Zrzut ekranu 2024-12-12 093237.png
WYDANIE: styczeń - luty | 1 (78) 2025

DROGI GMINNE I POWIATOWE

styczeń - luty

Szanowni Czytelnicy,

Z okazji rozpoczęcia Nowego Roku pragniemy złożyć Państwu najserdeczniejsze życzenia. Niech 2025 rok przyniesie zdrowie, pomyślność oraz satysfakcję z podejmowanych działań, zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Z radością informujemy, że nowy rok rozpoczynamy wydaniem 72-stronicowego numeru „Dróg Samorządowych”! Nasza redakcja stale się rozwija, starając się dostarczać na bieżąco wartościowej wiedzy.

W 78 wydaniu można znaleźć obszerny wywiad z dziennikarzem radia TOK FM - Krzysztofem Woźniakiem, który prowadzi takie audycje, jak „Skołowani” czy „Przewodnik Drogowy TOK FM”. W rozmowie skupiliśmy uwagę przede wszystkim na ludzkim czynniku, m.in. na tym, czym jest obwinianie ofiar wypadku, czym są koszty społeczne niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Nie zabrakło również kluczowych danych statystycznych, które skłaniają do refleksji nad stanem bezpieczeństwa na drogach w Polsce.

Zima to szczególnie intensywny czas w utrzymaniu dróg. W nawiązaniu do wyzwań pogodowych dla drogowców w tym okresie, omawiamy najnowsze metody i sposoby likwidacji śliskości zimowej wraz z aktualnymi wytycznymi GDDKiA w tym zakresie.

Zachęcamy także do lektury kolejnego artykułu z cyklu, który rozpoczęliśmy w poprzednim wydaniu – Praktycznie o drogach. Tym razem dr inż. Przemysław Rokitowski syntetyzuje wymagania projektowe zawarte w WR-D-33, dotyczące zjazdów, wjazdów i wyjazdów. Ponadto prof. dr hab. inż. Alicja Sołowczuk i dr inż. Stanisław Majer dzielą się wskazówkami dotyczącymi projektowania stref zamieszkania. Warto zapoznać się z rekomendacjami autorów w zakresie projektowania oraz wykonawstwa stref spowolnionego ruchu na nowo planowanych osiedlach oraz istniejących ulicach.

Ekspert z zakresu prawa budowlanego Przemysław Gogojewicz przytacza obowiązujące w 2025 r. maksymalne stawki opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym. Natomiast radca prawny omawia praktyczne przykłady dotyczące zajęcia pasa drogowego w kontekście przepisów i orzecznictwa.

 

Z życzeniami owocnej lektury

redakcja czasopisma „Drogi Samorządowe”

Zamów prenumeratę

UTRZYMANIE DRÓG

PROJEKTOWANIE

MIRON TADYCH styczeń-luty | 1 (78) 2025

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU W POLSCE

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Klimatu i Środowiska wkrótce strefy czystego transportu mają stać się obowiązkowe we wszystkich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Trend w tym kierunku wyznaczają już największe ośrodki, które albo już przyjęły stosowne regulacje, albo są w trakcie ich opracowania – Warszawa, Kraków, Wrocław czy Rzeszów. Czy w najbliższych latach po centrach dużych miast będziemy poruszać się wyłącznie pojazdami ekologicznymi?

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI styczeń-luty | 1 (78) 2025

PRAKTYCZNIE O DROGACH: ZJAZD Z DROGI PUBLICZNEJ, CZĘŚĆ 2 – WZORCE WR-D-33

Zjazd indywidualny i zjazd publiczny to terminy, które jeszcze do niedawna obowiązywały w dokumentach technicznych, rozporządzeniach i ustawach z zakresu drogownictwa. Wprowadzona do życia aktualizacja rozporządzenia dotyczącego warunków technicznych dla dróg publicznych doprowadziła do zmiany nazewnictwa zjazdów, a coraz bardziej popularne Wzorce i Standardy uzupełniły luki w tym zakresie. Wzorce WR-D-33 w całości są poświęcone zjazdom, wjazdom i wyjazdom i są pierwszym tak obszernym dokumentem technicznym omawiającym zasady projektowania, uzgadniania i utrzymywania tych elementów infrastruktury drogowej.

