Recykling nawierzchni betonowych
Jedną z wielu metod naprawy uszkodzonych nawierzchni betonowych jest tzw. rubblizing, czyli technologia remontu z całkowitym wykorzystaniem istniejącej konstrukcji.
Choć powszechnie twierdzi się, że w Polsce panuje głęboki kryzys, nasza gospodarka stale się rozwija. Widoczne jest to szczególnie w branży budowlanej. Powstaje duża liczba nowych domów i mieszkań oraz obiektów wielkopowierzchniowych, takich jak centra handlowe czy rozbudowane obiekty logistyczne. Wiąże się to, oczywiście, również z rozwojem branży drogowej, w szczególności w zakresie dróg o znaczeniu lokalnym.
W ostatnich latach widoczny był wyraźny spadek cen kontraktowych przy robotach budowlanych – zarówno na dużych inwestycjach autostradowych, jak i na drogach miejskich. Zdarzały się nawet przypadki, gdzie najniższe, wygrywające oferty stanowiły poniżej 50% cen kosztorysowych. Takie zjawisko, niestety, sprawia, że budowane są drogi niskiej jakości, które w krótkim czasie wymagają remontów, a tym samym kolejnych nakładów finansowych ponoszonych przez zarządców. Sytuacja ta doprowadziła do bankructwa wiele firm z branży budowlanej, które niekiedy pozostawiały niedokończone odcinki dróg.
Obecnie sytuacja na rynku drogowym powoli się poprawia. Wykonawcy uczą się na błędach swoich kolegów, wygrywając nowe przetargi za bardziej rozsądne wynagrodzenie, umożliwiające ukończenie budowy przy zachowaniu rentowności firmy, co w skali kraju przekładać się będzie na widoczny wzrost gospodarczy.
W Polsce główny problem stanowi jakość dróg o znaczeniu lokalnym – to właśnie na ten cel zarządcy powinni starać się wygospodarować w budżetach jak największe środki. Do tego konieczna jest, oczywiście, znajomość różnych technologii wykonywania remontów i modernizacji dróg, co wielokrotnie było i będzie poruszane na łamach „Dróg Gminnych i Powiatowych”.
Jednym z podstawowych punktów wyjścia w poprawie jakości polskich dróg jest odpowiednia postawa i doświadczenie projektantów, gdyż to od nich w dużej mierze zależy sposób wykonania remontów oraz ich koszty. To właśnie na etapie konsultacji projektowych powinny być kształtowane kompleksowe rozwiązania dla danego zarządcy czy regionu, z uwzględnieniem jego możliwości finansowych i lokalnego rynku wykonawców.
Zamów prenumeratęJedną z wielu metod naprawy uszkodzonych nawierzchni betonowych jest tzw. rubblizing, czyli technologia remontu z całkowitym wykorzystaniem istniejącej konstrukcji.
Konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa ruchu to powód, dla którego polskie samorządy wprowadzają na swoich terenach strefy komunikacyjne.
Niewłaściwe rozpoznanie warunków wodnych może przysporzyć kłopotów nie tylko wykonawcy obiektu drogowego, ale też podmiotom i osobom w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Nie wolno więc lekceważyć tego zagadnienia.
Konstytucja gwarantuje każdemu obywatelowi prawo do własności, które nie jest jednak prawem absolutnym – w uzasadnionych przypadkach ustawodawca przewiduje bowiem możliwość wywłaszczenia.
Kostka granitowa jest niesamowicie trwała i estetycznie bardzo efektowna. Choć niemożliwe jest wykorzystanie jej do budowy dróg szybkiego ruchu – ze względu na niedostateczny komfort jazdy przy wyższych prędkościach – to są takie rejony i takie drogi, do których materiał ten pasuje idealnie.
Ronda warto potraktować jako element dekoracyjny miasta, obsadzając odpowiednimi gatunkami roślin. Muszą być one odporne na zanieczyszczenie powietrza i gleby, duże nasłonecznienie i okresowy brak wody, a także powinny być łatwe w pielęgnacji.
Ważnym elementem w procedurze uzyskiwania pozwolenia na budowę lub zezwolenia na realizację inwestycji drogowej jest projekt budowlany, który powinien być dostosowany do specyfiki, charakteru i stopnia skomplikowania robót budowlanych.
Coraz więcej modernizacji dróg powiatowych jest dofinansowywanych z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.