okładka.png
WYDANIE: wrzesień - październik | 5 (76) 2024

DROGI GMINNE I POWIATOWE

wrzesień - październik

Po wakacyjnym okresie powracamy do Państwa z ogromną dawką wiedzy. Początek jesieni to okres kontynuacji letnich robót drogowych. To również moment przygotowania nawierzchni na surowe zimowe, warunki. Jak wyszczególnia w swoim artykule dr inż. Michał Stawowiak, do jesiennych robót utrzymaniowych zaklasyfikować można między innymi zapewnienie należytego odwodnienia tzw. torowiska drogowego, zabezpieczenie odcinków przełomowych oraz uszczelnienie korony drogi przed przenikaniem w głąb korpusu wód atmosferycznych.

W bieżącym wydaniu kontynuujemy tematykę związaną z BHP, wobec czego poruszamy zależność między bezpieczeństwem na drogach, a oświetleniem. W tym kontekście „na tapetę” bierzemy takie zagadnienia jak norma PN-EN 13201. Nie zabraknie również innych technicznych wytycznych, a to za sprawą cyklu naszego eksperta Przemysława Gogojewicza. Porusza on kwestie związane między innymi z drogowymi urządzeniami przeciwhałasowymi i ich reakcją na ogień, sprzętem gaśniczym i ratowniczym w praktyce zarządcy drogi czy kwestię wyjazdów lub wjazdów awaryjnych na drogi powiatowe i gminne. Z kolei o zjazdach z drogi publicznej jako elemencie infrastruktury drogowej pisze dr inż. Przemysław Rokitowski, który umiejscawia dane zagadnienie w polskim ładzie prawnym.

Roboty drogowe potrafią, oprócz pozytywów, nieść czasem negatywne konsekwencje, szczególnie dla użytkowników lokali, którzy mają do nich utrudniony dostęp ze względu na remontowane drogi. O możliwości ubiegania się o odszkodowanie informuje w swoim artykule specjalista od zamówień publicznych Konrad Różowicz. Z kolei ekspertka z zakresu prawa budowlanego Patrycja Jasik w swoim artykule omawia kwestie związane z interpretacją reklamy w kontekście ustawy o drogach publicznych, a także wyjaśnia zagadnienia związane z plakatami wyborczymi.

Nie może również zabraknąć zagadnień skupionych wokół maszyn. W danym wydaniu uwaga została skupiona na automatycznym układzie centralnego smarowania. Jego instalacja niesie za sobą szereg korzyści, jak: zwiększenie dyspozycyjności maszyny czy znaczne ograniczenie zużycia smaru w porównaniu do smarowania ręcznego.

 

Redakcja „Drogi Samorządowe”

Zamów prenumeratę

UTRZYMANIE DRÓG

Utrzymanie dróg MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (76) 2024

ZAGADNIENIE WYSTĘPOWANIA PRZEŁOMÓW DROGOWYCH NA TERENACH OBJĘTYCH SZKODAMI GÓRNICZYMI

Dbałość o stan dróg na terenach objętych szkodami górniczymi, a w szczególności zapobieganie powstawaniu przełomów drogowych, ma szczególne znaczenie w sezonie jesiennym, bowiem jesienne prace utrzymaniowe stanowią w dużej części kontynuację robót letnich, ale są także przygotowaniem drogi do jej użytkowania w okresie zimowym.

PROJEKTOWANIE

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI wrzesień-październik | 5 (76) 2024

ZJAZD Z DROGI PUBLICZNEJ JAKO ELEMENT INFRASTRUKTURY DROGOWEJ

Zjazd z drogi publicznej zapewnia możliwość komunikacji kołowej pomiędzy działką oraz znajdującymi się na niej budynkami lub obiektami. Choć proces projektowania czy budowy zjazdów nie jest niczym skomplikowanym, to warto podkreślić, iż ten element sieci drogowej jest niezwykle istotny. Prawidłowo zaprojektowany i wykonany zjazd pozwoli na prowadzenie ruchu kołowego w sposób bezpieczny i komfortowy, zaś wadliwy zjazd lub brak zezwolenia na jego lokalizację w wybranym miejscu może doprowadzić do znacznych utrudnień w prowadzeniu inwestycji lub w jej użytkowaniu.

