okładka.png
WYDANIE: listopad - grudzień | 6 (77) 2024

DROGI GMINNE I POWIATOWE

listopad - grudzień

Tegoroczna jesień przyniosła szereg wyzwań związanych z niszczycielskimi powodziami, które dotknęły wiele regionów Polski. Skala zniszczeń infrastruktury drogowej ukazuje, jak ważne jest odpowiednie zabezpieczenie dróg oraz elementów infrastruktury miejskiej przed skutkami zmieniającego się klimatu. W bieżącym numerze przyglądamy się temu problemowi w Polsce w 2024 r., szczególnie w kontekście zniszczeń oświetlenia ulicznego.

Ostatni okres przyniósł zmiany, jeśli chodzi o ustawę o drogach publicznych. Nasi eksperci: Patrycja Jasik oraz Przemysław Gogojewicz przybliżają nowe przepisy wprowadzone ustawą z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej, wchodzące w życie 10 listopada 2024 r. Uwaga zostanie skupiona na punk tach dostępu bezprzewodowego o bliskim zasięgu.

Temat elektromobilności przewijać się będzie również w kontekście nowoczesnych silników elektrycznych do napędu maszyn drogowych – przekrojowo zostaną przedstawione ich różne rodzaje. Oprócz tego na łamach czasopisma zostanie podjęty dylemat niedoboru stacji ładowania elektryków w kontekście rozporządzenia AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation ).

Miło nam również poinformować, iż współpracę z czasopismem podjęli przedstawiciele Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie – prof. dr hab. inż. Alicja Sołowczuk oraz dr inż. Stanisław Majer.

Jeśli chodzi o nowości, rozpoczynamy również w „Drogach Samorządowych” nowy cykl „Praktycznie o drogach”, którego pomysłodawcą jest dr inż. Przemysła w Rokitowski.

 

 

Życzymy owocnej lektury!

Redakcja „Drogi Samorządowe”

Zamów prenumeratę

PROJEKTOWANIE

ALICJA SOŁOWCZUK STANISŁAW MAJER listopad-grudzień | 6 (77) 2024

DOBRE PRAKTYKI PROJEKTOWANIA PROGÓW ZWALNIAJĄCYCH

Coraz częściej stosuje się metody uspokojenia ruchu, szczególnie w mieszkaniowych dzielnicach podmiejskich na istniejących ulicach i w nowo projektowanych osiedlach. Zrównoważone projektowanie uspokojenia ruchu wiąże się z korzyściami społecznymi, środowiskowymi, ekonomicznymi i bezpieczeństwa. Przy tym najczęściej stosuje się progi zwalniające stanowiące najekonomiczniejsze i skuteczne środki uspokojenia ruchu. Podczas ich projektowania powinno się wykonać nie tylko analizy prognozowanych profili prędkości, ale również uwzględniać środowisko i zagospodarowanie otoczenia, by zminimalizować negatywne skutki i zachęcać kierowców do płynnej jazdy. Autorzy w niniejszym artykule przedstawili kilka dobrych praktyk projektowania progów zwalniających z uwzględnieniem różnych aspektów drogowych i środowiskowych.

MIRON TADYCH listopad-grudzień | 6 (77) 2024

WCIĄŻ ZA MAŁO STACJI ŁADOWANIA ELEKTRYKÓW. CZY NADROBIMY ZALEGŁOŚCI?

Udział aut elektrycznych w sprzedaży pojazdów osobowych wyniósł w sierpniu br. jedynie 14,4%. Ten sam współczynnik dla rynku europejskiego w 2023 r. wynosił 21%. Oznacza to m.in., że samochody spalinowe trzymają się mocno, natomiast rynek electromobility jest zagrożony zamykaniem zakładów produkcji aut elektrycznych w Europie. Coraz mniej pewnie mogą czuć się także firmy motoryzacyjne z Chin, na które od II połowy 2024 r. UE nałożyła cła. Przy jednoczesnych sygnałach o nadchodzącej recesji gospodarczej może się okazać, że zapał Europejczyków do zakupu aut elektrycznych nie tylko nie wzrośnie, ale sukcesywnie będzie malał. Czy w związku z tym rozbudowa infrastruktury ładowania elektryków ma szansę na realizację zgodnie z założeniami unijnego rozporządzenia AFIR?

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI listopad-grudzień | 6 (77) 2024

PRAKTYCZNIE O DROGACH: ZJAZD Z DROGI PUBLICZNEJ W POLSKIM ŁADZIE PRAWNYM. CZĘŚĆ 1

Zjazd z drogi publicznej jest jednym z podstawowych i najmniej rozbudowanych elementów infrastruktury drogowej. Niemniej jednak warto mieć na uwadze, iż nie jest to powód, by zaniedbać proces projektowy i formalnoprawny w zakresie zjazdów z dróg publicznych. Choć ustawa Prawo budowlane oraz inne ustawy i rozporządzenia dotyczące infrastruktury kołowej skupiają się w zdecydowanie szerszym zakresie na innych aspektach budownictwa drogowego, to zawierają także zapisy regulujące połączenie dróg publicznych z nieruchomościami sąsiednimi do pasa drogowego.

