Table of Contents Table of Contents
Previous Page  55 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 55 / 68 Next Page
Page Background

nia zbiorowego (z wyjątkiem hoteli), opieki zdrowotnej,

oświaty i wychowania, a także od placu zabaw dziecię-

cych i boisk dla dzieci i młodzieży nie może być mniej-

sza niż 7 metrów dla zgrupowania do 4 stanowisk oraz

10 metrów dla zgrupowania od 5 do 60 stanowisk, dla

większych zgrupowań odległość ta wzrasta do 20 m.

Przy projektowaniu miejsc postojowych nale-

ży pamiętać także o tym, iż wymagania zarówno co

do usytuowania, jak i ilości miejsc (w tym oddzielnie

wyodrębnionych miejsc dla osób niepełnosprawnych)

zawarte są bądź w miejscowym planie zagospoda-

rowania przestrzennego, bądź w decyzji o warun-

kach zabudowy i zagospodarowania terenu. Stosuje

się tu określenie stosunkowe dla lokali mieszkalnych

(np. 1,1 miejsca postojowego na każde 1 mieszkanie)

lub wskaźnik powierzchni użytkowej lokali dla lokali

użytkowych (np. 1 miejsce postojowe na każde 10 m

2

powierzchni użytkowej lokali użytkowych).

Kreatywny projektant

Projektując miejsca parkingowe, należy uwzględnić

o wiele więcej czynników niż tylko obostrzenia w sto-

sunku do wymiarów stanowisk. W obecnych czasach

projektant musi się wykazać nie lada pomysłowością

przy tworzeniu parkingów. Na terenach zabudowanych

kreatywność w dążeniu do optymalizacji powinna być na

najwyższym poziomie. Czynniki, które powinien uwzględ-

nić projektant, to

m.in

. wygoda i komfort dla wszyst-

kich parkujących, najlepsze wykorzystanie dostępnego

miejsca, łatwość dostępu, bliskość transportu publicz-

nego, bezpieczeństwo oraz estetyka. Najważniejszym

czynnikiem jest usytuowanie względem ciągów pieszo-

-rowerowych – należy ograniczać przecięcia się tych

ciągów z miejscami parkingowymi. Z drugiej zaś strony,

trzeba pamiętać, iż droga dotarcia do zaparkowanego

pojazdu powinna być możliwie krótka i bezpośrednia

(w dużej mierze chodzi tu o osoby niepełnosprawne).

Szczególną uwagę należy zwrócić na przepływ ruchu

do oraz z parkingu, przy czym wjazdy powinny być za-

projektowane z dala od ruchliwych ulic i skrzyżowań.

Należy także intuicyjnie zorganizować ruch po parkingu.

Trzeba pamiętać, iż powoli jadące samochody, szukające

wolnego miejsca, nie mogą tamować ruchu wyjeżdża-

jących pojazdów.

Chęć wykorzystania każdego wolnego skrawka

przestrzeni doprowadziła do sytuacji, iż bardzo duża

część parkingów wygląda jak wielkie lotnisko. Jest to

widoczne zwłaszcza w kompleksach deweloperskich,

gdzie każdy wolny metr powierzchni jest wykorzystywa-

ny na miejsca postojowe. A przecież, pomimo wszystko,

Rys. 1. Wymiary stanowisk postojowych

3

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

53

Projektowanie