Drogi betonowe są dobrą alternatywą dla konstrukcji podatnych wykonywanych z mieszanek mineralno-bitumicznych. Obecnie widoczny jest bardzo dynamiczny rozwój technologii asfaltowych, co jest spowodowane wieloma badaniami i poszukiwaniem nowych metod modyfikacji lepiszcza bitumicznego oraz stosowaniem nowych dodatków do MMA wpływających na jej cechy fizyko-mechaniczne.
Prawdopodobnie z tego względu drogi betonowe budowane są znacznie rzadziej, szczególnie w przypadku inwestorów samorządowych. Faktem jest, że drogi betonowe nie wszędzie są dobrym rozwiązaniem – z dużą ostrożnością należy je budować w terenach, które w perspektywie kilku lat będą uzbrajane. Wszelkie rozbiórki i odtworzenia konstrukcji sztywnych są nie tylko droższe, ale i trudniejsze w wykonaniu niż te same prace na drogach bitumicznych. Ale nie zapominajmy, że drogi lokalne to nie tylko miasto, lecz także drogi podmiejskie, na których występuje duże natężenia ruchu, w tym ciężkiego. W tych przypadkach uzbrojenia w drodze praktycznie nie ma, warto więc rozważyć zaprojektowanie i budowę konstrukcji sztywnej, charakteryzującej się dużo lepszą trwałością. Zalety nawierzchni sztywnych Do podstawowych zalet nawierzchni betonowych, w porównaniu z drogami bitumicznymi, jest ich znacznie większa trwałość i wyższa odporność na deformacje czy inne uszkodzenia. Drogi betonowe charakteryzują się często dobrym stanem technicznym nawet przez 25-30 lat i nie wymagają w tym czasie kosztownych zabiegów remontowych. Tradycyjne nawierzchnie bitumiczne w wielu przypadkach ulegają poważnym zniszczeniom już po 10 latach eksploatacji (a czasami nawet i krócej). Drogi betonowe są bardzo odporne na deformacje trwałe, które na jezdniach bitumicznych najczęściej występują w postaci kolein, spływów, fal itp. Wynika to z dwóch powodów. Po pierwsze beton cementowy jest dużo mniej wrażliwy pod względem sztywności i wytrzymałości na zmienne w ciągu roku czynniki atmosferyczne w stosunku do mieszanek mineralno-asfaltowych. Drugi powód związany jest ze sposobem rozchodzenia się naprężeń od ruchu w nawierzchniach podatnych i sztywnych. W przypadku mas bitumicznych naprężenia rozchodzą się w głąb konstrukcji pod kątem zbliżonym do 45o, natomiast w nawierzchniach betonowych jednostkowy nacisk na podłoże jest znacznie mniejszy. Wynika to z faktu, że beton cementowy przejmuje bardzo dużą część naprężeń, rozprowadzając je w całej objętości. Kolejną zaletą dróg betonowych jest ich jasna barwa, znacznie jaśniejsza od ciemnego odcienia tradycyjnych nawierzchni asfaltowych. Cecha ta zwiększa poziom bezpieczeństwa ruchu i dostrzegalność drogi w okresie wieczornym i nocnym przy oświetleniu reflektorami samochodowymi. Nawierzchnie betonowe są mniej podatne na koleinowanie i ścieranie niż warstwy bitumiczne. W zasadzie, jeśli na nawierzchni sztywnej pojawiają się głębokie koleiny, oznacza to, że prawdopodobnie cała konstrukcja została źle wykonana lub nieprawidłowo zaprojektowana w stosunku do panujących obciążeń od ruchu.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.