Rozwój infrastruktury drogowej i realizacja Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku) – oto cele rządu w obszarze drogownictwa, które ogłosiła premier Ewa Kopacz we wrześniowym exposé. Jakie zmiany czekają zarządców dróg lokalnych?
Aż 107 mld zł przewidziano na realizację nowych inwestycji drogowych do końca 2023 r. W praktyce będzie to oznaczało wybudowanie 3,9 tys. km nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych oraz 57 obwodnic. Środki finansowe na inwestycje drogowe będą pochodziły z Krajowego Funduszu Drogowego. Dzięki realizacji programu, do 2025 r. Polska ma zyskać kompletnie rozwiniętą sieć dróg krajowych i autostrad.
Efektem działań rządu ma być uzyskanie spójnej sieci drogowej wraz z systemem obwodnic, które przyczynią się do usunięcia tzw. wąskich gardeł w transporcie drogowym. To z kolei przyczyni się do zmniejszenia ryzyka powstawania korków oraz uzyskania większej płynności ruchu – szczególnie w miastach, które są obecnie najbardziej obciążone przez ruch tranzytowy. Zdaniem rządu poprawienie przepustowości polskiej sieci drogowej ma się też przełożyć na zwiększenie dynamiki rozwoju gospodarczego kraju, ponieważ usprawni transport towarów.
Zarządcy dróg lokalnych z ulgą przyjęli decyzję o kontynuowaniu budowy, rozbudowy oraz remontów dróg krajowych, powiatowych i gminnych w latach 2016-2019. Na realizację tego celu budżet państwa zamierza przeznaczyć 4 mld zł. Prawdopodobnie gminy i powiaty będą też mogły starać się o uzyskanie dotacji przeznaczonej na finansowanie zadań własnych związanych z budową, przebudową i remontami dróg – jej kwota nie może jednak przekroczyć 3 mln zł.
Założenia rządu obejmują także zwiększenie bezpieczeństwa dróg oraz priorytetowe podniesienie standardów technicznych dróg publicznych i ich parametrów użytkowych. Stworzenie spójnego systemu dróg lokalnych ma docelowo sprzyjać wyrównywaniu szans rozwoju regionów oraz budowaniu spójności terytorialnej.
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.