okladka1.jpg
WYDANIE: listopad - grudzień | 6 (29) 2016

DROGI GMINNE I POWIATOWE

listopad - grudzień

Lada chwila drogi pokryją się śniegiem, warto więc wykorzystać ostatnie tygodnie jesieni na wykonanie remontów cząstkowych nawierzchni i poboczy gruntowych. To jednak zaledwie część prac zaplanowanych w kalendarzu zapobiegliwego zarządcy dróg. O czym jeszcze trzeba pamiętać, by przygotować się do zimy? I jaki jest rzeczywisty wpływ śniegu oraz niskich temperatur na powstawanie uszkodzeń nawierzchni? Na te oraz inne pytania odpowiemy w artykułach o utrzymaniu i modernizacji dróg w okresie późnej jesieni.

Nie tylko wykonane na czas remonty zwiększą bezpieczeństwo kierowców, którzy będą pokonywać zaśnieżone drogi, by odwiedzić bliskich na Boże Narodzenie. Jesień to przecież ostatni moment na dokonanie przeglądu maszyn, które zwiększą przejezdność dróg dzięki odśnieżaniu i uszorstnianiu nawierzchni. W aktualnym numerze magazynu doradzimy więc, które maszyny wybrać i w jaki sposób je konserwować, a także wyjaśnimy, dlaczego warto zraszać sól drogową.

Nie zabraknie również inspirujących artykułów o najnowszych zdobyczach techniki, które znajdują praktyczne zastosowanie w polskich zarządach dróg. Przykładem tego są systemy monitorowania pracy sprzętu drogowego, które dostarczają dowodów na właściwe wykonanie prac i umożliwiają szybkie wykrycie kradzieży paliwa.

A na deser wyjaśnimy, w jaki sposób wykorzystanie nowoczesnych technologii może zwiększać bezpieczeństwo rowerzystów i zaprezentujemy zdjęcia pierwszej w Polsce drogi rowerowej, która po zmroku emituje niebieskie światło. Praktyczne wskazówki będą więc przeplatały się z opisami innowacyjnych rozwiązań. Mam nadzieję, że takie zestawienie artykułów zapewni Państwu nie tylko merytoryczne wsparcie, ale i dużą dozę rozrywki.

Życzę miłej lektury,
Nina Kinitz
Redaktor naczelna
„Drogi Gminne i Powiatowe”

Zamów prenumeratę

UTRZYMANIE DRÓG

TOMASZ SOCHACKI listopad-grudzień | 6 (29) 2016

Jesienne utrzymanie i remonty dróg

W okresie jesiennym najważniejsze prace drogowe polegają na przeprowadzeniu remontów jezdni i poboczy oraz utrzymaniu zieleni przydrożnej. Jest to czas, kiedy zarządcy dróg powinni odpowiednio przygotować się na niekorzystne dla dróg warunki zimowe, aby mrozy i silne działanie środków zimowego utrzymania nie doprowadziły wkrótce do nadmiernych zniszczeń nawierzchni.

TECHNOLOGIE

MICHAŁ STAWOWIAK listopad-grudzień | 6 (29) 2016

Konserwacja sprzętu zimowego bez tajemnic

Części robocze maszyn drogowych są nieustannie narażane na kontakt ze śniegiem i innymi szkodliwymi czynnikami środowiskowymi, przez co łatwo ulegają korozji. Odpowiednie przechowywanie sprzętu do odśnieżania i uszorstniania jezdni jest więc kluczowe, aby zachować go w dobrym stanie, a pozostawianie nieumytych i niezakonserwowanych części może doprowadzić do całkowitego zniszczenia maszyn.

ALEKSANDER ZBOROWSKI PAWEŁ KLIMASZEWSKI ALEKSANDRA ZAWADZKA listopad-grudzień | 6 (29) 2016

Asfalt modyfikowany gumą szansą na trwalsze drogi samorządowe

Na polskich drogach, nawet już po prowadzonym obecnie programie budowy autostrad i dróg ekspresowych, nastanie czas szczególnej uwagi jaką będziemy poświęcali drogom samorządowym. Już dzisiaj możemy być pewni, że dzięki zdobytemu w ostatnich latach doświadczeniu – jako inżynierowie i technolodzy – możemy wykorzystać nasz talent, wiedzę i umiejętności, aby zwiększyć trwałość dróg gminnych i powiatowych, z których każdego dnia wszyscy korzystamy. Od wielu lat poszukujemy np. lepiszczy pozwalających wydłużyć trwałość nawierzchni asfaltowych przy jednoczesnym uwzględnieniu ich wpływu na środowisko oraz ekonomię budowy dróg. To, czego szukamy, to być może właśnie asfalt modyfikowany gumą.

PRAWNE ZESZYTY DROGOWE

WARTO WIEDZIEĆ

DROGOWE INSPIRACJE

SEBASTIAN LUDWICZAK listopad-grudzień | 6 (29) 2016

Jak modernizować drogi przy użyciu destruktu pofrezowego? Przykład gminy Krotoszyn

W bieżącym roku na terenie gminy Krotoszyn zostały zmodernizowane dwie ulice przy użyciu destruktu pofrezowego. Czym wyróżnia się ten materiał i jaki jest koszt przeprowadzenia remontu z jego wykorzystaniem? Aby znaleźć odpowiedzi na te pytania, przyjrzyjmy się szczegółom krotoszyńskiej modernizacji.

TEMAT NUMERU

MICHAŁ STAWOWIAK listopad-grudzień | 6 (29) 2016

Zimowe utrzymanie dróg. Jak najskuteczniej usunąć śnieg z nawierzchni?

Tytułowe pytanie spędza sen z powiek niemalże wszystkim zarządcom oraz podmiotom odpowiedzialnym za utrzymanie dróg w sezonie zimowym. Na szczęście istnieje kilka satysfakcjonujących rozwiązań zwiększających przejezdność dróg i bezpieczeństwo ich użytkowników podczas opadów śniegu – jednym z nich jest wykorzystanie profesjonalnych maszyn.

listopad-grudzień | 6 (29) 2016

Wielofunkcyjne rozwiązania na zimę

Artykuł sponsorowany. „Zima zaskoczyła drogowców” – to słowa, których nie chciałby usłyszeć w zbliżającym się sezonie zimowym żaden zespół odpowiedzialny za odśnieżanie i zapewnienie bezpieczeństwa na drogach i chodnikach. Aby pierwsze opady śniegu nie były ani zaskoczeniem, ani problemem, trzeba wcześniej pomyśleć o wyposażeniu naszego miasta czy gminy w odpowiednie urządzenia.

REMONTY DRÓG

TOMASZ SOCHACKI listopad-grudzień | 6 (29) 2016

Zimowe zniszczenia dróg. Które naprawy warto wykonać późną jesienią?

Zimą powstaje najwięcej zniszczeń nawierzchni, szczególnie bitumicznych. Stopień uszkodzenia dróg zależy przede wszystkim od jakości materiałów wbudowanych w konstrukcję i tego, czy przestrzegano zasad ich prawidłowego wykonania. Powstawanie zniszczeń można jednak zmniejszyć, wykonując odpowiednie prace remontowe.