Poruszaliśmy już problematyczną tematykę prawidłowego utrzymania dróg w okresie zimowym. Niestety, nie wszystkie nasze drogi były właściwie przygotowane do mroźnych dni, w związku z czym musimy się teraz zmierzyć z ich właściwą naprawą.
Najważniejsze jest jednak prawidłowe rozpoznanie przyczyn powstałych uszkodzeń nawierzchni. Tylko w ten sposób można przeprowadzić skuteczne remonty. Problem spękań powstających na skutek niszczącego działania wody i mrozu podczas okresów zimowych został opisany w bieżącym wydaniu. Wielu problemom remontowym można jednak efektywnie zapobiegać już na etapie opracowywania dokumentacji projektowej. Obecnie dostępnych jest wiele nowych technologii budowy nawierzchni, do których zawsze powinno się podchodzić z dużą ostrożnością. Istotny jest bowiem odpowiedni dobór całej konstrukcji jezdni, a nie tylko warstwy ścieralnej.
Zarówno budowa nowych dróg, jak i bieżące utrzymanie istniejącej infrastruktury przysparza wielu zarządcom niemałych problemów. Z jednej strony nierzadko występują duże ograniczenia finansowe w budżecie gmin oraz innych jednostek administracyjnych, z drugiej natomiast istnieje kwestia trudnego do oszacowania realnego natężenia ruchu pojazdami ciężarowymi, które coraz częściej są znacząco przeciążane.
Należy mieć na uwadze, że budowa dróg „na chwilę”, czyli jak najniższym kosztem i jak najszybciej, w konsekwencji niesie za sobą bardzo duże koszty utrzymania i remontów, które czasami trzeba przeprowadzać już po 2–3 latach od wykonania nawierzchni. Cały cykl życia takiej konstrukcji jest w rzeczywistości bardzo krótki. Warto jednocześnie pamiętać, że wszelkie remonty i przebudowy dróg w znaczący sposób utrudniają ruch kierowcom, nierzadko zmuszając ich do istotnego wydłużenia trasy przez objazdy.
W Drogach Gminnych i Powiatowych staramy się przedstawiać Państwu w sposób praktyczny różnego rodzaju rozwiązania i technologie drogowe, a także na bieżąco reagujemy na najistotniejsze zmiany prawne w polskim drogownictwie.
Zamów prenumeratę