O rekordowych inwestycjach drogowych prowadzonych przez powiat poznański z Janem Grabkowskim, starostą poznańskim, rozmawia Katarzyna Wozińska-Gracz.
Mam sporo planów na przyszłość, bo zawsze można zrobić więcej – to dewiza, która przyświeca wszelkim Pana działaniom. Czy również w zakresie inwestycji drogowych jest jeszcze wiele do zrobienia?
Blisko 80 kilometrów wyremontowanych i przebudowanych dróg za – bagatela – ponad 100 mln zł w minionych czterech latach pokazuje, że wykonana została rekordowa liczba inwestycji drogowych zarówno w zakresie przebudowanych odcinków, jak i wartości samych robót. To nie oznacza, że na tym poprzestaniemy. Moja dewiza głosi też, że lubię wyzwania w życiu, dlatego z pewnością nie będziemy zwalniać tempa inwestycyjnego. Przykładowo, w latach 2006–2009 plan finansowy dotyczący dróg powiatowych wynosił od 5,5 do 13 mln zł, co znaczy, że łącznie w tym okresie na remonty i inwestycje wydano ok. 47 mln zł. Dziś, po kolejnych czterech latach, mamy do czynienia z ponad dwukrotnie większym budżetem.
Teren przed rozpoczęciem budowy |
Nowoczesny układ drogowy
|
Dzięki któremu udało się…
…przebudować i wyremontować kilkadziesiąt kilometrów dróg, w tym wybudować w Jasiniu nowoczesny wiadukt nad torami kolejowymi wraz z blisko 3-kilometrowym układem komunikacyjnym wokół tego terenu oraz przebudować skrzyżowanie z DK 92. To największa inwestycja drogowa w historii powiatu poznańskiego. Jej wartość szacuje się na ponad 30 mln zł. Została sfinansowana z kilku funduszy: budżetu państwa, unijnego oraz lokalnych gminy Swarzędz i powiatu poznańskiego. Na terenie powiatu mamy też wiele równie ważnych przedsięwzięć w zakresie modernizacji dróg. Przykładem jest droga od granicy miasta Poznania, czyli od Radojewa, do drogi wojewódzkiej numer 196, przez most na Warcie. Projekt ten obejmował trzy gminy: Suchy Las, Czerwonak i Murowaną Goślinę, i stanowi drugi wjazd od północy regionu do Poznania. Przedsięwzięcie realizowane było przez kilka lat ze wszelkich dostępnych źródeł dofinansowania zewnętrznego, tj. ze środków Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, budżetu gminy Czerwonak oraz powiatu poznańskiego i ostatecznie także ze środków unijnych. Za ponad 17 mln zł wybudowano blisko 8 km
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.