Odszkodowanie a roszczenie o zapłatę odsetek
W jakim trybie może być dochodzone przez właściciela nieruchomości roszczenie o zapłatę odsetek, gdy zarządca drogi spóźni się z wypłatą odszkodowania z tytułu wywłaszczenia?
W najnowszym wydaniu czasopisma piszemy między innymi o tym:
Zapraszamy do lektury!
Redakcja magazynu
„Drogi Gminne i Powiatowe”
Zamów prenumeratęW jakim trybie może być dochodzone przez właściciela nieruchomości roszczenie o zapłatę odsetek, gdy zarządca drogi spóźni się z wypłatą odszkodowania z tytułu wywłaszczenia?
Koniec zimy dla zarządców dróg, choć pozwala zapomnieć o nieustannej gotowości do walki ze śniegiem i lodem na drogach, wcale nie oznacza zwolnienia tempa prac. Wraz z nadejściem marca i cieplejszych dni rozpoczyna się prace mające na celu między innymi uporządkowanie dróg po okresie zimowym, uprzątnięcie śniegu i zapewnienie odpływu nadmiaru wody z jezdni, odnowienie oznakowania poziomego.
Jednym z podstawowych zadań związanych z utrzymaniem dróg jest ich oczyszczanie. W okresie pozimowym najczęściej wykorzystywane są zamiatarki mechaniczne, które ułatwiają pozbycie się z jezdni materiału uszorstniającego, stosowanego w pracach związanych z zimowym utrzymywaniem dróg. Technologia zamiatania, jak również używany do tego celu sprzęt zależą od warunków atmosferycznych i sezonowych potrzeb.
Cechy pokroju są ważnym składnikiem oceny prawdopodobieństwa złamania się lub wywrócenia drzew. Zdarza się, że zdrowe i nieuszkodzone drzewo, a jedynie mające wady budowy przy wyjątkowo silnych wiatrach złamie się lub wywróci, narażając na niebezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego. Można również napotkać chore i dziuplaste drzewa, które nadal rosną, bo ich korona ma korzystny pokrój. W niniejszym artykule przedstawiono najważniejsze cechy sylwetki drzewa, które należy uwzględnić podczas oceny jego statyki.
Rośnie popularność roweru jako środka transportu, w związku z czym coraz więcej gmin decyduje się na budowę infrastruktury rowerowej. Przypominamy podstawowe zasady jej tworzenia i oznakowania, zwracając uwagę na konieczność uwzględnienia ograniczeń układu rower – rowerzysta, co pozwoli skutecznie uwolnić ogromny potencjał ruchu rowerowego.
Pomysł przekształcania dawnych linii kolejowych na drogi rowerowe nie jest niczym nowym, jednak ostatnio bardzo zyskał na popularności. Ze względu na niewielkie nachylenia i nierzadko malownicze położenie nieużywane tory stanowią atrakcyjną lokalizację tras dla cyklistów. Przyjrzyjmy się kilku funkcjonującym już tego typu trasom rowerowym oraz zaletom i wadom zastosowanych w nich rozwiązań.
Świadomość zbyt małej liczby dróg rowerowych w Polsce wzrasta, co przejawia się w coraz częstszych decyzjach o ich budowie. Niestety wciąż zdarza się, że zarówno lokalizacja powstałej drogi, jak i zastosowane rozwiązania nie są dostosowane do rzeczywistych potrzeb użytkowników dróg. W artykule omówiono czynniki, które należy wziąć pod uwagę, planując budowę drogi rowerowej.
Przy projektowaniu drogi trzeba spełnić wiele wymagań stawianych przez inwestorów, pozostając przy tym w zgodzie z przepisami i normami, niekiedy jednak nie jest to możliwe ze względu na cechy terenowe albo zbyt wysokie koszty związane ze spełnieniem warunków techniczno-budowlanych. W takich sytuacjach dogodnym rozwiązaniem bywa odstępstwo od warunków technicznych dla dróg publicznych.
ROZSTRZYGNIĘCIE XIX edycji konkursu: NAJLEPIEJ OŚWIETLONEJ GMINY I MIASTA 2017 r.
Finansowanie i realizacja inwestycji drogowych może się odbywać w różnych trybach i systemach wynikających z całkiem bogatego w tym zakresie polskiego ustawodawstwa. Jednym z nich jest partnerstwo publiczno-prywatne, którego założenia przybliżamy w niniejszym artykule, analizując propozycje zmian najważniejszego aktu prawnego regulującego tę problematykę. Jeżeli projektowane zmiany w ustawie uchwali Sejm, a podpis pod nią złoży Prezydent, bieżący rok może okazać się przełomowy dla partnerstwa publiczno-prywatnego.
W trakcie eksploatacji, remontu i budowy dróg powstaje wiele odpadów, z których utylizacją zarządcy dróg zwykle nie mają problemu. Na drogach gminnych i powiatowych, zwłaszcza tych położonych w pobliżu pól, można jednak znaleźć także odpady innego rodzaju, takie jak stare opony, kanistry czy porzucony, zepsuty silnik. W artykule rozwiewamy wątpliwości i wyjaśniamy, na kim ciąży obowiązek ich usunięcia.
Lokalizacja obiektów budowlanych i reklam przy drodze wciąż budzi wiele wątpliwości dotyczących zarówno minimalnych odległości ich usytuowania od drogi, jak i interpretacji, co stanowi teren zabudowy. Najważniejsze z nich rozwiewa niniejszy artykuł.
W Strefie dla Profesjonalistów zamieszczamy narzędzia pomocne w codziennej pracy oraz artykuły. Chcemy, by zamieszczane materiały miały jak najbardziej praktyczny wymiar, dlatego zdecydowaliśmy się udostępniać Państwu checklisty, które krok po kroku przeprowadzą Państwa przez procedury związane z realizacją inwestycji drogowych oraz zarządzaniem drogami, a w problematycznych sytuacjach udzielą odpowiedzi na pytanie, co robić. Umożliwią również sprawdzenie, czy o niczym Państwo nie zapomnieliście.