Warto Wiedzieć

PODSTAWY SPECUSTAWY – CO I DLACZEGO MOŻNA ZRIDEM

Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych przez blisko ćwierćwiecze funkcjonowania wyewoluowała od epizodycznej ustawy określającej zasady budowy dróg krajowych do trwale zakotwiczonej w systemie prawnym ustawy służącej przygotowaniu inwestycji dotyczących wszystkich kategorii dróg publicznych. Fakt, że drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne zostały objęte regulacjami specustawy dopiero na skutek kolejnych nowelizacji, może być jedną z przyczyn, dla których przygotowanie inwestycji w zakresie dróg niższych kategorii często generuje wątpliwości niewystępujące w ogóle przy inwestycjach dotyczących dróg krajowych.

Wątpliwości te nierzadko dotyczą spraw podstawowych, takich jak sama możliwość zastosowania specustawy do danej inwestycji. Celem niniejszego artykułu jest omówienie problematycznych zagadnień dotyczących zakresu specustawy przy inwestycjach dotyczących

EWOLUCJA PODSTAW, CZYLI JAK ZMIENIAŁ SIĘ ARTYKUŁ PIERWSZY I CZYM JEST INWESTYCJA DROGOWA

Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych – tak brzmiał pierwotny tytuł uchwalonej 10 kwietnia 2003 r. ustawy, która zgodnie z jej art. 45 miała tracić moc z dniem 31 grudnia 2007 r. (z wyjątkiem przepisów przejściowych i końcowych określonych w art. 6). Termin utraty mocy przez specustawę w kolejnych nowelizacjach był kilkukrotnie przesuwany, aż nowelizacją z dnia 13 lipca 2023 r. przepis określający dzień utraty mocy przez ustawę całkowicie usunięto, trwale zakotwiczając specustawę w systemie prawnym.

W art. 1 pierwotnego brzmienia specustawy wskazano, że ustawa „określa zasady przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych, w rozumieniu ustawy o drogach publicznych (…), w tym warunków lokalizacji i nabywania nieruchomości na ten cel oraz budowy tych dróg, a także organy właściwe w tych sprawach”. Treść przepisu wyrażała zasadnicze problemy, jakie rozwiązane zostały specustawą, czyli uproszczenie procesu nabywania/wywłaszczania nieruchomości na cel budowy dróg oraz wyłączenie kwestii lokalizacji dróg krajowych ze związania ustaleniami.

Nowelizacją z dnia 18 października 2006 r. rozszerzono zakres stosowania specustawy na wszystkie kategorie dróg publicznych oraz wprowadzono mechanizm przejęcia własności nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa lub właściwej JST, z mocy prawa, z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi publicznej stawała się ostateczna.

Proces przygotowania inwestycji drogowych w trybie specustawy pierwotnie bowiem był podzielony na trzy zasadnicze etapy:

  1. decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej – określającej linie rozgraniczające teren inwestycji oraz zatwierdzającej projekty podziałów nieruchomości zgodnie z tymi liniami,
  2. nabywania, a przy braku zgody właścicieli, wywłaszczania nieruchomości,
  3. zatwierdzania projektu budowlanego i uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę.

Wspomnianą wcześniej nowelizacją połączono pierwsze dwa etapy w jednej decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi publicznej. Nowelizacja z dnia 25 lipca 2008 r. połączyła natomiast decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi publicznej z decyzją o pozwoleniu na budowę, wprowadzając funkcjonującą do dziś decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Przepis art. 1 uzyskał brzmienie: „Ustawa określa zasady i warunki przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, zwanych dalej «drogami», a także organy właściwe w tych sprawach. Nowelizacja wprowadziła zatem pojęcie inwestycji drogowej, jednocześnie go nie definiując. Co więcej – usunięto z art. 1 wskazanie, że ustawa ma zastosowanie dla budowy dróg. Czy zatem nowelizacja rozszerzyła zakres stosowania ustawy na inwestycje polegające na przebudowie dróg lub ich remoncie? Pomimo braku definicji inwestycji drogowej odpowiedź na tak postawione pytanie powinna być przecząca.

Nadal obligatoryjnym elementem rozstrzygnięcia decyzji ZRID jest określenie linii rozgraniczających teren inwestycji, wyodrębniających teren przeznaczony pod pas drogowy. Elementem rozstrzygnięcia decyzji jest również zatwierdzenie podziałów nieruchomości (z wyjątkiem przypadku, gdy przebieg linii rozgraniczających pokrywa się z przebiegiem istniejących granic działek przejmowanych pod drogę). Wynikającym z mocy prawa skutkiem decyzji ZRID jest natomiast przejęcie nieruchomości położonych w liniach rozgraniczających teren, z dniem, w którym decyzja staje się ostateczna.

