Table of Contents Table of Contents
Previous Page  50 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 50 / 68 Next Page
Page Background

Gotowa zaprawa asfaltowa BORNIT®

(Fertigschlämme)

Gotowa zaprawa asfaltowa BORNIT® wytwarzana

jest z modyfikowanej polimerami emulsji asfaltowej

i dodatków mineralnych. Produkt nie zawiera roz-

puszczalników i jest nieszkodliwy dla środowiska

naturalnego.

• Aplikacja

Przed nałożeniem gotowej zaprawy asfaltowej BOR-

NIT® należy dokładnie zamieść podłoże. Podłoże

może być lekko wilgotne, ale nie mokre. Stykające

się powierzchnie muszą być czyste, wolne od kurzu

i wszystkich elementów, które mogą rozdzielać styki

(takich jak olej, tłuszcz, paliwo czy resztki farb i betonu),

a następnie ubytki lub wyboje uzupełnić mieszanką

mineralno-asfaltową BORNIT® na zimno (BORNI-

T®-Kaltmischgut) lub zaprawą RE 50 BORNIT® do

napraw (BORNIT®-Reparaturmőrtel RE 50). Nakła-

danie warstwy homogenicznego materiału odbywa

się przy pomocy gumowej pacy lub miękkiej szczotki,

w wyniku czego powstaje przyczepna, odporna na

ścieranie powierzchnia z zamkniętymi (powierzchnio-

wo) porami. Dodatkowo można ją posypać piaskiem

łamanym. Gotową zaprawę asfaltową należy rozkładać

w korzystnych warunkach atmosferycznych, przy tem-

peraturze podłoża nie niższej niż 5°C. Przy zagrożeniu

opadami deszczu lub przy wystąpieniu jego opadu

należy przerwać pracę. W każdej chwili możliwa jest

regeneracja wykonanej obróbki powierzchniowej i ob-

róbka wykończająca.

Wskutek znacznych różnic gęstości poszczegól-

nych składników gotowej zaprawy asfaltowej podczas

magazynowania i transportu nie można uniknąć zja-

wiska sedymentacji. Z tego powodu przed użyciem

materiał należy starannie wymieszać mechanicznym

mieszadłem – gwarantuje to bezproblemowe zastoso-

wanie gotowej zaprawy asfaltowej BORNIT®.

• Zużycie

Zużycie zaprawy asfaltowej BORNIT® wynosi:

ok. 0,8 kg/m

2

– przy zamykaniu porów,

ok. 1,5 kg/m

2

– przy uszczelnianiu nawierzchni,

w zależności od rodzaju podłoża.

Maksymalna grubość warstwy to ok. 0,5 mm (należy

unikać jej przekroczenia!).

• Magazynowanie

Produkt nadaje się do magazynowania przynajmniej

przez sześć miesięcy, musi być jednak chroniony przed

działaniem mrozu!

• Opakowania

Hobok 30 l; 18 hoboków na palecie.

BORNIT® Rissflex® – masa na bazie

bitumu

BORNIT®-Rissflex® – wysokoplastyczna, modyfikowana

tworzywem sztucznym emulsja bitumiczna ze specjal-

nymi wypełniaczami do naprawy wzdłużnych spękań

w nawierzchniach asfaltowych. Wbudowany materiał

jest odporny na warunki pogodowe i promieniowanie

UV. Produkt jest wolny od rozpuszczalników i tworzy po

wyschnięciu wysokoelastyczne, mostkujące zamknięcie

spękania przeciw penetracji przez wodę. BORNIT®-

-Rissflex szczególnie mocno przywiera do podłoża i po

wyschnięciu – w połączeniu z grysem – tworzy szorstkie

zamknięcie naprawianych fragmentów.

• Zastosowanie

BORNIT®-Rissflex® wbudowywany jest na zimno przy

bieżących remontach nawierzchni asfaltowych w celu

wydłużenia czasu ich użytkowania, przy użyciu ograni-

czonych nakładów osobowych i kosztowych.

Zalety:

• wysokoplastyczne, mostkujące, dobrze przywierające

do podłoża zamknięcie szczeliny,

• do wbudowywania na zimno, gotowe do użycia,

• po wyschnięciu wysoka szorstkość naprawionej na-

wierzchni,

• masa ekologiczna, wolna od rozpuszczalników.

• Aplikacja

Podłoże musi być suche, czyste (spękanie można prze-

dmuchać sprężonym powietrzem) i wolne od substancji

mogących zapobiec przywieraniu substancji do podłoża

(olej, kurz, tłuszcz itp.). Podłoże może być wilgotne, ale

nie mokre. Większe ubytki należy wcześniej wypełnić

za pomocą mieszanki reaktywnej.

Aplikacja ręczna

BORNIT®-Rissflex przed ręcznym wbudowaniem

należy najpierw dobrze rozmieszać za pomocą wol-

no obracającego się mieszadła, a następnie nałożyć

równomiernie za pomocą ręcznego kopyta BORNIT®

wzdłuż spękania (względnie kilkakrotnie przeciągnąć

materiał, tak aby Rissflex® dobrze wypełnił szczelinę).

Bezpośrednio po wbudowaniu powierzchnię powin-

no się przesypać mocno grysem 2/5 lub piaskiem

łamanym. Po ok. 30 minutach od zakończenia prac

nawierzchnię można oddać do użytku. Dalsze wysy-

chanie i dogęszczanie ma miejsce pod wpływem ruchu

ulicznego.

Wbudowywanie maszynowe

Rissomat® firmy BORNIT® jest sposobem na bardzo

szybką i efektywną naprawę większych uszkodzeń

(np. pęknięć szwa środkowego). Za pomocą ręcznie

prowadzonej lancy wbudowującej (kombinacja dyszy

N R 6 L U T Y 2 0 1 3

48

materiały i nawierzchnie