Redakcja „Drogi Samorządowe”: Ostrołęka jest miastem, które w sposób przejrzysty i nowoczesny komunikuje się ze swoimi interesariuszami, wykorzystując m.in. kanały w mediach społecznościowych. W internecie można znaleźć informacje o nowo wybudowanej ulicy Arkadiusza Gołasia na odcinku od skrzyżowania z ulicami Sadową i Podróżników wraz z nowym rondem. Proszę opowiedzieć, w jaki sposób ta inwestycja przyczynia się do polepszenia życia mieszkańców? Od kiedy trwały prace nad tą inwestycją?
Paweł Niewiadomski: Inwestycja polegająca na budowie ul. Gołasia w swoim przebiegu łączy ulicę Jana Pawła II z ulicą Goworowską, jedne z głównych arterii miasta, jednocześnie stanowiąc skrót dla mieszkańców miasta z drogami wylotowymi z Ostrołęki. Wartość zadania wyniosła 4 793 332,46 zł brutto, realizacja rozpoczęła się w marcu 2024 r., a zakończyła się 1.10.2024 r. Zakres inwestycji to przede wszystkim wykonanie jezdni bitumicznej, ścieżki rowerowej bitumicznej, chodników z kostki brukowej betonowej, oznakowania pionowego oraz poziomego, kanalizacji sanitarnej, oświetlenia ulicznego oraz kanału technologicznego. Jest to nowa ulica z pełną infrastrukturą, dzięki czemu poprawia się komfort życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo użytkowników dróg. To inwestycja, która w znaczący sposób wpłynie na poprawę funkcjonalności komunikacyjnej w mieście.
Można również zaobserwować, że Ostrołęka dąży do bycia jak najbardziej bezpiecznym miastem. Proszę opowiedzieć, jakie działania w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego są obecnie podejmowane?
PN: Oczywiście najważniejszym elementem bezpieczeństwa jest poprawa stanu dróg w obszarze miasta, ale nie tylko. Obecnie realizowany jest projekt pn. „Bezpieczne Miasto – modernizacja rozbudowa systemu miejskiego monitoringu wizyjnego w Ostrołęce – etap II”. Na to zadanie otrzymaliśmy dofinansowanie w ramach Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem Bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022–2024 (2024 r.). W ramach projektu rozbudowany został monitoring miejski poprzez zainstalowanie nowych punktów kamerowych oraz instalację dodatkowych kamer w istniejących punktach. Ponadto odbędą się spotkania informacyjno-edukacyjne w szkołach na temat bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej.
Zgodnie z informacjami przekazanymi podczas konferencji prasowej z udziałem przedstawicieli samorządu województwa mazowieckiego subregion ostrołęcki miał otrzymać blisko 146 mln zł, z czego 90 mln zł ma być przeznaczone na budowę i remonty dróg. Proszę opowiedzieć, jakie znaczenie dla rozwoju subregionu ma branża drogownicza?
PN: Moim zdaniem ma ogromne znaczenie. To dzięki dobrym połączeniom drogowym z większymi ośrodkami miejskimi rozwija się gospodarka, a co za tym idzie – wszystkim żyje się lepiej. Poprawa komunikacyjna pomiędzy gminami i mniejszymi miastami w sposób oczywisty wpływa również na budowanie konkurencyjności i rozwoju regionu chociażby w zakresie rozwoju handlu czy usług.
Jak wygląda kwestia dofinansowań i współpracy samorządowej w Państwa subregionie? Pytam w kontekście projektów zrealizowanych w ramach programu „Mazowsze dla równomiernego rozwoju”, jak np. oddane do użytku inwestycje drogowe na terenie gmin Lelis, Kadzidło i Baranowo.
PN: O inwestycjach realizowanych w innych samorządach trudno jest mi jednoznacznie się wypowiedzieć. Natomiast w ramach Instrumentu wsparcia zadań ważnych dla równomiernego rozwoju województwa mazowieckiego Miasto Ostrołęka realizuje trzy własne inwestycje, a są to: zagospodarowanie nabrzeży rzeki Narew w granicach administracyjnych Miasta Ostrołęki, budowa Zespołu Przedszkolnego Nr 2 w Ostrołęce przy ul. ks. Franciszka Blachnickiego oraz właśnie opisywana na początku budowa ul. Natury wraz z połączeniem z ul. Arkadiusza Gołasia.
Jedną z większych inwestycji będących w toku jest bez wątpienia praca nad nabrzeżem Narwi. Na jakim etapie jest dana inwestycja i jakie udogodnienia są przewidziane w ramach projektu?
PN: Niewątpliwie praca nad nabrzeżem Narwi jest jedną z kluczowych inwestycji aktualnie trwających w Ostrołęce. Jest to przedsięwzięcie realizowane w partnerstwie z wieloma samorządowymi, w tym marszałkami trzech województw: mazowieckiego, warmińsko-mazurskiego i podlaskiego, który jednocześnie jest liderem projektu. Pracujemy nad tym przedsięwzięciem już kilka lat, ponieważ inwestycja nie należy do najłatwiejszych pod względem formalnoprawnym i technicznym. Planowany do wykonania w ramach przedsięwzięcia zakres prac dotyczący zagospodarowania nabrzeży rzeki Narew realizowany jest w ramach Instrumentu wsparcia zadań ważnych dla równomiernego rozwoju województwa mazowieckiego oraz w części będzie realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027, Działanie FEPW.05.01 Zrównoważona turystyka.
W ramach otrzymanej z budżetu województwa mazowieckiego dotacji przygotowano teren, tak aby możliwe było prowadzenie prac związanych z finalnym zagospodarowaniem, na które planujemy uzyskać dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027.
Obecnie wykonano roboty związane z modernizacją kanalizacji deszczowej, która przebiega przez teren nabrzeża objętego projektem. Ponadto zrealizowano prace związane z umocnieniem nabrzeży (tj. remont umocnienia lewego brzegi rzeki Narew na odcinku od portu do umocnienia betonowego za mostem im. kard St. Wyszyńskiego w ciągu DK 53 w Ostrołęce na odcinku 500 m.b.).
Po zakończeniu wszystkich planowanych działań mieszkańcy będą mieli do dyspozycji miejsce wypoczynku i rekreacji wyposażone w plac zabaw dla dzieci, sztuczną plażę oraz miejsca do plażowania i spacerowania.
Jakie jeszcze inwestycje drogowe są planowane w najbliższej przyszłości?
PN: Najważniejszą jest budowa mostu na rzece Narew wraz z częścią obwodnicy o długości prawie 4 km, które wyprowadzą ruch samochodowy poza obszar starego miasta. Dziś zjazdy z dwóch mostów łączą się na jednym rondzie w przebiegu dróg 61 i 53. Jest to najbardziej popularna trasa na Mazury, więc w każdy weekend miasto jest sparaliżowane przez korki. Jestem przekonany, iż to przedsięwzięcie będzie możliwe do realizacji w najbliższym czasie.
Czy w ramach wspomnianych przedsięwzięć podejmowane są działania mające na celu minimalizację negatywnego wpływu prac na środowisko?
PN: Każda inwestycja ma za zadanie minimalizację negatywnego wpływu na środowisko przyrodnicze. Budowa nowych dróg czy poprawa stanu już istniejących to mniejsza emisja spalin do środowiska. Miasto inwestuje również w efektywność energetyczną budynków użyteczności publicznej czy w wymianę oświetlenia na energooszczędne.
.