W bieżącym roku na terenie gminy Krotoszyn zostały zmodernizowane dwie ulice przy użyciu destruktu pofrezowego. Czym wyróżnia się ten materiał i jaki jest koszt przeprowadzenia remontu z jego wykorzystaniem? Aby znaleźć odpowiedzi na te pytania, przyjrzyjmy się szczegółom krotoszyńskiej modernizacji.
Czym jest destrukt pofrezowy? To nic innego jak materiał mineralno-bitumiczny rozkruszony do postaci okruchów związanych lepiszczem bitumicznym. Powstaje on w wyniku frezowania warstwy lub warstw nawierzchni drogowej w temperaturze otoczenia lub w wyniku kruszenia w kruszarce brył pochodzących z rozbiórki starej nawierzchni. To właśnie ten destrukt posłużył do wyremontowania ulic utwardzonych w przeszłości tłuczniem granitowym.
Zakres modernizacji
Drogi przeznaczone do modernizacji były pokryte warstwą tłucznia o grubości 15 cm. Prace polegały na mechanicznym profilowaniu oraz zagęszczeniu podłoża, wykonaniu nawierzchni z destruktu pofrezowego o grubości 10 cm, która następnie została podwójnie utrwalona emulsją asfaltową i grysem kamiennym. Ponadto utwardzono pobocze na szerokości sięgającej 50 cm przy użyciu tłucznia granitowego.
Szczegółowy zakres prac został wyszczególniony w kosztorysie dołączonym do artykułu, a ceny w nim zawarte są zbliżone do rynkowych.
Co obejmował kosztorys?
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.