Z uzasadnienia projektu zmiany ustawy (druk Sejmu VI kadencji nr 671) nie wynika, aby połączenie decyzji lokalizacyjnej z decyzją o pozwoleniu na budowę w jednej decyzji ZRID oraz nowa redakcja art. 1 specustawy miały również na celu rozszerzenie stosowania specustawy poza zakres budowy (w tym rozbudowy dróg). Dlaczego jednak zarządca drogi, mając możliwość realizacji inwestycji polegającej na przebudowie drogi, w oparciu o zgłoszenie dokonane na podstawie art. 29 ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy – Prawo budowlane, miałby rozważać wejście w tryb specustawy?

Kolejne nowelizacje wprowadziły do specustawy szereg rozwiązań usprawniających przygotowanie inwestycji drogowych, w szczególności jeśli te wymagają tzw. czasowych zajęć na cel przebudowy czy też budowy sieci uzbrojenia terenu, innych dróg publicznych lub urządzeń wodnych, przejścia przez tereny linii kolejowych lub wód płynących, uzyskiwania zgód na usunięcie drzew lub robót przy obiektach objętych ochroną konserwatorską.

W takim przypadku konieczność sporządzenia projektu budowlanego i skompletowania innych elementów niezbędnych do skutecznego złożenia wniosku o decyzję ZRID będzie stanowiła mniejsze wyzwanie niż rozwiązywanie wyszczególnionych powyżej problemów. Uwzględniając ograniczenia w możliwości złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID dla przebudowy drogi, spotykanym w praktyce przygotowania inwestycji rozwiązaniem jest przyjęcie rozwiązań projektowych wymuszających chociażby odcinkową zmianę granic pasa drogowego.

Rozwiązania takie, polegające np. na budowie dodatkowego lub szerszego odcinka drogi dla pieszych czy też rozbudowie układu odwodnienia, poprzez wywołanie konieczności zmiany granic pasa drogowego, pozwalają wejść w tryb specustawy. Zapewniają one ponadto zachowanie zgodności z obowiązującymi przepisami, zabezpieczając przed skutecznym zaskarżeniem decyzji ZRID lub odmową wydania decyzji przez właściwy organ.

 

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

REDAKCJA wrzesień-październik | 5 (82) 2025 Tekst otwarty

NOWOCZESNE PODEJŚCIE DO BUDOWY I UTRZYMANIA DRÓG SAMORZĄDOWYCH – SPRAWDZONA TECHNOLOGIA SMA 16 JENA. STUDIUM PRZYPADKÓW

Utrzymanie sieci drogowej nie musi oznaczać kosztownych przebudów. Coraz częściej sięgamy po rozwiązania, które są szybkie, trwałe i ekonomiczne. Jednym z nich są nakładki asfaltowe – prosta metoda na przywrócenie funkcjonalności nawierzchni bez ingerencji w całą konstrukcję drogi. Kluczową rolę odgrywa tu mieszanka mineralno-asfaltowa SMA 16 JENA, która sprawdza się nie tylko jako materiał do nakładek, ale również w nowych nawierzchniach. Trwałość, odporność i wszechstronność sprawiają, że SMA 16 JENA staje się standardem w nowoczesnym utrzymaniu dróg.

Wniniejszym artykule wskażemy przykłady zastosowań technologii SMA16 JENA, które sprawdziły się w praktyce.

MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (82) 2025

OCHRONA OTOCZENIA DRÓG PRZED HAŁASEM

Podstawowym obowiązującym w Polsce aktem prawnym z zakresu ochrony przed hałasem jest ustawa – Prawo ochrony środowiska. Od momentu wprowadzenia w roku 2001 ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana [6]. Przepisy tej ustawy traktują hałas jako zanieczyszczenie środowiska i dlatego przyjmują takie same ogólne zasady, obowiązki i formy postępowania jak w pozostałych działach ochrony środowiska. Ustawa nakłada obowiązek tworzenia programów ochrony środowiska przed hałasem, które powinny powstawać na podstawie sporządzonych map akustycznych aglomeracji i terenów wokół dróg, lotnisk, a także linii kolejowych. Zgodnie z tą ustawą ochrona przed hałasem polega na zapewnieniu jak najlepszego stanu akustycznego środowiska.