ALICJA SOŁOWCZUK STANISŁAW MAJER listopad-grudzień | 1 (78) 2024

PROJEKTOWANIE STREF ZAMIESZKANIA: KLUCZOWE ZASADY I BŁĘDY DO UNIKNIĘCIA

Analiza wprowadzanych obecnie stref zamieszkania pokazuje, że istnieje wiele problemów, które należy rozważyć już na etapie ich projektowania. W artykule przedstawiono najczęściej popełniane błędy i zaprezentowano rekomendacje wielu rozwiązań, które mogą się istotnie przyczynić do utrzymania limitowanej prędkości (20 km/h) i lepszego stanu nawierzchni w długim okresie eksploatacji.

TECHNOLOGIE

MICHAŁ STAWOWIAK styczeń-luty | 1 (78) 2025

ZAGADNIENIE UTRZYMANIA I EKSPLOATACJI POMP WIROWYCH PRACUJĄCYCH W SYSTEMACH ODWADNIANIA DRÓG

Pompa, będąca maszyną roboczą, służącą do transportowania cieczy, musi być napędzana silnikiem. Bezawaryjna, długotrwała i energooszczędna praca pomp wymaga doboru cech i parametrów wszystkich współpracujących elementów – hydraulicznych, mechanicznych, elektrycznych i elektronicznych – oraz ich prawidłowej instalacji i eksploatacji.

WYWIAD

MILENA GUZIK styczeń-luty | 1 (78) 2025

WYWIAD Z KRZYSZTOFEM WOŹNIAKIEM – ZASTĘPCA DYREKTORA PUBLICYSTYKI DS. ANTENY W TOK FM

Zdaniem Krzysztofa Woźniaka: „Zdecydowanie infrastruktura to jedna z kluczowych spraw. Moim zdaniem – obok przestrzegania przepisów drogowych – najważniejsza. Infrastrukturą możemy kreować mobilność, zmuszać do bezpiecznej jazdy, przeciwdziałać oraz łagodzić skutki ewentualnych niebezpiecznych sytuacji”.

PRAWNE ZESZYTY DROGOWE

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ styczeń-luty | 1 (78) 2025

ZAJĘCIE PASA DROGOWEGO ZA ZGODĄ I BEZ ZGODY ZARZĄDCY DROGI

„Zajęcie pasa drogowego” w rozumieniu art. 40 ustawy o drogach publicznych nie powinno ograniczać się do aktu zajęcia jako jednorazowej czynności, albowiem pod pojęciem „zajęcia pasa drogowego” powinno się rozumieć utrzymywanie stanu zajęcia, co oznacza, że karze podlegać powinno utrzymywanie stanu zajęcia pasa drogowego, czyli zajmowania go bez wymaganego zezwolenia.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ styczeń-luty | 1 (78) 2025

ZAJĘCIE PASA DROGOWEGO W PRAKTYCE LEGISLACYJNEJ I ORZECZNICZEJ

Z przepisu art. 40 ust. 12 ustawy o drogach publicznych nie wynika, który podmiot jest zobowiązany do uiszczenia kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi, a jedynie, że zarządca drogi zobowiązany jest do wszczęcia postępowania i wymierzenia kary. Kto będzie adresatem decyzji, zależy od konkretnych okoliczności sprawy i na tej podstawie należy określić podmiot zobowiązany. Ustawa nie stanowi, że podmiotem zobowiązanym do uiszczenia kary jest ten, kto ma tytuł do urządzenia/kontenera, ale ten, kto zajmuje pas drogowy bez zezwolenia. Należy rozważyć, czy okoliczności zajęcia pasa drogowego są ukształtowane przez umowę czy inne zdarzenia i jakie (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 8 marca 2024 r., III SA/Po 817/23).

WARTO WIEDZIEĆ

PATRYCJA JASIK styczeń-luty | 1 (78) 2025

ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA NALEŻYTE UTRZYMANIE DRÓG W OKRESIE ZIMOWYM

To temat istotny zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, gdy nieraz pada marznąca mżawka i śnieg. Dochodzi wtedy do większej liczby wypadków, w tym spowodowanych śliską nawierzchnią jezdni i chodników. Dlatego niezwykle istotne jest przypomnienie, kto i w jakim zakresie ponosi odpowiedzialność za właściwe utrzymanie dróg i chodników i czy jest to ten sam podmiot, który winien utrzymywać w odpowiednim stanie przystanki komunikacji miejskiej.