Warto Wiedzieć

Warto Wiedzieć

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ maj-czerwiec | 3 (80) 2025

PRZEWÓZ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH PO DROGACH PUBLICZNYCH (SAMORZĄDOWYCH) – CZĘŚĆ I

Przewóz drogowy towarów niebezpiecznych należących do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, niepodlegający obowiązkowi uzyskania zezwolenia wojskowego na przejazd drogowy, można wykonywać pojazdami dopuszczonymi do ruchu drogowego zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym oraz – jeżeli tak stanowi Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) – na podstawie dodatkowych badań technicznych potwierdzonych przez okręgową stację kontroli pojazdów lub wojskową okręgową stację kontroli pojazdów.

MIRON TADYCH maj-czerwiec | 3 (80) 2025

ŚLAD WĘGLOWY W INWESTYCJACH SAMORZĄDOWYCH – OBOWIĄZKI PRAWNE I DOBRE PRAKTYKI

Jednostki samorządu terytorialnego coraz częściej stają przed koniecznością uwzględniania śladu węglowego przy planowaniu i realizacji inwestycji infrastrukturalnych. W dobie zaostrzających się wymogów klimatycznych, zarówno na poziomie Unii Europejskiej, jak i krajowym, takie kwestie jak emisja gazów cieplarnianych generowana przez budowę dróg czy ścieżek rowerowych przestają być jedynie elementem wizerunkowym, a stają się wymogiem prawnym i finansowym. Poniższy artykuł omawia, czym jest ślad węglowy oraz jakie przepisy obligują samorządy do jego uwzględniania. Pokazuje też, jak kwestia ta może rzutować na pozyskiwanie środków unijnych na finansowanie infrastruktury samorządowej i jakie są najlepsze europejskie praktyki w tym zakresie.

PATRYCJA JASIK maj-czerwiec | 3 (80) 2025

JAKIE KARY FINANSOWE GROŻĄ ZARZĄDCY DROGI ZA NIETERMINOWE WYDANIE DECYZJI?

Każdy zarządca drogi wie, że kary pieniężne wymierzane są wobec podmiotu zajmującego pas drogowy bez zezwolenia lub o powierzchni większej niż określona w zezwoleniu, a także z przekroczeniem terminu określonego w zezwoleniu. Zarządca drogi ma obowiązek w takiej sytuacji wszcząć i prowadzić postępowanie administracyjne, a także wymierzyć karę pieniężną zgodnie z art. 40 ust. 12 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r ., poz. 320 z późn. zm.). Warto jednak wiedzieć, że konieczność zapłaty kary pieniężnej może dotyczyć również samego zarządcy drogi.

PATRYCJA JASIK marzec-kwiecień | 2 (79) 2025

DECYZJA NAKAZUJĄCA PRZYWRÓCENIE PASA DROGOWEGO DO STANU POPRZEDNIEGO – PRZESŁANKI WYDANIA, RELACJE DO INNYCH PRZEPISÓW I EGZEKUCJA

Myślę, że każdy zarządca drogi miał w swojej pracy do czynienia z sytuacją, w której zasadne byłoby nakazanie usunięcia obiektu znajdującego się bez zezwolenia w pasie drogowym. Z praktyki wiem, że skuteczne i zgodne z przepisami prowadzenie postępowania o nakazanie przywrócenia pasa drogowego do stanu poprzedniego wywołuje pewne trudności. Ponadto, co może nawet istotniejsze, problemy pojawiają się, gdy podmiot zobowiązany decyzją nie ma zamiaru dobrowolnie jej wykonać.

PATRYCJA JASIK styczeń-luty | 1 (78) 2025

ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA NALEŻYTE UTRZYMANIE DRÓG W OKRESIE ZIMOWYM

To temat istotny zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, gdy nieraz pada marznąca mżawka i śnieg. Dochodzi wtedy do większej liczby wypadków, w tym spowodowanych śliską nawierzchnią jezdni i chodników. Dlatego niezwykle istotne jest przypomnienie, kto i w jakim zakresie ponosi odpowiedzialność za właściwe utrzymanie dróg i chodników i czy jest to ten sam podmiot, który winien utrzymywać w odpowiednim stanie przystanki komunikacji miejskiej.

PATRYCJA JASIK listopad-grudzień | 6 (77) 2024

ZASADY LOKALIZOWANIA PUNKTÓW DOSTĘPU BEZPRZEWODOWEGO O BLISKIM ZASIĘGU – KOLEJNE ZMIANY USTAWY O DROGACH PUBLICZNYCH

Ledwo zdążyliśmy ochłonąć i przyzwyczaić się do zmian, które wprowadzono w ciągu ostatnich dwóch lat w przepisach dotyczących dróg publicznych, w tym w ustawie o drogach publicznych [1] oraz w przepisach wykonawczych [2], a już ustawodawca szykuje kolejne zmiany. Na szczęście nie będzie ich zbyt wiele.