Przepusty drogowe
Materiały, z jakich budowano przepusty drogowe, na przestrzeni lat znacznie ewoluowały – od stosowanej w starożytnej Syrii kamionki do polimerów zbrojonych włóknem szklanym.
Jak co roku, zima zostawiła nam w spadku drogi przypominające szwajcarski ser, co jest szczególnie widoczne w przypadku dróg asfaltowych. Mimo iż inżynierowie dysponują szerokim wachlarzem odpowiednich środków i technologii umożliwiających skuteczną walkę z tym problemem, jak zawsze górę biorą względy finansowe, powodując ograniczenie wszelkich remontów do minimum. Niestety, owe „minimum” często oznacza naprawy mało dokładne, a w dodatku wykonywane w sposób budzący wątpliwości co do jakości stosowanych materiałów i technologii robót. Firmy tłumaczą się, że miały bardzo ograniczony budżet, niewspółmierny do zakresu koniecznych do wykonania prac, co w konsekwencji tworzy błędne koło, powtarzając tę samą historię co roku… A najbardziej cierpią na tym polscy kierowcy i ich samochody…
Powodem takiej sytuacji jest niewłaściwe podejście inwestorów i zarządców dróg. Nierzadko od samego początku budowy drogi starają się maksymalnie minimalizować koszty, często mając nawet pełną świadomość, że niewłaściwie dobrana konstrukcja nawierzchni i jej wątpliwe wykonanie będą wymagały kolejnych dużych nakładów finansowych w niedługim czasie. Wina za obecną sytuację w polskim drogownictwie jest rozłożona na wiele podmiotów, poczynając od decyzji politycznych na szczeblu państwa, poprzez inwestorów, projektantów i wykonawców, na samych użytkownikach dróg kończąc. Jak to przeważnie w polskiej tradycji bywa, gdy jest wiele osób odpowiedzialnych za jedno zadanie, to w praktyce nikt nie jest za nic odpowiedzialny. W Polsce nieraz już mogliśmy się przekonać, że wiele inwestycji realizowanych jest głównie z myślą o wyborach i wyznawana jest przy tym zasada „zrobić jak najwięcej, a naprawiać będą następni”. Oczywiście, nie dotyczy to wszystkich inwestycji polskiego drogownictwa, jednakże z ubolewaniem należy stwierdzić, że znacznej ich większości.
Z tego powodu, aby w przyszłości unikać ciągle powtarzanych błędów, należy podejmować dialog ze wszystkimi zainteresowanymi stronami w celu opracowania jasnych planów na przyszłość, które pozwolą budować polskie drogi, będące być może kiedyś wyznacznikiem jakości i solidności na arenie międzynarodowej.
Zamów prenumeratęMateriały, z jakich budowano przepusty drogowe, na przestrzeni lat znacznie ewoluowały – od stosowanej w starożytnej Syrii kamionki do polimerów zbrojonych włóknem szklanym.
Płyty prowadzące, płyty ostrzegające, maty naklejane na chodnik itp. – wachlarz możliwych ułatwień dla osób niewidomych i słabowidzących jest szeroki. Trzeba tylko wiedzieć, jak i kiedy z nich skorzystać.
W Polsce coraz więcej i częściej buduje się drogi rowerowe. Warto więc wiedzieć, jak rozsądnie planować i projektować ich powstanie…
Wykonywanie wjazdów (zjazdów) na posesję i przepustów pod nimi – aspekty prawne i zagadnienia, na które warto zwracać uwagę.
Ustawodawca nie określa wprost, czyją własnością są rowy melioracyjne, w związku z tym pojawia się pytanie, w czyjej gestii leży ich utrzymanie.
Jednym z wielu problemów, z jakimi wiąże się utrzymanie dróg powiatowych i gminnych, jest kwestia usuwania zwłok zwierzęcych lub rannych zwierząt – zarówno bezpośrednio z jezdni, jak i z przyległych do niej części pasa drogowego.
Jaki sposób uspokajania ruchu wybrać, by zwiększyć bezpieczeństwo, nie powodując jednocześnie znacznych utrudnień dla kierowców?
Dla każdej inwestycji drogowej należy przygotować m.in. opracowania geodezyjno-kartograficzne dla celów projektowych oraz formalnoprawne dotyczące nieruchomości.
W ostatnich latach wzdłuż polskich dróg zbudowano tysiące kilometrów ekranów akustycznych, na które można wprowadzić pnącza – rośliny doskonale radzące sobie w trudnych warunkach drogowych…