

Gotowa zaprawa asfaltowa BORNIT®
(Fertigschlämme)
Gotowa zaprawa asfaltowa BORNIT® wytwarzana
jest z modyfikowanej polimerami emulsji asfaltowej
i dodatków mineralnych. Produkt nie zawiera roz-
puszczalników i jest nieszkodliwy dla środowiska
naturalnego.
• Aplikacja
Przed nałożeniem gotowej zaprawy asfaltowej BOR-
NIT® należy dokładnie zamieść podłoże. Podłoże
może być lekko wilgotne, ale nie mokre. Stykające
się powierzchnie muszą być czyste, wolne od kurzu
i wszystkich elementów, które mogą rozdzielać styki
(takich jak olej, tłuszcz, paliwo czy resztki farb i betonu),
a następnie ubytki lub wyboje uzupełnić mieszanką
mineralno-asfaltową BORNIT® na zimno (BORNI-
T®-Kaltmischgut) lub zaprawą RE 50 BORNIT® do
napraw (BORNIT®-Reparaturmőrtel RE 50). Nakła-
danie warstwy homogenicznego materiału odbywa
się przy pomocy gumowej pacy lub miękkiej szczotki,
w wyniku czego powstaje przyczepna, odporna na
ścieranie powierzchnia z zamkniętymi (powierzchnio-
wo) porami. Dodatkowo można ją posypać piaskiem
łamanym. Gotową zaprawę asfaltową należy rozkładać
w korzystnych warunkach atmosferycznych, przy tem-
peraturze podłoża nie niższej niż 5°C. Przy zagrożeniu
opadami deszczu lub przy wystąpieniu jego opadu
należy przerwać pracę. W każdej chwili możliwa jest
regeneracja wykonanej obróbki powierzchniowej i ob-
róbka wykończająca.
Wskutek znacznych różnic gęstości poszczegól-
nych składników gotowej zaprawy asfaltowej podczas
magazynowania i transportu nie można uniknąć zja-
wiska sedymentacji. Z tego powodu przed użyciem
materiał należy starannie wymieszać mechanicznym
mieszadłem – gwarantuje to bezproblemowe zastoso-
wanie gotowej zaprawy asfaltowej BORNIT®.
• Zużycie
Zużycie zaprawy asfaltowej BORNIT® wynosi:
ok. 0,8 kg/m
2
– przy zamykaniu porów,
ok. 1,5 kg/m
2
– przy uszczelnianiu nawierzchni,
w zależności od rodzaju podłoża.
Maksymalna grubość warstwy to ok. 0,5 mm (należy
unikać jej przekroczenia!).
• Magazynowanie
Produkt nadaje się do magazynowania przynajmniej
przez sześć miesięcy, musi być jednak chroniony przed
działaniem mrozu!
• Opakowania
Hobok 30 l; 18 hoboków na palecie.
BORNIT® Rissflex® – masa na bazie
bitumu
BORNIT®-Rissflex® – wysokoplastyczna, modyfikowana
tworzywem sztucznym emulsja bitumiczna ze specjal-
nymi wypełniaczami do naprawy wzdłużnych spękań
w nawierzchniach asfaltowych. Wbudowany materiał
jest odporny na warunki pogodowe i promieniowanie
UV. Produkt jest wolny od rozpuszczalników i tworzy po
wyschnięciu wysokoelastyczne, mostkujące zamknięcie
spękania przeciw penetracji przez wodę. BORNIT®-
-Rissflex szczególnie mocno przywiera do podłoża i po
wyschnięciu – w połączeniu z grysem – tworzy szorstkie
zamknięcie naprawianych fragmentów.
• Zastosowanie
BORNIT®-Rissflex® wbudowywany jest na zimno przy
bieżących remontach nawierzchni asfaltowych w celu
wydłużenia czasu ich użytkowania, przy użyciu ograni-
czonych nakładów osobowych i kosztowych.
Zalety:
• wysokoplastyczne, mostkujące, dobrze przywierające
do podłoża zamknięcie szczeliny,
• do wbudowywania na zimno, gotowe do użycia,
• po wyschnięciu wysoka szorstkość naprawionej na-
wierzchni,
• masa ekologiczna, wolna od rozpuszczalników.
• Aplikacja
Podłoże musi być suche, czyste (spękanie można prze-
dmuchać sprężonym powietrzem) i wolne od substancji
mogących zapobiec przywieraniu substancji do podłoża
(olej, kurz, tłuszcz itp.). Podłoże może być wilgotne, ale
nie mokre. Większe ubytki należy wcześniej wypełnić
za pomocą mieszanki reaktywnej.
Aplikacja ręczna
BORNIT®-Rissflex przed ręcznym wbudowaniem
należy najpierw dobrze rozmieszać za pomocą wol-
no obracającego się mieszadła, a następnie nałożyć
równomiernie za pomocą ręcznego kopyta BORNIT®
wzdłuż spękania (względnie kilkakrotnie przeciągnąć
materiał, tak aby Rissflex® dobrze wypełnił szczelinę).
Bezpośrednio po wbudowaniu powierzchnię powin-
no się przesypać mocno grysem 2/5 lub piaskiem
łamanym. Po ok. 30 minutach od zakończenia prac
nawierzchnię można oddać do użytku. Dalsze wysy-
chanie i dogęszczanie ma miejsce pod wpływem ruchu
ulicznego.
Wbudowywanie maszynowe
Rissomat® firmy BORNIT® jest sposobem na bardzo
szybką i efektywną naprawę większych uszkodzeń
(np. pęknięć szwa środkowego). Za pomocą ręcznie
prowadzonej lancy wbudowującej (kombinacja dyszy
N R 6 L U T Y 2 0 1 3
48
materiały i nawierzchnie