Temat Numeru

Zimowe utrzymanie dróg. Jak najskuteczniej usunąć śnieg z nawierzchni?

Tytułowe pytanie spędza sen z powiek niemalże wszystkim zarządcom oraz podmiotom odpowiedzialnym za utrzymanie dróg w sezonie zimowym. Na szczęście istnieje kilka satysfakcjonujących rozwiązań zwiększających przejezdność dróg i bezpieczeństwo ich użytkowników podczas opadów śniegu – jednym z nich jest wykorzystanie profesjonalnych maszyn.

Odśnieżanie a uszorstnianie

Oba pojęcia są związane z zimowym odśnieżaniem dróg, lecz oznaczają dwa odmienne procesy. Odśnieżanie polega na spychaniu lub wyrzucaniu zalegającego śniegu poza obrys jezdni. Z kolei uszorstnianie, zwane także posypywaniem, to nic innego jak pokrywanie nawierzchni jezdni materiałem uszorstniającym w celu zwiększenia przyczepności opon pojazdów mechanicznych do nawierzchni drogi.

Czynności odśnieżania i uszorstniania wykonujemy zwykle razem, lecz istotne jest zachowanie ich odpowiedniej kolejności. Najpierw musimy usunąć z jezdni śnieg lub błoto pośniegowe, a następnie pokryć ją materiałem uszorstniającym, a więc piaskiem, żwirem, solą drogową lub dodatkowo substancją zwaną solanką, czyli nasyconym roztworem wody z solą (zwykle chlorkiem sodu).

Akcja zima – jakie środki techniczne wybrać?

Pługi Do odśnieżania wykorzystuje się zwykle pługi odśnieżne jednosegmentowe lub wielosegmentowe – zwykle dwusegmentowe łamane.

Zasadniczo pługi odśnieżne możemy także podzielić na lekkie – służące do odśnieżania chodników i alejek, średnie – do odśnieżania dróg osiedlowych i miejskich, a także ciężkie – stosowane do odśnieżania dróg krajowych, autostrad oraz lotnisk.

Nośnikami pługów odśnieżnych mogą być ciągniki rolnicze oraz samochody ciężarowe wyposażone w płytę czołową, do której za pośrednictwem czterech sworzni montuje się pług odśnieżny.

Każdy obecnie produkowany pług odśnieżny jest wyposażony w sterowanie elektrohydrauliczne lub hydrauliczne. Sterowanie elektrohydrauliczne jest realizowane dzięki pompie hydraulicznej o niewielkiej wydajności, która zasila dwa siłowniki wychylania pługa oraz jeden siłownik podnoszenia i opuszczania pługa. Podobnie sprawa wygląda przy sterowaniu hydraulicznym, różnica polega na tym, że przy sterowaniu hydraulicznym zasilanie siłowników odbywa się z instalacji hydraulicznej nośnika, na którym zamontowany jest pług.

Oprócz układu siłowników odpowiedzialnych za odpowiednie wychylenie i docisk pługa do nawierzchni, każdy pług wyposażony jest w część lemieszową, która jest wykonana w postaci rynny odrzucającej śnieg poza drogę oraz elementów gumowych, montowanych na dolnej krawędzi części lemieszowej i stykających się bezpośrednio z nawierzchnią. Elementy te zwykle wykonywane są jako wymienne segmenty z uwagi na to, że są one narażone na ścieranie. Ponadto pług powinien być wyposażony w kółka, które toczą się razem z opuszczonym lemieszem po jezdni. Ich rolą jest zmniejszenie siły nacisku, jaką pług wywiera na przednią oś nośnika.

Warto także pamiętać o tym, że po montażu pługa do czołownicy zamontowanej przed lub na zderzaku nośnika będzie on zasłaniał światła nośnika. Problem ten można rozwiązać w dwojaki sposób – montując dodatkowe oświetlenie na wspornikach pługa lub montując dodatkowe oświetlenie w postaci świateł mijania, drogowych czy kierunkowskazów na podszybiu nośnika. Ponadto krańce lemiesza powinny być oznaczone czerwonymi chorągiewkami wraz ze światłami obrysowymi.

Pługi lemieszowe jedno- lub wielosegmentowe znajdują zastosowanie tylko w przypadku śniegu sypkiego lub takiego, który pod wpływem wilgoci i ujemnej temperatury nie uległ zlodowaceniu – w innych sytuacjach należy przeprowadzić proces odśnieżania przy wykorzystaniu odśnieżarek.

Odśnieżarki

Tę grupę urządzeń możemy podzielić na odśnieżarki ślimakowe oraz odśnieżarki ślimakowo-wirnikowe.

Odśnieżarki ślimakowe współpracują zwykle z nośnikami w postaci ciągników rolniczych o dużej mocy. Ich zadaniem jest odcinanie zamarzniętej warstwy śniegu i poprzez noże ślimakowe kierowanie odspojonego śniegu do komina wylotowego, którym to kominem śnieg jest odrzucany na lewą lub prawą stronę jezdni. Nieco bardziej rozbudowaną

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 3  Strona 4  Strona 5  Strona 6  Strona 7  Strona 8  Strona 9

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

listopad-grudzień | 6 (29) 2016

Wielofunkcyjne rozwiązania na zimę

Artykuł sponsorowany. „Zima zaskoczyła drogowców” – to słowa, których nie chciałby usłyszeć w zbliżającym się sezonie zimowym żaden zespół odpowiedzialny za odśnieżanie i zapewnienie bezpieczeństwa na drogach i chodnikach. Aby pierwsze opady śniegu nie były ani zaskoczeniem, ani problemem, trzeba wcześniej pomyśleć o wyposażeniu naszego miasta czy gminy w odpowiednie urządzenia.