Planując trasę nowo projektowanych dróg i ulic, projektant i inwestor nie zawsze mają możliwość dostosowania jej do warunków gruntowo-wodnych. Sytuacje, gdy można zmieniać oś drogi, aby poprowadzić ją po lepszych gruntach, dotyczą głównie autostrad i dróg szybkiego ruchu, a i to tylko w niektórych przypadkach. Najczęściej główne kryteria stanowią potrzeby społeczne, istniejąca lub planowana zabudowa, względy środowiskowe oraz aspekty finansowe. Warunki gruntowo-wodne są natomiast problemem projektanta, który musi odpowiednio dostosować konstrukcje elementów drogi. Na szczęście obecnie dysponujemy bardzo szerokim wachlarzem różnych technologii, co umożliwia budowę dróg nawet w złych warunkach gruntowych. Co więcej, przy odpowiednio zaprojektowanej konstrukcji po takich drogach mogą poruszać się również pojazdy ciężarowe. W artykule omówiono kilka wybranych technologii wzmacniania podłoża gruntowego z wykorzystaniem geosyntetyków. Opisane rozwiązania mogą być z powodzeniem stosowane nawet przy budowie dróg na gruntach torfowych.
Podstawowe rodzaje geosyntetyków
Termin „wyroby syntetyczne” obejmuje bardzo szeroką gamę produktów. Zalicza się do nich wyroby specjalizowane do współpracy z gruntem i kruszywami, określane jako „geosyntetyki”, wyroby przeznaczone wyłącznie do montażu w warstwach bitumicznych nawierzchni oraz wyroby specjalizowane do ściśle określonych celów (np. dla konkretnych zastosowań w budowlach hydrologicznych czy drenażowych).
Na domiar złego jest to tylko prosty, najogólniejszy podział wyrobów syntetycznych. Dalej można by produkty dzielić w zależności od materiałów użytych do ich produkcji, cech mechanicznych i fi zycznych, celu przeznaczenia w konstrukcji budowlanej itp.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.