drogi 03 (1).png
WYDANIE: maj - czerwiec | 3 (80) 2025

DROGI GMINNE I POWIATOWE

maj - czerwiec

Szanowni Czytelnicy,

Zachęcamy do lektury naszego dodatku specjalnego poświęconego zastosowaniu betonu w budowie dróg. Przedstawiamy w nim najważniejsze informacje dotyczące technologii wykonania nawierzchni betonowych, ich trwałości, kosztów utrzymania oraz aspektów środowiskowych. Eksperci omawiają także kryteria wyboru odpowiedniego rodzaju betonu oraz dzielą się praktycznymi wskazówkami wynikającymi z doświadczeń przy realizacji inwestycji drogowych.

W obliczu rosnących wymagań klimatycznych samorządy coraz częściej muszą brać pod uwagę ślad węglowy przy planowaniu i realizacji inwestycji drogowych oraz infrastrukturalnych. Emisja gazów cieplarnianych generowana przez budowę dróg, ścieżek rowerowych czy innych elementów miejskiej infrastruktury staje się nie tylko kwestią wizerunkową, ale również wymogiem prawnym i finansowym. Przepisy unijne i krajowe nakładają na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek uwzględniania tych aspektów w projektach, co wiąże się z nowymi wyzwaniami oraz koniecznością pozyskiwania odpowiednich funduszy. W artykule radcy prawnego Mirona Tadycha wyjaśniamy, czym jest ślad węglowy, jak wpływa na możliwość uzyskania środków unijnych oraz jakie europejskie praktyki mogą stanowić inspirację dla samorządów.

Z pozoru zwykły olej, w praktyce – jeden z kluczowych czynników decydujących o żywotności maszyny. To od jego jakości zależy, czy smarowanie będzie skuteczne, a elementy mechaniczne odpowiednio chronione. W artykule dr. inż. Michała Stawowiaka przyglądamy się roli oleju w warunkach pracy, wyjaśniamy różnicę między smarowaniem hydrodynamicznym a granicznym oraz pokazujemy, co naprawdę oznacza dobra charakterystyka lepkościowa.

W tym wydaniu poruszamy również temat zieleni przydrożnej – elementu, który nie tylko poprawia estetykę przestrzeni, ale także wpływa na bezpieczeństwo użytkowników dróg i stan środowiska.

Nie mogło również zabraknąć porad ekspertów w ramach „Prawnych Zeszytów Drogowych”. Przemysław Gogojewicz w dwóch artykułach omawia zagadnienia związane z przewozem niebezpiecznych towarów po drogach samorządowych. W opracowaniu znajduje się również słowniczek, ułatwiający zrozumienie kluczowych pojęć, takich jak RID czy zaświadczenie ADR. W kontekście inwestycji drogowych poruszamy także temat elastyczności kontraktowej – jej brak może prowadzić do naruszeń przepisów – oraz rolę robót zamiennych w zapewnieniu prawidłowej realizacji projektów.

 

Z życzeniami owocnej lektury

redakcja czasopisma „Drogi Samorządowe” 

Zamów prenumeratę

UTRZYMANIE DRÓG

MICHAŁ STAWOWIAK maj-czerwiec | 3 (80) 2025

ZAGADNIENIA WŁAŚCIWEGO UTRZYMANIA I KONSERWACJI ZADRZEWIENIA PRZYDROŻNEGO

Zieleń przydrożna to roślinność umieszczona w pasie drogowym w szczególności w celu ochrony użytkowników drogi przed oślepianiem przez pojazdy nadjeżdżające z kierunku przeciwnego, ochrony drogi przed zawiewaniem i zaśnieżaniem, ochrony przyległego terenu przed nadmiernym hałasem, zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby.

PROJEKTOWANIE

BARTOSZ BUDZIŃSKI STANISŁAW MAJER maj-czerwiec | 3 (80) 2025

NAWIERZCHNIE DROGOWE NA MIARĘ – INDYWIDUALNE ROZWIĄZANIA DLA DRÓG LOKALNYCH

Budowa dróg to proces niezwykle kosztowny i materiałochłonny, wymagający transportu znacznych ilości surowców. Proces ten wiąże się z emisją dużych ilości gazów cieplarnianych, które powstają zarówno podczas produkcji materiałów, ich transportu, jak i wbudowywania. Współczesne budownictwo drogowe, kierujące się zasadami zrównoważonego rozwoju, powinno w maksymalnym stopniu wykorzystywać materiały pochodzące z recyklingu oraz odpady poprzemysłowe.

TECHNOLOGIE

RAFAŁ CZERWCZAK maj-czerwiec | 3 (80) 2025

ZMIANA KATEGORII DRÓG W TRYBIE KASKADOWYM – STUDIUM PRZYPADKU NASTĘPSTW BUDOWY DROGI S14

„Od przybytku głowa nie boli” – tej ludowej mądrości w yrażonej przysłowiem nie podzielają na pewno włodarze jednostek samorządu tery torialnego stających się podmiotami odpowiedzialnymi za drogi zmieniające kategorię w tzw. tr ybie kaskadow ym. Zmiana kategorii drogi stanowi zdarzenie prawne skutkujące dużym obciążeniem finansow ym i organizac yjnym z wiązanym z koniec znością utrzymania drogi oraz realizacją inwestycji.

