artykuł sponsorowany

MLECZKO WAPIENNE – SEKRET TRWAŁYCH DRÓG

Przemierzając autem kilometry tras, rzadko zastanawiamy się, jak wiele pracy i różnorodnych technologii kryje się w tych, na pozór „prostych drogach”. A jednak! Każdy kolejny kilometr to efekt wielu przemyślanych rozwiązań, które powodują że jedzie się tak komfortowo. Jednym z coraz częściej stosowanych rozwiązań jest mleczko wapienne – preparat, który zrewolucjonizował sposób zabezpieczania warstwy sczepnej między kolejnymi warstwami nawierzchni drogi. Jak działa? Dlaczego jest tak ceniony w branży? I dlaczego dziś trudno wyobrazić sobie nowoczesną budowę drogi bez jego użycia? Wyjaśniamy poniżej.

 

Dlaczego warstwa sczepna jest kluczowa?

W każdej konstrukcji drogowej jedną z kluczowych ról odgrywa połączenie międzywarstwowe. To ono sprawia, że poszczególne warstwy mineralno-asfaltowe pracują harmonijnie razem, przenosząc ogromne obciążenia generowane przez ruch pojazdów. Jeśli połączenie jest mocne – droga wytrzymuje długie lata. Jeśli nie – szybko pojawiają się spękania, koleiny i inne uszkodzenia. Jednak nawet najlepiej przygotowana warstwa sczepna może zostać uszkodzona, choćby przez ruch ciężkich maszyn budowlanych. Tu właśnie pojawia moment na wykorzystanie właściwości mleczka wapiennego, które skutecznie chroni delikatną warstwę „kleju” przed zniszczeniem.

 

Mleczko wapienne – co to właściwie jest?

Mleczko wapienne to preparat przygotowany na bazie wodorotlenku wapnia, wzbogacony o specjalne dodatki polimerowe. Wyróżnia się bardzo drobnym rozmiarem cząstek, najlepiej by większość z nich (d50) była mniejsza od 3 μm i ich wysoką koncentracją – aż 45%. Po rozcieńczeniu z wodą wodociągową tworzy stabilną, jednorodną zawiesinę, którą łatwo aplikować na świeżo rozłożoną emulsję asfaltową, aczkolwiek dopiero po jej rozpadzie czyli na tzw. warstwę sczepną.

Po odparowaniu wody z mleczka wapiennego tworzy się cienki film ochronny, który zapobiega przywieraniu emulsji do kół pojazdów i wyrywaniu jej z podłoża. Dzięki temu budowa może przebiegać bez zakłóceń, a jakość wykonanej drogi pozostaje na najwyższym poziomie. Dodatkowym walorem zastosowania mleczka wapiennego będzie brak zabrudzeń terenu sąsiadującego z budową oraz poprawa sczepności łączonych warstw.

 

Prosta aplikacja i szerokie możliwości

Niekwestionowaną zaletą mleczka wapiennego jest łatwość jego użycia, gdyż nie ma konieczności zaopatrywania się w specjalistyczny sprzęt do jego aplikacji. Można je rozprowadzać urządzeniami, takimi jak solarki, skrapiarki czy opryskiwacze rolnicze. Wystarczy przygotować roztwór roboczy w proporcji objętościowej np.: 1:9 (mleczko:woda), dokładnie wymieszać i preparat jest gotowy do użycia.

Na zabezpieczonej powierzchni można szybko podjąć ponownie prace budowlane – wystarczy odczekać kilka minut, do czasu aż woda odparuje z zaaplikowanej warstwy preparatu. Co istotne, zabezpieczenie działa natychmiast od momentu aplikacji, więc każdy sprzęt budowlany poruszający się po zabezpieczonym obszarze nie niszczy warstwy sczepnej, a jego koła pozostają czyste i nie rozwożą materiału wokół budowy.

 

Trwałość, która robi wrażenie

Czy cienka warstwa mleczka wapiennego rzeczywiście zapewnia trwałość ochrony warstwy sczepnej? Czy zaraz po naniesieniu zabezpieczenia trzeba układać kolejną mma, czy można to zrobić później? Testy i praktyka mówią jednoznacznie – tak, układanie kolejnej warstwy może być przesunięte w czasie! Przykładowo, na jednym z odcinków autostrady A4 warstwa sczepna zabezpieczona preparatem przetrwała bez uszkodzeń cztery tygodnie, mimo intensywnego ruchu serwisowego i zmiennych warunków pogodowych.

Wyniki badań wskazują również na poprawę parametrów sczepności w porównaniu do tradycyjnego postępowania, czyli braku zabezpieczenia warstwy sczepnej. Dzięki temu nawierzchnia drogowa zyskuje na trwałości, a koszty przyszłych napraw są niższe.

 

Czy tylko warstwa sczepna?

