlarzem różnych technologii, co umożliwia budowę dróg nawet w złych warunkach gruntowych. Co więcej, przy odpowiednio zaprojektowanej konstrukcji po takich drogach mogą poruszać się również pojazdy ciężarowe. W artykule omówiono kilka wybranych technologii wzmacniania podłoża gruntowego z wykorzystaniem geosyntetyków. Opisane rozwiązania mogą być z powodzeniem stosowane nawet przy budowie dróg na gruntach torfowych.

Podstawowe rodzaje geosyntetyków

Termin „wyroby syntetyczne” obejmuje bardzo szeroką gamę produktów. Zalicza się do nich wyroby specjalizowane do współpracy z gruntem i kruszywami, określane jako „geosyntetyki”, wyroby przeznaczone wyłącznie do montażu w warstwach bitumicznych nawierzchni oraz wyroby specjalizowane do ściśle określonych celów (np. dla konkretnych zastosowań w budowlach hydrologicznych czy drenażowych).

Na domiar złego jest to tylko prosty, najogólniejszy podział wyrobów syntetycznych. Dalej można by produkty dzielić w zależności od materiałów użytych do ich produkcji, cech mechanicznych i fi zycznych, celu przeznaczenia w konstrukcji budowlanej itp.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 3  Strona 4  Strona 5  Strona 6  Strona 7  Strona 8  Strona 9  Strona 10  Strona 11

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

MICHAŁ KRZYŻAŃSKI styczeń-luty | 1 (36) 2018

Wycena nieruchomości drogowych

Niezbędnym elementem procesu ujednolicania zasad wycen nieruchomości drogowych jest ich unifikacja. Prezydent Polskiej Federacji Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych, mając na uwadze zapis art. 175 ust. 6 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, pismem z 28 sierpnia 2017 r. przekazał Ministrowi Infrastruktury i Budownictwa w celu uzgodnienia projekt standardu zawodowego rzeczoznawców majątkowych pt. „Wycena nieruchomości drogowych”. Nie jest on wolny od wad, ale stanowi zdecydowany krok w stronę usystematyzowania i podniesienia jakości operatów szacunkowych.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ styczeń-luty | 1 (36) 2018

Budowa drogi na granicy działki

Nabycie nieruchomości pod budowę drogi wiąże się z koniecznością wykonania wielu zadań, w tym ustalenia odszkodowania, a także przejęcia nieruchomości. W artykule po kolei przedstawiamy postępowanie w przypadku budowy drogi na granicy działki oraz wyjaśniamy wątpliwości związane z egzekucją obowiązku wynikającego z decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.