Utrzymanie dróg

CZY GMINA MOŻE ODLICZYĆ VAT OD WYDATKÓW ZWIĄZANYCH Z PRZEBUDOWĄ DROGI GMINNEJ?

Z artykułu dowiesz się:

  • dlaczego gmina nie może odliczyć podatku VAT,
  • jakie przesłanki art. 86 ustawy o VAT muszą być spełnione,
  • czym jest wykorzystanie inwestycji do czynności opodatkowanych VAT.

 

W przypadku przebudowy przez gminę drogi gminnej nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniające do odliczenia podatku naliczonego. Zatem gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją przebudowy drogi gminnej w całości ani w części – uznał dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

W sprawie rozpoznanej przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 8 października 2024 r., sygn. akt 0114-KDIP1-2.4012.444.2024.1.JO, gmina złożyła wniosek o wydanie interpretacji podatkowej. We wniosku wskazała, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Składa JPK dotyczący części deklaracyjnej oraz ewidencyjnej.

Gmina w 2023 r. zrealizowała inwestycję polegającą na przebudowie dróg gminnych. Na realizację inwestycji gmina uzyskała dofinansowanie z pieniędzy UE. Chodzi o program „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objęty Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020. W ramach inwestycji nie wystąpiło podwójne finansowanie.

Przebudowa dróg miała na celu podniesienie jakości połączeń dróg gminnych z drogami wyższego rzędu, poprawę dostępu do lokalnych ośrodków gospodarczych oraz poprawę bezpieczeństwa mieszkańców gminy i wszystkich osób korzystających z dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy.

Przebudowane drogi gminne nie służą i nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT, tym samym gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją. Za korzystanie z dróg gmina nie pobiera i nie będzie pobierać opłat ani nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż są drogami gminnymi publicznymi ogólnodostępnymi i będą wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (82) 2025

OCHRONA OTOCZENIA DRÓG PRZED HAŁASEM

Podstawowym obowiązującym w Polsce aktem prawnym z zakresu ochrony przed hałasem jest ustawa – Prawo ochrony środowiska. Od momentu wprowadzenia w roku 2001 ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana [6]. Przepisy tej ustawy traktują hałas jako zanieczyszczenie środowiska i dlatego przyjmują takie same ogólne zasady, obowiązki i formy postępowania jak w pozostałych działach ochrony środowiska. Ustawa nakłada obowiązek tworzenia programów ochrony środowiska przed hałasem, które powinny powstawać na podstawie sporządzonych map akustycznych aglomeracji i terenów wokół dróg, lotnisk, a także linii kolejowych. Zgodnie z tą ustawą ochrona przed hałasem polega na zapewnieniu jak najlepszego stanu akustycznego środowiska.

MIRON TADYCH wrzesień-październik | 5 (82) 2025

BUDOWA DRÓG W ZWIĄZKU Z INWESTYCJĄ NIEDROGOWĄ

Infrastruktura drogowa stanowi krwiobieg każdego rozwiniętego obszaru, będąc fundamentalnym elementem wspierającym rozwój gospodarczy i społeczny. Zapewnia dostępność komunikacyjną, umożliwia realizację nowych inwestycji oraz bezpośrednio wpływa na jakość życia mieszkańców. Zgodnie z polskim porządkiem prawnym budowa i utrzymanie dróg publicznych należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego (JST), finansowanych co do zasady z ich budżetów. Jednakże rosnące potrzeby inwestycyjne, wynikające z dynamicznego rozwoju miast i regionów, często przekraczają możliwości finansowe samorządów. W obliczu tych wyzwań partycypacja inwestorów prywatnych w budowie i przebudowie dróg publicznych staje się nie tylko pożądanym, ale wręcz kluczowym elementem strategii rozwoju infrastrukturalnego.