TECHNOLOGIE

EMIL OKRASA MARCIN PIETRASIK listopad-grudzień | 6 (77) 2024 Tekst otwarty

ZNISZCZENIA OŚWIETLENIA ULICZNEGO PODCZAS POWODZI – SKALA PROBLEMU W POLSCE W 2024 R.

Rok 2024 przyniósł Polsce poważne wyzwania związane z oświetleniem ulicznym, które zostało zniszczone przez przetaczające się powodzie. Te ekstremalne zjawiska pogodowe, będące efektem zmian klimatycznych, nie tylko zagrażają bezpieczeństwu mieszkańców, ale także powodują ogromne straty w infrastrukturze, zarówno miejskiej, jak i wiejskiej.

WYWIAD

MILENA GUZIK listopad-grudzień | 6 (77) 2024 Tekst otwarty

WYWIAD Z PAWŁEM NIEWIADOMSKIM – PREZYDENTEM MIASTA OSTROŁĘKA

Redakcja „Drogi Samorządowe”: Ostrołęka jest miastem, które w sposób przejrzysty i nowoczesny komunikuje się ze swoimi interesariuszami, wykorzystując m.in. kanały w mediach społecznościowych. W internecie można znaleźć informacje o nowo wybudowanej ulicy Arkadiusza Gołasia na odcinku od skrzyżowania z ulicami Sadową i Podróżników wraz z nowym rondem. Proszę opowiedzieć, w jaki sposób ta inwestycja przyczynia się do polepszenia życia mieszkańców? Od kiedy trwały prace nad tą inwestycją?

PRAWNE ZESZYTY DROGOWE

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ listopad-grudzień | 6 (77) 2024

SZCZEGÓLNE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE REGULACJI STANU PRAWNEGO NIEKTÓRYCH DRÓG OGÓLNODOSTĘPNYCH

Regulacje poczynione ustawą z dnia 13 lipca 2023 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych mają na celu ułatwienie nabywania przez gminy własności nieruchomości pozostających w ich władaniu. Dotyczy to nieruchomości, które w dniu wejścia w życie ustawy znajdowały się w posiadaniu gminy od co najmniej 20 lat i są zajęte pod drogi. Te drogi nie zostały zaliczone do kategorii dróg publicznych, ale są drogami ogólnodostępnymi o utwardzonej powierzchni. Po tych drogach odbywa się ruch pojazdów i pieszych, z których korzysta nieokreślona liczba użytkowników. Drogi te stanowią uzupełnienie sieci dróg służących miejscowym potrzebom, są funkcjonalnie zbliżone do dróg publicznych i połączone z drogami publicznymi.

KONRAD RÓŻOWICZ listopad-grudzień | 6 (77) 2024

BIEŻĄCE ORZECZNICTWO DOTYCZĄCE ZJAZDU Z DROGI

Sfera regulacji prawnych dotyczących zjazdu z drogi publicznej jawi się jako niebudząca szczególnych wątpliwości interpretacyjnych. Teza ta jednak nie koresponduje z liczbą orzeczeń sądowych, które są wydawane w związku z działaniami samorządów w przestrzeni związanej z przepisami art. 29 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 320), dalej: u.d.p. Analiza judykatów wydanych w ww. zakresie pozwala na wskazanie i omówienie najczęściej popełnianych błędów.

WARTO WIEDZIEĆ

PATRYCJA JASIK listopad-grudzień | 6 (77) 2024

ZASADY LOKALIZOWANIA PUNKTÓW DOSTĘPU BEZPRZEWODOWEGO O BLISKIM ZASIĘGU – KOLEJNE ZMIANY USTAWY O DROGACH PUBLICZNYCH

Ledwo zdążyliśmy ochłonąć i przyzwyczaić się do zmian, które wprowadzono w ciągu ostatnich dwóch lat w przepisach dotyczących dróg publicznych, w tym w ustawie o drogach publicznych [1] oraz w przepisach wykonawczych [2], a już ustawodawca szykuje kolejne zmiany. Na szczęście nie będzie ich zbyt wiele.

RELACJA

MILENA GUZIK listopad-grudzień | 6 (77) 2024

„ICRASH – OGRANICZANIE WYPADKÓW I NIEBEZPIECZNYCH ZDARZEŃ DROGOWYCH” – Z KONFERENCJI

26 września 2024 r. w Inowrocławiu odbyła się uroczysta inauguracja dwudniowej konferencji „iCRASH” poświęconej tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego. Organizatorem był Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Redakcja „Dróg Samorządowych” objęła wydarzenie patronatem medialnym, a jedna z redaktorek miała przyjemność uczestniczyć w sesjach osobiście.

NEWS