Drogowe stacje pomiarowe mogą efektywnie wspomagać pracę zarządcy w zakresie utrzymania dróg lokalnych, szczególnie w czasie zimy. Pełnią one m.in. funkcję stacji meteorologicznych, lecz mogą także usprawniać zarządzanie całą siecią drogową i przyczyniać się do zredukowania kosztów utrzymania dróg.
Powszechnie stosowane w Polsce i za granicą stacje meteorologiczne są najczęściej wyposażone w czujniki rejestrujące podstawowe parametry środowiskowe i stan nawierzchni drogi.
Do najważniejszych parametrów mierzonych przez stacje pomiarowe należy zaliczyć pomiary:
- temperatury powietrza na wysokości ok. 200 cm i 5 cm nad poziomem gruntu,
- temperatury nawierzchni oraz podbudowy (na głębokości ok. 6 cm poniżej niwelety jezdni),
- wilgotność powietrza,
- temperaturę punktu zamarzania cieczy znajdującej się na nawierzchni jezdni (czujniki aktywne i pasywne),
- prędkość i kierunek wiatru na wysokości ok. 4 m ponad poziomem gruntu,
- intensywność opadów atmosferycznych (deszcz, śnieg),
- stan nawierzchni jezdni (sucha, mokra, zabłocona, zaśnieżona, zlodowacenia i gołoledź),
- stężenie środków zimowego utrzymania dróg (najczęściej stężenia solanki).
Bardziej zaawansowane stacje pomiarowe umożliwiają również dokonywanie pomiarów stopnia widzialności (przejrzystości powietrza), poziomu hałasu oraz stężenia różnych substancji występujących w środowisku (np. tlenków węgla i siarki). W przypadku dróg o dużym natężeniu ruchu pojazdów warto rozważyć zakup stacji z dodatkowymi czujnikami natężenia ruchu na poszczególnych pasach drogi. Czujniki te są w stanie rozróżnić strukturę rodzajową pojazdów (osobowe, ciężarowe), co ma duże znaczenie w prognozowaniu zniszczeń i remontów nawierzchni. Analizę ruchu można także rozszerzyć o czujniki mierzące prędkość jazdy, co pozwoli na racjonalne zarządzanie oznakowaniem pionowym i ewentualnymi środkami uspokajania ruchu.
Z czego składa się stacja pogodowa?
Standardowa stacja pomiarowa, pełniąca głównie funkcję stacji meteorologicznej, składa się z czujników do pomiaru wiatru (anemometrów), czujników temperatury otoczenia, nawierzchni oraz gruntu, barometru, deszczomierza, higrometru (wilgotnościomierza). Opcjonalnie stacja może zostać wyposażona w miernik stanu nawierzchni (konduktometr) aktywny lub pasywny.
Pomiar wilgotności powietrza istotnie pomaga w prognozowaniu warunków atmosferycznych. Zaleca się, aby higrometr miał hermetyczną obudowę i filtr teflonowy, co pozwoli ochronić czujniki wilgotności. Najwyższą efektywnością charakteryzują się termohigrometry pozbawione mechanicznych elementów kalibracyjnych. Kalibracja odbywa się poprzez
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.