Już w czerwcu rozpocznie się wakacyjny sezon, a wraz z nim wzrośnie ruch na drogach. Czas, w którym większość osób zaczyna planować urlopy jest dla zarządców dróg bardzo pracowity. To na ich barkach spoczywa przecież odpowiedzialność za zapewnienie kierowcom oraz pieszym bezpieczeństwa na drodze. Aby ułatwić realizację tego zadania stworzyliśmy Dodatek Specjalny, który jest w całości poświęcony sposobom na minimalizowanie ryzyka zaistnienia wypadku. Nasi eksperci piszą w nim o zasadach bezpieczeństwa, które należy uwzględnić na etapie projektowania inwestycji oświetleniowej, a także regułach związanych z umiejscawianiem barierek drogowych i progów zwalniających. „Bezpieczeństwo na drodze” pomoże Państwu uniknąć popełnienia błędów projektowych i wielu innych też, warto więc zachować dodatek na kolejne lata – może się jeszcze przydać podczas realizowania nowych inwestycji drogowych.
Nie tylko w dodatku znajdą Państwo cenne informacje na temat zwiększania bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Na dalszych stronach czasopisma piszemy także o tym, jak prawidłowo stosować znak ograniczenia prędkości oraz sprostać wymaganiom związanym z utrzymaniem przejazdów kolejowych. Korzystając z okazji przypomnimy Państwu nowe zasady przeprowadzania badań natężenia ruchu, które należy wykonać jeszcze w tym roku.
Wskażemy również, dlaczego prawidłowe utrzymanie rowów przydrożnych może przekładać się na wzrost bezpieczeństwa na drogach oraz przeniesiemy się do Krotoszyna, by posłuchać rad eksperta i sprawdzić, w jaki sposób przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Krotoszynie starają się zredukować liczbę wypadków.
Na koniec powrócimy jeszcze do technologii bezwykopowych, które stosuje się coraz częściej do remontowania oraz wzmacniania przepustów i kanałów. Pozostając w kręgu nowoczesnych technologii wyruszymy też w merytoryczną podróż do Wrocławia, by sprawdzić, jak przebiega wdrażanie koncepcji smart city.
Zamów prenumeratęZarządcy dróg gminnych i powiatowych, którzy posiadają w swoich pasach drogowych przejazdy kolejowe, będą musieli jeszcze w tym roku przeprowadzić badania natężenia ruchu w oparciu o nowe zasady. O czym trzeba pamiętać, by wykonać je prawidłowo i z jak wysokimi kosztami należy się liczyć?
Wykorzystanie materiałów ze starych nawierzchni do budowy nowych dróg
„Niskonakładowe metody poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Strefy ruchu uspokojonego” – to temat I Forum Zarządców Dróg, które odbyło się 18 kwietnia br. w Urzędzie Miejskim w Krotoszynie. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele: GDDKiA, Starostwa Powiatowego w Krotoszynie, krotoszyńskiego Zarządu Dróg, a także Policji i Straży Miejskiej. Nie zabrakło również zarządców dróg oraz projektantów.
Już po raz dziewiąty w Warszawie, w dniach 16-17 maja br., odbędzie się Polski Kongres Inteligentnych Systemów Transportowych. Głównym tematem tegorocznego spotkania będą systemy zarządzania ruchem i nowoczesne technologie stosowane w transporcie publicznym.
Liczba mieszkańców miast na świecie wzrosła z 746 milionów w 1950 r. do 3,9 miliarda w roku 2014, a zgodnie z prognozami ONZ do 2050 r. już ok. 66% światowej populacji będzie zamieszkiwało miasta. Podobne prognozy ogłasza także Bank Światowy. Na wyzwania i problemy, jakie niesie ze sobą zjawisko gwałtownej urbanizacji, należy się przygotować – i to nie tylko na szczeblu lokalnym, lecz także krajowym.
Na poziom BRD wpływa wiele czynników, nie można jednak zapewnić bezpieczeństwa pieszym i rowerzystom bez przeprowadzenia rzetelnej analizy warunków oświetlenia otoczenia drogi. Lampy uliczne muszą być tak zaprojektowane i obsługiwane, aby gwarantowały utrzymanie optymalnej widoczności w nocy oraz po zmroku. Wybór dobrych opraw oświetleniowych i ich właściwe usytuowanie to jednak nie wszystko; istotne jest również racjonalne gospodarowanie energią, które pozwala obniżyć rachunki za prąd.
Pozwalają zredukować prędkość jazdy, lecz nie zawsze przyczyniają się do istotnego zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu. Mimo to progi zwalniające to jeden z najczęściej stosowanych środków fizycznego uspokojenia ruchu w terenie miejskim. W jaki sposób je stosować, by były skuteczne?
Już na etapie projektowania, a następnie dalszego zarządzania siecią drogową, priorytetem powinno być bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. W praktyce nie zawsze udaje się je uzyskać ze względu na ograniczoną szerokość pasa drogowego, która wymusza projektowanie chodników bezpośrednio przy jezdni. W takich sytuacjach z pomocą przychodzą dodatkowe urządzenia bezpieczeństwa ruchu – barierki ochronne segmentowe lub łańcuchowe.