Pozwalają zredukować prędkość jazdy, lecz nie zawsze przyczyniają się do istotnego zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu. Mimo to progi zwalniające to jeden z najczęściej stosowanych środków fizycznego uspokojenia ruchu w terenie miejskim. W jaki sposób je stosować, by były skuteczne?
Kiedy można stosować progi zwalniające?
Rozporządzenie o znakach i sygnałach drogowych podaje informację, że progi zwalniające można stosować na drogach lokalnych (klasy L), dojazdowych – osiedlowych (klasy D) oraz w wyjątkowych sytuacjach na drogach zbiorczych klasy Z.
Ponadto progi można stosować tylko w terenie zurbanizowanym, gdzie prędkości jazdy są znacznie mniejsze niż na odcinkach zamiejskich, w przypadku których często pojawiają się też problemy z właściwym oświetleniem zwiększające ryzyko powstania wypadku.
Istnieje kilka typów progów zwalniających, które dobiera się w zależności od parametrów drogi oraz rzeczywistego lub prognozowanego ruchu pojazdów z uwzględnieniem struktury rodzajowej i natężenia ruchu.
W przypadku dróg osiedlowych progi zwalniające mogą skutecznie redukować prędkość, co w wielu przypadkach przełoży się na większe bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, którzy na terenach osiedlowych często przekraczają jezdnię poza miejscami do tego wyznaczonymi. Nie wolno jednak przesadzać i budować zbyt wielu progów na krótkim odcinku ulicy. Takie rozwiązanie owszem, spowoduje zmniejszenie prędkości, lecz jednocześnie sprawi, że kierowca będzie koncentrował całą uwagę na obserwacji jezdni pod kątem kolejnych progów, zamiast patrzeć również na chodniki i ścieżki rowerowe.
Z kolei na drogach lokalnych i zbiorczych o dość dużej prędkości jazdy progi mogą powodować sytuacje konfliktowe w postaci nagłego hamowania i zderzeń tylnych. W takich przypadkach lepszym rozwiązaniem jest poszukanie innych sposobów uspokojenia ruchu, mniej inwazyjnych dla ruchu kołowego.
Lokalizacja progów zwalniających
Progi zwalniające nie mogą być sytuowane w dowolny sposób w ciągu ulic. Powinny znajdować się w odległości nie mniejszej niż 40-60 m od najbliższego skrzyżowania.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.