Table of Contents Table of Contents
Previous Page  61 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 61 / 68 Next Page
Page Background

Z tworzywa lub drewna

W warunkach polskich dróg zasłony przeciwśnieżne

stosowane są jako zakładane jedynie na czas zimy

elementy z siatki z tworzywa, ze specjalnie opraco-

wanym systemem otworów. Kilkadziesiąt lat temu

stosowane były jeszcze ogrodzenia drewniane, lecz

były one bardziej kłopotliwe ze względów logistycznych

utrzymaniowych – siatkę z tworzywa łatwiej założyć

i zdjąć niż sztywne drewniane ogrodzenia. Natomiast

w krajach takich jak Stany Zjednoczone czy Skandy-

nawia, gdzie pasy drogowe są bardzo szerokie, buduje

się całoroczne ogrodzenia drewniane. Oczywiście, jest

to związane z klimatem oraz własnością gruntu. W wa-

runkach klimatu kontynentalnego w Stanach Zjedno-

czonych ogrodzenia te w okresie letnim stosowane są

jako osłona przed burzami piaskowymi oraz schro-

nienie przed słońcem dla zwierząt. Ponadto, bardzo

często porastały one roślinnością, tworząc „zielone

mury”, co doprowadziło do powstawania „naturalnych

zasłon przeciwśnieżnych”. Są to nasadzenia drzew

oraz krzewów wzdłuż drogi w specjalnie uformowanych

pasach oraz dobranych wysokościach roślinności. Jest

to najbardziej ekologiczny i estetyczny sposób ochrony

przeciwśnieżnej.

Klasyfikacja zasłon

przeciwśnieżnych

Zasłony przeciwśnieżne są klasyfikowane w zależ-

ności od użytych do ich budowy materiałów i ich

rozmieszczenia.

• Płoty przeciwśnieżne

Płoty przeciwśnieżne są to drewniane ogrodzenia za-

trzymujące śnieg, wykonane z pionowych lub pozio-

mych listew drewnianych. Wyróżnia się kilka ich typów.

Szwedzki pierwowzór składał się z poziomych listew,

opartych na trzech podporach. Cały element pochy-

lony był zgodnie z kierunkiem wiatru, a dla utrzymania

stabilności w przeciwną stronę skierowane były odciągi.

Miał on wysokość 160 cm (rys. 1).

Konstrukcje stosowane w USA są wysokie na

ponad 3 m. Pełnią one zazwyczaj funkcję tymczaso-

wych barykad dla śniegu; lecz ze względu na ich ciągły

montaż i demontaż są podatne na uszkodzenie ich in-

tegralności strukturalnej. Opracowanie tych zasłon jest

dziełem Ronalda D. Tablera. Po wielu latach pomiarów

i doświadczeń opracował on siedmioprofilowy schemat

osadzania się śniegu w okolicy zasłon. Płotki spowalniają

wiatr, co powoduje osadzanie się śniegu także przed

ogrodzeniem. W literaturze można znaleźć wylicze-

nia, w których stwierdza się, iż przy 50% porowatości

ogrodzenia przed zasłonami osadza się 15% całości

zatrzymanego śniegu [2]. To osadzanie przed płotkami

rozpoczyna się w odległości równej 15 wysokościom

ogrodzenia. Następnie wiatr przedziera się przez płot, co

powoduje drastyczną zmianę jego siły oraz zaburzenie

nośności podmuchu. Zaraz za zasłonami tworzy się

przesmyk z małymi wartościami osadzania się opadu,

a następnie zaspa. Jej kolejne etapy wzrostu ukazuje

rysunek 2. Osadzanie śniegu zajmuje odległość od płotu

równą ok. 30–35 wysokościom ogrodzenia.

Rys. 1. „Szwedzki” płot

przeciwśnieżny, używany

przez Union Pacific

Railroad od początku

1885 r., był pierwowzorem

standardowego ogrodzenia

przeciwśnieżnego

wykorzystywanego

przez Wyoming Highway

Department aż do końca

1971 r. [1]

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

59

POMYSŁ NA…