PRAWNE ZESZYTY DROGOWE

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ maj-czerwiec | 3 (80) 2025

KRZYŻOWANIE SIĘ DRÓG Z INNYMI DROGAMI KOMUNIKACJI LĄDOWEJ I POWIETRZNEJ ORAZ LINIOWYMI URZĄDZENIAMI

Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowania lub węzła dróg różnej kategorii wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami drogi, znakami i sygnałami drogowymi oraz urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego, związanymi z funkcjonowaniem tego skrzyżowania lub węzła, należy do zarządcy drogi właściwego dla drogi wyższej kategorii.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ maj-czerwiec | 3 (80) 2025

PRZEWÓZ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH PO DROGACH PUBLICZNYCH (SAMORZĄDOWYCH) – CZĘŚĆ II

Uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych ma obowiązek przedsięwziąć niezbędne środki bezpieczeństwa w celu zapobieżenia zagrożeniom dla osób, mienia i środowiska, a w przypadku zaistnienia wypadku lub awarii niezwłocznie powiadomić osoby będące w strefie zagrożenia oraz centrum powiadamiania ratunkowego lub jednostkę ochrony przeciwpożarowej. W przypadku zaistnienia wypadku lub awarii w przewozie towarów niebezpiecznych środkami transportu należącymi do sił zbrojnych lub środkami transportu, za które siły zbrojne są odpowiedzialne, uczestnik tego przewozu niezwłocznie powiadamia osoby będące w strefie zagrożenia oraz centrum powiadamiania ratunkowego lub jednostkę ochrony przeciwpożarowej, a ponadto właściwą terenową jednostkę organizacyjną Żandarmerii Wojskowej.

KONRAD RÓŻOWICZ maj-czerwiec | 3 (80) 2025

ZAMÓWIENIA UZUPEŁNIAJĄCE NA ROBOTY DROGOWE

Ograniczona przewidywalność procesów inwestycyjnych realizowanych w sektorze drogownictwa uzasadnia konieczność zapewnienia odpowiedniej elastyczności kontraktowej. Zbytnia skostniałość umowy może wręcz stanowić naruszenie regulacji ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1320). Jak wskazała KIO w wyroku z dnia 9 października 2024 r., KIO 3470/24: „Wprowadzenie robót zamiennych, w istocie leży w interesie Zamawiającego, skoro ma na celu należyte wykonanie robót budowlanych”.

WARTO WIEDZIEĆ

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ maj-czerwiec | 3 (80) 2025

PRZEWÓZ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH PO DROGACH PUBLICZNYCH (SAMORZĄDOWYCH) – CZĘŚĆ I

Przewóz drogowy towarów niebezpiecznych należących do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, niepodlegający obowiązkowi uzyskania zezwolenia wojskowego na przejazd drogowy, można wykonywać pojazdami dopuszczonymi do ruchu drogowego zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym oraz – jeżeli tak stanowi Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) – na podstawie dodatkowych badań technicznych potwierdzonych przez okręgową stację kontroli pojazdów lub wojskową okręgową stację kontroli pojazdów.

MIRON TADYCH maj-czerwiec | 3 (80) 2025

ŚLAD WĘGLOWY W INWESTYCJACH SAMORZĄDOWYCH – OBOWIĄZKI PRAWNE I DOBRE PRAKTYKI

Jednostki samorządu terytorialnego coraz częściej stają przed koniecznością uwzględniania śladu węglowego przy planowaniu i realizacji inwestycji infrastrukturalnych. W dobie zaostrzających się wymogów klimatycznych, zarówno na poziomie Unii Europejskiej, jak i krajowym, takie kwestie jak emisja gazów cieplarnianych generowana przez budowę dróg czy ścieżek rowerowych przestają być jedynie elementem wizerunkowym, a stają się wymogiem prawnym i finansowym. Poniższy artykuł omawia, czym jest ślad węglowy oraz jakie przepisy obligują samorządy do jego uwzględniania. Pokazuje też, jak kwestia ta może rzutować na pozyskiwanie środków unijnych na finansowanie infrastruktury samorządowej i jakie są najlepsze europejskie praktyki w tym zakresie.

PATRYCJA JASIK maj-czerwiec | 3 (80) 2025

JAKIE KARY FINANSOWE GROŻĄ ZARZĄDCY DROGI ZA NIETERMINOWE WYDANIE DECYZJI?

Każdy zarządca drogi wie, że kary pieniężne wymierzane są wobec podmiotu zajmującego pas drogowy bez zezwolenia lub o powierzchni większej niż określona w zezwoleniu, a także z przekroczeniem terminu określonego w zezwoleniu. Zarządca drogi ma obowiązek w takiej sytuacji wszcząć i prowadzić postępowanie administracyjne, a także wymierzyć karę pieniężną zgodnie z art. 40 ust. 12 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r ., poz. 320 z późn. zm.). Warto jednak wiedzieć, że konieczność zapłaty kary pieniężnej może dotyczyć również samego zarządcy drogi.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

STANISŁAW ROSA maj-czerwiec | 3 (80) 2025 Tekst otwarty

20-LETNIA GWARANCJA NA ALUMINIOWE ANODOWANE: SŁUPY, WYSIĘGNIKI ORAZ SŁUPY W ZESTAWACH OŚWIETLENIOWYCH I OBUDOWY OPRAW LED DLA INWESTORA! REWOLUCYJNE PODEJŚCIE MARKI ROSA

Zakład Produkcji Sprzętu Oświetleniowego ROSA potwierdza jakość, żywotność i niezawodność swoich produktów w y konanych z aluminium anodowanego wprowadzając 20 -letnią g warancję dla Inwestora na aluminiowe anodowane słupy, w ysięgniki oraz słupy w zestawach oświetleniow ych i obudow y opraw LED.