Projektowanie

PRAKTYCZNIE O DROGACH: ZJAZD Z DROGI PUBLICZNEJ, CZĘŚĆ 2 – WZORCE WR-D-33

Zjazd indywidualny i zjazd publiczny to terminy, które jeszcze do niedawna obowiązywały w dokumentach technicznych, rozporządzeniach i ustawach z zakresu drogownictwa. Wprowadzona do życia aktualizacja rozporządzenia dotyczącego warunków technicznych dla dróg publicznych doprowadziła do zmiany nazewnictwa zjazdów, a coraz bardziej popularne Wzorce i Standardy uzupełniły luki w tym zakresie. Wzorce WR-D-33 w całości są poświęcone zjazdom, wjazdom i wyjazdom i są pierwszym tak obszernym dokumentem technicznym omawiającym zasady projektowania, uzgadniania i utrzymywania tych elementów infrastruktury drogowej.

Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  •  jakie jest obowiązujące nazewnictwo techniczne zjazdów, wjazdów i wyjazdów,
  •  jak wygląda obecna klasyfikacja zjazdów wprowadzona przez Wzorce i Standardy WR-D-33.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

MIRON TADYCH styczeń-luty | 1 (78) 2025

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU W POLSCE

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Klimatu i Środowiska wkrótce strefy czystego transportu mają stać się obowiązkowe we wszystkich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Trend w tym kierunku wyznaczają już największe ośrodki, które albo już przyjęły stosowne regulacje, albo są w trakcie ich opracowania – Warszawa, Kraków, Wrocław czy Rzeszów. Czy w najbliższych latach po centrach dużych miast będziemy poruszać się wyłącznie pojazdami ekologicznymi?

ALICJA SOŁOWCZUK STANISŁAW MAJER listopad-grudzień | 1 (78) 2024

PROJEKTOWANIE STREF ZAMIESZKANIA: KLUCZOWE ZASADY I BŁĘDY DO UNIKNIĘCIA

Analiza wprowadzanych obecnie stref zamieszkania pokazuje, że istnieje wiele problemów, które należy rozważyć już na etapie ich projektowania. W artykule przedstawiono najczęściej popełniane błędy i zaprezentowano rekomendacje wielu rozwiązań, które mogą się istotnie przyczynić do utrzymania limitowanej prędkości (20 km/h) i lepszego stanu nawierzchni w długim okresie eksploatacji.