Utrzymanie dróg

ODWODNIENIA DRÓG – PRZEGLĄD ROZWIĄZAŃ

Podczas wykonywania liniowych robót ziemnych istnieje, przy dużych opadach deszczu, zagrożenie uszkodzenia wykonywanej budowli ziemnej. Dotyczy to nasypów i wykopów. Z tego powodu wykonuje się odpowiednie odwodnienie zarówno w czasie kształtowania nasypów, jak i podczas wykonywania robót nawierzchniowych. W trakcie robót odwadniających należy zadbać o odpowiednie kształtowanie skarp, które powinny być obsiane trawą, oraz system odprowadzenia wody podczas robót nawierzchniowych, wzdłuż kształtowanej skarpy, z zastosowaniem rury polietylenowej odprowadzającej wodę. Szczególnie ważne jest zabezpieczenie nowych skarp przed napływającą wodą i odprowadzenie tej wody bezpośrednio do rowu wykonanego przy dolnej krawędzi skarpy.

Odwodnienie nasypów polega także, w zależności od warunków topograficznych, na odprowadzeniu wody do sieci deszczowych. W związku z tym wykonuje się studzienki osadnikowe, które mają na celu zatrzymanie piasku i płynących z wodą części pylastych gruntu. Odwadnianie wykopów wymaga również od wykonawców wysokich kwalifikacji i dużego doświadczenia. Jest to istotne zwłaszcza wówczas, gdy roboty wykonuje się w gruntach nawodnionych. Ustalenie właściwej metody wykonania robót jest szczególnie ważne w przypadku wykonywania wykopów głębokich. Źle wykonane zabezpieczenia oraz zbyt mała wiedza o warunkach gruntowo-wodnych mogą doprowadzić do wytworzenia się luźnego gruntu i niekontrolowanych ruchów gruntu na dnie wykopu. Odwodnienie powierzchniowe wykopów polega na odprowadzeniu napływającej wody z dna wykopu do tymczasowych studzienek, a następnie przepompowaniu jej na powierzchnię terenu.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (82) 2025

OCHRONA OTOCZENIA DRÓG PRZED HAŁASEM

Podstawowym obowiązującym w Polsce aktem prawnym z zakresu ochrony przed hałasem jest ustawa – Prawo ochrony środowiska. Od momentu wprowadzenia w roku 2001 ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana [6]. Przepisy tej ustawy traktują hałas jako zanieczyszczenie środowiska i dlatego przyjmują takie same ogólne zasady, obowiązki i formy postępowania jak w pozostałych działach ochrony środowiska. Ustawa nakłada obowiązek tworzenia programów ochrony środowiska przed hałasem, które powinny powstawać na podstawie sporządzonych map akustycznych aglomeracji i terenów wokół dróg, lotnisk, a także linii kolejowych. Zgodnie z tą ustawą ochrona przed hałasem polega na zapewnieniu jak najlepszego stanu akustycznego środowiska.

MIRON TADYCH wrzesień-październik | 5 (82) 2025

BUDOWA DRÓG W ZWIĄZKU Z INWESTYCJĄ NIEDROGOWĄ

Infrastruktura drogowa stanowi krwiobieg każdego rozwiniętego obszaru, będąc fundamentalnym elementem wspierającym rozwój gospodarczy i społeczny. Zapewnia dostępność komunikacyjną, umożliwia realizację nowych inwestycji oraz bezpośrednio wpływa na jakość życia mieszkańców. Zgodnie z polskim porządkiem prawnym budowa i utrzymanie dróg publicznych należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego (JST), finansowanych co do zasady z ich budżetów. Jednakże rosnące potrzeby inwestycyjne, wynikające z dynamicznego rozwoju miast i regionów, często przekraczają możliwości finansowe samorządów. W obliczu tych wyzwań partycypacja inwestorów prywatnych w budowie i przebudowie dróg publicznych staje się nie tylko pożądanym, ale wręcz kluczowym elementem strategii rozwoju infrastrukturalnego.