Oczywiście, że nie! Jeśli wykonywane są naprawy cząstkowe przy użyciu remonterów, wówczas to rozwiązanie jest również bardzo efektywne. Dzięki niemu po wypełnieniu ubytku, szybciej można puścić ruch samochodowy bez narażenia na wyrywanie świeżej, niezwiązanej jeszcze emulsji z grysem. Preparatem z mleczka wapiennego zabezpiecza się wypełniony ubytek (miejscowo) tworząc warstwę odcinającą dla kół pojazdów.

 

Standard na polskich drogach

Omawiane rozwiązanie szybko zdobyło uznanie w branży. Najwięksi inwestorzy drogownictwa, jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarządy Dróg Wojewódzkich, wprowadzili obowiązek zabezpieczania warstw sczepnych z wykorzystaniem technologii mleczka wapiennego.

To nie tylko kwestia trwałości – to również kwestia jakości wykonania, bezpieczeństwa i czystości prac budowlanych. Dzięki zastosowaniu preparatu ogranicza się też ryzyko kar finansowych związanych z zabrudzeniem sąsiadujących z budową terenów i eliminuje konieczność stałego dbania o ich czystość.

 

Sukces poparty doświadczeniem

Mleczko wapienne z powodzeniem stosowane jest nie tylko w Polsce, ale także na zachodzie Europy, m.in. we Francji i Belgii. W Polsce korzystają z niego zarówno najwięksi wykonawcy jak i ci działający lokalnie. Setki milionów metrów kwadratowych zabezpieczonych nawierzchni dowodzą skuteczności technologii.

Przy każdej nowej inwestycji czy remoncie drogi mleczko wapienne pozwala uzyskiwać nawierzchnie bardziej trwałe i odporne na eksploatację. Ten niewielki koszt w całości budowy przekłada się na gigantyczny efekt w jakości gotowej drogi.

 

Podsumowanie: nowa jakość na polskich drogach

Wprowadzenie mleczka wapiennego do budownictwa drogowego zmieniło sposób, w jaki dba się o zabezpieczenia warstwy sczepnej pomiędzy wszystkimi warstwami drogowymi.

Ma ono bardzo szerokie i różnorodne zastosowanie:

  • zabezpiecza warstwę sczepną,
  • może być wykorzystywane również między kruszywem a mma,
  • aplikacja jest możliwa zarówno podczas budowy nowej drogi, jak i remontu już istniejącego odcinaka kiedy kolejne warstwy układane są na frezowane sekcje,
  • jest zalecane również przy stosowaniu siatek do wzmocnienia.

Poza tym jest proste w aplikacji, skuteczne i trwałe, co spowodowało, że stosowanie preparatu stało się standardem nowoczesnego drogownictwa. Dzięki niemu drogi są nie tylko trwalsze, ale także bardziej bezpieczne i bardziej przyjazne dla środowiska. Czasem właśnie takie „niewidzialne” rozwiązania robią ogromną różnicę.

Jeśli zostałeś przekonany do zastosowania mleczka wapiennego na swojej budowie i chcesz przekonać do tego decydenta lub sam jeszcze nie do końca wierzysz w skuteczność działania tego rozwiązania, skontaktuj się z nami! Wykonanie bezpłatnego odcinka testowego pozwoli na zweryfikowanie działania tego preparatu bezpośrednio na budowie.

Zacznij już dziś korzystać z najnowszych rozwiązań! 

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 0

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

STANISŁAW ROSA maj-czerwiec | 3 (80) 2025 Tekst otwarty

20-LETNIA GWARANCJA NA ALUMINIOWE ANODOWANE: SŁUPY, WYSIĘGNIKI ORAZ SŁUPY W ZESTAWACH OŚWIETLENIOWYCH I OBUDOWY OPRAW LED DLA INWESTORA! REWOLUCYJNE PODEJŚCIE MARKI ROSA

Zakład Produkcji Sprzętu Oświetleniowego ROSA potwierdza jakość, żywotność i niezawodność swoich produktów w y konanych z aluminium anodowanego wprowadzając 20 -letnią g warancję dla Inwestora na aluminiowe anodowane słupy, w ysięgniki oraz słupy w zestawach oświetleniow ych i obudow y opraw LED.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ maj-czerwiec | 3 (80) 2025

PRZEWÓZ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH PO DROGACH PUBLICZNYCH (SAMORZĄDOWYCH) – CZĘŚĆ I

Przewóz drogowy towarów niebezpiecznych należących do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, niepodlegający obowiązkowi uzyskania zezwolenia wojskowego na przejazd drogowy, można wykonywać pojazdami dopuszczonymi do ruchu drogowego zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym oraz – jeżeli tak stanowi Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) – na podstawie dodatkowych badań technicznych potwierdzonych przez okręgową stację kontroli pojazdów lub wojskową okręgową stację kontroli pojazdów.