Zbliża się okres zimowego przestoju w wykonawstwie robót drogowych. Jednocześnie jest to czas podsumowań zrealizowanych w 2013 roku inwestycji. W wielu gminach w dużym stopniu udało się wykorzystać zarówno środki własne, jak i różnego rodzaju dotacje unijne, przeznaczone na rozwój szeroko pojętej infrastruktury drogowej.
W tej chwili dużym wyzwaniem dla zarządców jest konieczność przeprowadzenia remontów dróg istniejących. Wraz z rozwojem sieci drogowej wybudowano wiele mniejszych oraz dużych centrów handlowych i logistycznych. W samym tylko Poznaniu w 2013 roku powstały dwa parki handlowe przyciągające codziennie tysiące klientów.
Z tego względu na wielu ulicach w mieście oraz odcinkach pozamiejskich natężenie ruchu samochodowego znacząco wzrosło. Jednocześnie ze zwiększeniem ruchu osobowego wzrósł ruch pojazdów ciężarowych, na co istniejące drogi nie były w pełni przygotowane.
Dodatkowym wyzwaniem jest budowa dróg wewnętrznych na terenach wielu nowo powstających osiedli mieszkaniowych, których z miesiąca na miesiąc w polskich miastach przybywa.
Nie zawsze budowa dróg musi być kojarzona z milionowymi inwestycjami, jak to ma miejsce w przypadku autostrad i dróg ekspresowych. Warto przy ustalaniu budżetów na rok 2014 wziąć pod uwagę dostępne lokalne surowce oraz możliwości techniczne wykonawców.
Tylko przy kompleksowym i racjonalnym spojrzeniu na problem modernizacji polskiej infrastruktury drogowej jesteśmy w stanie sprostać wyzwaniom, jakie nasze drogi stawiają przed swoimi zarządcami.
Warto także okres zimowy poświęcić na dokładniejszą analizę potrzeb całej sieci drogowej, aby bez pośpiechu i skutecznie móc realizować wyznaczane sobie i mieszkańcom cele.
Zamów prenumeratę