

nia zbiorowego (z wyjątkiem hoteli), opieki zdrowotnej,
oświaty i wychowania, a także od placu zabaw dziecię-
cych i boisk dla dzieci i młodzieży nie może być mniej-
sza niż 7 metrów dla zgrupowania do 4 stanowisk oraz
10 metrów dla zgrupowania od 5 do 60 stanowisk, dla
większych zgrupowań odległość ta wzrasta do 20 m.
Przy projektowaniu miejsc postojowych nale-
ży pamiętać także o tym, iż wymagania zarówno co
do usytuowania, jak i ilości miejsc (w tym oddzielnie
wyodrębnionych miejsc dla osób niepełnosprawnych)
zawarte są bądź w miejscowym planie zagospoda-
rowania przestrzennego, bądź w decyzji o warun-
kach zabudowy i zagospodarowania terenu. Stosuje
się tu określenie stosunkowe dla lokali mieszkalnych
(np. 1,1 miejsca postojowego na każde 1 mieszkanie)
lub wskaźnik powierzchni użytkowej lokali dla lokali
użytkowych (np. 1 miejsce postojowe na każde 10 m
2
powierzchni użytkowej lokali użytkowych).
Kreatywny projektant
Projektując miejsca parkingowe, należy uwzględnić
o wiele więcej czynników niż tylko obostrzenia w sto-
sunku do wymiarów stanowisk. W obecnych czasach
projektant musi się wykazać nie lada pomysłowością
przy tworzeniu parkingów. Na terenach zabudowanych
kreatywność w dążeniu do optymalizacji powinna być na
najwyższym poziomie. Czynniki, które powinien uwzględ-
nić projektant, to
m.in. wygoda i komfort dla wszyst-
kich parkujących, najlepsze wykorzystanie dostępnego
miejsca, łatwość dostępu, bliskość transportu publicz-
nego, bezpieczeństwo oraz estetyka. Najważniejszym
czynnikiem jest usytuowanie względem ciągów pieszo-
-rowerowych – należy ograniczać przecięcia się tych
ciągów z miejscami parkingowymi. Z drugiej zaś strony,
trzeba pamiętać, iż droga dotarcia do zaparkowanego
pojazdu powinna być możliwie krótka i bezpośrednia
(w dużej mierze chodzi tu o osoby niepełnosprawne).
Szczególną uwagę należy zwrócić na przepływ ruchu
do oraz z parkingu, przy czym wjazdy powinny być za-
projektowane z dala od ruchliwych ulic i skrzyżowań.
Należy także intuicyjnie zorganizować ruch po parkingu.
Trzeba pamiętać, iż powoli jadące samochody, szukające
wolnego miejsca, nie mogą tamować ruchu wyjeżdża-
jących pojazdów.
Chęć wykorzystania każdego wolnego skrawka
przestrzeni doprowadziła do sytuacji, iż bardzo duża
część parkingów wygląda jak wielkie lotnisko. Jest to
widoczne zwłaszcza w kompleksach deweloperskich,
gdzie każdy wolny metr powierzchni jest wykorzystywa-
ny na miejsca postojowe. A przecież, pomimo wszystko,
Rys. 1. Wymiary stanowisk postojowych
3
d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e
53
Projektowanie