Szansa dla polskich dróg
Przy dzisiejszym natężeniu ruchu każdy remont drogi jest utrudnieniem dla kierowców. Dlatego coraz większą popularność zdobywają szybkie metody recyklingu nawierzchni bezpośrednio na drodze.
W ostatnich latach branża drogowa przeżywała gwałtowny rozwój. Stało się tak głównie dzięki napływowi środków finansowych z różnorodnych programów pomocowych Unii Europejskiej. Na szeroką skalę prowadzono inwestycje drogowe na wszystkich szczeblach samorządowych – od autostrad po drogi gminne. Sławne stało się powiedzenie naszego premiera: „Polska w budowie”, które idealnie określało stan polskich dróg w ostatnich latach. Rozbudowano sieć autostrad, ale chyba przede wszystkich zmodernizowano istniejące drogi lokalne. Realizując projekt „Wzmocnienie potencjału Związku Pracodawców Branży Infrastruktury” w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Konfederacja Lewiatan przeprowadziła badanie ankietowe, pytając przedsiębiorców o główne problemy branży infrastruktury. W komentarzach do wyników ankiety wykorzystano także doświadczenia zdobyte podczas spotkań konsultacyjnych i konferencji zorganizowanych w ramach projektu. 14 marca 2013 r. w siedzibie Konfederacji Lewiatan odbyło się ogłoszenie wyników badania i związanego z ankietą raportu dotyczącego barier w sektorze infrastruktury. Na podstawie 104 wypowiedzi z polskich firm budowlanych różnej wielkości i z wielu miejscowości wskazano 32 różne bariery, na które napotykają przedsiębiorcy. Niestety, aż 30 z nich dotyczyło zamówień publicznych. Raport ten ma służyć polepszeniu stosunków inwestor – wykonawca, a także zwrócić uwagę na dość jednostronne kumulowanie korzyści w umowach, jakie polskie firmy realizują dla zarządców. GDDKiA w ostatnich miesiącach została najgorzej ocenianym zarządcą. Powodem była pewnego rodzaju bezradność na „schodzenie” firm z kontraktów, co pociągnęło za sobą bankructwa wielu firm budowlanych, także tych czołowych. Niestety, te przykre doświadczenia nie zmusiły zarządców do zmiany pewnych zachowań i polityki obarczania wszelaką odpowiedzialnością wykonawcy. Najwięcej – bo aż 90% – firm budowlanych uważa, że problemem jest złe zaplanowanie zakresu prac przez inwestora publicznego, co determinuje możliwości terminowego i niewadliwego wykonania zamówienia (45% oceniło, że praktyki te są szkodliwe). Prowadzi to do eskalacji problemów, dużej liczby przedłużających się lub nieukończonych budów. Taki stan rzeczy jest bardzo szkodliwy dla interesu publicznego, niestety – w wielu przypadkach jest korzystny dla inwestora, który, nie bacząc na szkodliwe działanie wobec społeczeństwa, czerpie własne zyski.
Drugim bardzo krytykowanym problemem jest wybór wykonawcy, który przeprowadza się na podstawie głównego, dominującego kryterium najniższej ceny. Bardzo trudnym zadaniem jest udowodnienie rażąco niskiej ceny, więc wykonawcy, aby przeżyć, coraz bardziej obniżają marże, stosują gorsze materiały lub po prostu oszukują inwestora. Praktyka ta stoi w sprzeczności z interesem publicznym.
Kolejną, bardzo krytykowaną przez respondentów barierą jest brak zmian w umowach, a w szczególności brak zmian kar umownych, które w dużej mierze są niewspółmiernie wysokie w stosunku do roszczenia. Umowy, jakie stosują inwestorzy, zawierane są jako umowy cywilnoprawne, które z definicji powinny być negocjowane i równomiernie zarówno obciążać, jak i wynagradzać obie strony, w rzeczywistości jednak są dedykowane przez inwestora i niezmienne. Zdarzają się zmiany podczas przeprowadzania procedury przetargowej, lecz nigdy nie dotyczyły one kar ani szczególnych zobowiązań wykonawcy. Te i wiele innych problemów opisuje szczegółowo raport, który jest dostępny na stronie internetowej Związku Pracodawców Branży Infrastruktury.
Zamów prenumeratęPrzy dzisiejszym natężeniu ruchu każdy remont drogi jest utrudnieniem dla kierowców. Dlatego coraz większą popularność zdobywają szybkie metody recyklingu nawierzchni bezpośrednio na drodze.
Jak przygotowywać specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, by nie utrudniały, a pomagały wykonawcom robót?
Jednym z najczęściej spotykanych na polskich drogach utrudnień jest nieodprowadzanie wody przez wpusty uliczne.
Osuwanie się skarp nasypów i wykopów może prowadzić do zniszczenia całej konstrukcji nawierzchni drogi, dobrze więc wiedzieć, jak temu zapobiegać…
Wiadomo, że za utrzymanie nawierzchni drogi odpowiada jej zarządca. Kto jednak ponosi odpowiedzialność za stan techniczny drogowych obiektów inżynierskich, w tym mostów?
Jak przygotować inwestycję do odbioru końcowego? – porady dla kierownika robót drogowych, czyli na co warto zwrócić szczególną uwagę.
Nowelizowana ustawa o odpadach w znacznym stopniu zmienia zasady postępowania z odpadami powstającymi w trakcie eksploatacji, remontu i budowy dróg.
Drzewa są najbardziej narażonym na stres środowiskowy elementem zieleni przyulicznej, więc – aby spełniały swoją funkcję – wymagają prawidłowej pielęgnacji.