TECHNOLOGIE

MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (76) 2024

PROBLEMATYKA WYDŁUŻENIA CZASU EKSPLOATACJI MASZYN DROGOWYCH W KONTEKŚCIE ZASTOSOWANIA UKŁADÓW CENTRALNEGO SMAROWANIA

Obecnie, wraz z postępującą mechanizacją i automatyzacją w wielu gałęziach przemysłu: górniczego, hutniczego, papierniczego, tekstylnego, tworzyw sztucznych, materiałów budowlanych, obróbki metali oraz różnego rodzaju maszynach stacjonarnych, mobilnych, pojazdach szynowych, a nawet pojazdach samochodowych i maszynach drogowych, powszechne jest zastosowanie układów centralnego smarowania. Jest to spowodowane mnogością dostępnych rozwiązań i możliwością praktycznie dowolnej ich konfiguracji.

EMIL OKRASA MARCIN PIETRASIK wrzesień-październik | 5 (76) 2024 Tekst otwarty

BHP, a oświetlenie na drogach

Bezpieczeństwo na drogach dotyczy każdego z nas, a jednym z kluczowych elementów wpływających na bezpieczeństwo jest oświetlenie drogowe. Dlaczego jest to tak istotne? Wyobraź sobie prowadzenie samochodu w ciemności bez odpowiedniego oświetlenia – to jakby spacerować na skraju przepaści z opaską na oczach! Oświetlenie na drogach poprzez zwiększenie widoczności zmniejsza ryzyko wypadków, co jest niezwykle ważne z punktu widzenia BHP.

PRAWNE ZESZYTY DROGOWE

PATRYCJA JASIK wrzesień-październik | 5 (76) 2024

POJĘCIE REKLAMY W ROZUMIENIU USTAWY O DROGACH PUBLICZNYCH REKLAMA A PLAKAT WYBORCZY

W ostatnich miesiącach chyba nie tylko ja miałam wrażenie, że Polska jest stale w okresie wyborczym. Zapewne większość z Państwa zauważyła plakaty wyborcze umieszczane, gdzie tylko się da – na ogrodzeniach, murach, balkonach, a także na słupach oświetlenia ulicznego i innych konstrukcjach w pasie drogowym. Pojawia się zatem odwieczne pytanie: Czy plakat wyborczy to reklama w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 320)? W artykule wyjaśnię, co należy rozumieć pod pojęciem reklamy i czy plakat wyborczy objęty jest reżimem zezwoleń zarządcy drogi na zajmowanie pasa drogowego w formie decyzji administracyjnej, a w konsekwencji – czy za umieszczenie plakatu wyborczego w pasie drogowym drogi publicznej bez zezwolenia zarządcy drogi wymierzana jest kara pieniężna.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ wrzesień-październik | 5 (76) 2024

POJAZDY I ICH OBCIĄŻENIE NA DROGACH PUBLICZNYCH

Z art. 41 ustawy o drogach publicznych co do zasady wynika, że (wszystkie) pojazdy (bez względu na ruch, w którym uczestniczą) o maksymalnym nacisku osi napędowej nieprzekraczającym wartości 11,5 t objęte są zakresem ograniczeń wynikających z art. 41 ust. 2 i ust. 3 ustawy o drogach publicznych, zaś pojazdy nieprzekraczające maksymalnego nacisku pojedynczej osi wynoszącego 10 t objęte są zakresem ograniczeń wynikających z art. 41 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 ustawy o drogach publicznych.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ wrzesień-październik | 5 (76) 2024

WARUNKI TECHNICZNE UŻYTKOWANIA DRÓG PUBLICZNYCH – CZĘŚĆ 2

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1518 z późn. zm.) decyzje o rozwiązaniach w zakresie projektowania, budowy, przebudowy lub użytkowania drogi podejmuje się w szczególności na podstawie danych o ruchu drogowym. Jeżeli jest to uzasadnione, w szczególności zakresem robót budowlanych, przy podejmowaniu decyzji o rozwiązaniach w zakresie projektowania, budowy lub przebudowy drogi uwzględnia się analizę kosztów i korzyści w cyklu życia drogi.

KONRAD RÓŻOWICZ wrzesień-październik | 5 (76) 2024

REMONT DROGI A SZKODY WYNIKAJĄCE Z UTRUDNIONEGO DOSTĘPU DO LOKALU

Utrzymanie odpowiedniego standardu dróg, jak również zapewnienie oczekiwanego rozwoju infrastruktury drogowej, wymaga szeregu działań budowlanych, które generują utrudnienia w bieżącym korzystaniu z dróg. Negatywne (przynajmniej w perspektywie okresu prac budowlanych) konsekwencje robót mogą odczuć w szczególności użytkownicy lokali sąsiadujących z remontowanymi drogami, w tym przedsiębiorcy. W perspektywie prowadzenia działalności gospodarczej utrudniony dojazd, jak i ograniczony dostęp do lokalu, może negatywnie wpłynąć na osiągane przychody.

WARTO WIEDZIEĆ