Projektowanie

WCIĄŻ ZA MAŁO STACJI ŁADOWANIA ELEKTRYKÓW. CZY NADROBIMY ZALEGŁOŚCI?

Udział aut elektrycznych w sprzedaży pojazdów osobowych wyniósł w sierpniu br. jedynie 14,4%. Ten sam współczynnik dla rynku europejskiego w 2023 r. wynosił 21%. Oznacza to m.in., że samochody spalinowe trzymają się mocno, natomiast rynek electromobility jest zagrożony zamykaniem zakładów produkcji aut elektrycznych w Europie. Coraz mniej pewnie mogą czuć się także firmy motoryzacyjne z Chin, na które od II połowy 2024 r. UE nałożyła cła. Przy jednoczesnych sygnałach o nadchodzącej recesji gospodarczej może się okazać, że zapał Europejczyków do zakupu aut elektrycznych nie tylko nie wzrośnie, ale sukcesywnie będzie malał. Czy w związku z tym rozbudowa infrastruktury ładowania elektryków ma szansę na realizację zgodnie z założeniami unijnego rozporządzenia AFIR?

Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  • jak brzmią założenia rozporządzenia AFIR,
  • jaki jest stan wprowadzenia danego rozporządzenia w Polsce,
  • jakie są przyczyny opóźnień

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

ALICJA SOŁOWCZUK STANISŁAW MAJER listopad-grudzień | 6 (77) 2024

DOBRE PRAKTYKI PROJEKTOWANIA PROGÓW ZWALNIAJĄCYCH

Coraz częściej stosuje się metody uspokojenia ruchu, szczególnie w mieszkaniowych dzielnicach podmiejskich na istniejących ulicach i w nowo projektowanych osiedlach. Zrównoważone projektowanie uspokojenia ruchu wiąże się z korzyściami społecznymi, środowiskowymi, ekonomicznymi i bezpieczeństwa. Przy tym najczęściej stosuje się progi zwalniające stanowiące najekonomiczniejsze i skuteczne środki uspokojenia ruchu. Podczas ich projektowania powinno się wykonać nie tylko analizy prognozowanych profili prędkości, ale również uwzględniać środowisko i zagospodarowanie otoczenia, by zminimalizować negatywne skutki i zachęcać kierowców do płynnej jazdy. Autorzy w niniejszym artykule przedstawili kilka dobrych praktyk projektowania progów zwalniających z uwzględnieniem różnych aspektów drogowych i środowiskowych.

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI listopad-grudzień | 6 (77) 2024

PRAKTYCZNIE O DROGACH: ZJAZD Z DROGI PUBLICZNEJ W POLSKIM ŁADZIE PRAWNYM. CZĘŚĆ 1

Zjazd z drogi publicznej jest jednym z podstawowych i najmniej rozbudowanych elementów infrastruktury drogowej. Niemniej jednak warto mieć na uwadze, iż nie jest to powód, by zaniedbać proces projektowy i formalnoprawny w zakresie zjazdów z dróg publicznych. Choć ustawa Prawo budowlane oraz inne ustawy i rozporządzenia dotyczące infrastruktury kołowej skupiają się w zdecydowanie szerszym zakresie na innych aspektach budownictwa drogowego, to zawierają także zapisy regulujące połączenie dróg publicznych z nieruchomościami sąsiednimi do pasa drogowego.