Walce drogowe są powszechnie wykorzystywane podczas budowy dróg i parkingów. Na co zwracać uwagę przy wyborze maszyny? Jakie wymagania konstrukcyjne powinna spełniać, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek przy wykonywaniu nawierzchni? Czym różnią się poszczególne typy walców, jakie są ich zalety i wady? Na te pytania odpowiada nasz ekspert.
Walce drogowe
Walec drogowy to maszyna składająca się z zespołu cylindrycznych walców, zwanych wałami, służących do zagęszczania powierzchni gruntu lub warstw nawierzchni drogowej. W obecnie konstruowanych walcach drogowych dąży się do zapewnienia płynnego rozruchu i minimalnych strat czasu związanych ze zmianą kierunku jazdy walca. Nacisk liniowy wału walca musi być dostosowany do rodzaju zagęszczonego materiału, a jego średnica tak dobrana, by uniemożliwić przesuwanie się materiału przed nim i zapobiegać niepożądanemu zjawisku tworzenia się wzniesień (muld) deformujących powierzchnię podłoża. Zjawisko to spowodowane jest wypieraniem wałowanego materiału w obszar znajdujący się przed wałem nienapędzanym. Przed wałem napędzanym zjawisko to nie występuje. W związku z tym w nowoczesnych konstrukcjach walców wykonuje się zwykle napęd na wszystkie wały. Nie bez znaczenia jest także zwrotność i niezawodność walca drogowego. Wałowanie nawierzchni bitumicznych – ze względu na szybkie stygnięcie i twardnienie masy nawierzchniowej – odbywa się krótkimi odcinkami. Wymaga to częstych i szybkich zmian kierunku wałowania. Przełączenie kierunku jazdy musi następować możliwie szybko, gdyż inaczej walec grzęźnie w miękkiej, gorącej mieszance wałowanej, dając początek zagłębieniom i nierównościom.
Ruszanie walcem z miejsca powinno odbywać się płynnie i bez szarpnięć. Płynne ruszanie walca wspomagają stosowane obecnie napędy hydrauliczne, hydrostatyczne lub hydrokinetyczne ze zmiennikami momentu. Na gładkość wałowanej powierzchni wpływ mają:
- dobór średnicy wałów walca,
- dobór liczby wałów,
- właściwe rozwiązanie konstrukcyjne układu napędu walca i układu ramy.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.