

i kopyta) materiał pod ciśnieniem zostaje upłynniony
i wbudowany głębiej – w porównaniu do wbudowania
ręcznego – w naprawianą szczelinę.
Równocześnie materiał zostaje na powierzchni spę-
kania równomiernie i w odpowiedniej grubości rozłożo-
ny. Polecane jest przesypanie grysem 2/5 za pomocą
specjalnego wózka BORNIT®-Streufix.
Uwagi:
Całkowite wysychanie materiału przy szczególnych
warunkach może trwać dłużej niż dzień – jest to zależne od
warunków pogodowych i determinowanej przez szerokość
szczeliny ilością wbudowanego materiału. W tym czasie
ruch kołowy może spowodować przeniesienie nadmiaru
niezastygniętego materiału na powierzchnię, jednak nie
ma to żadnego negatywnego wpływu na naprawioną
szczelinę. Na odcinku ze świeżo naprawionym pęknię-
ciem należy wprowadzić czasowe ograniczenie prędko-
ści i oznaczenie znakiem ostrzegającym o luźnym grysie
na powierzchni drogi.
Powodem spękań w nawierzchni MMA są z reguły
napięcia i siły powstałe pod wpływem różnych czynni-
ków (niedostateczna nośność podbudowy, błędy przy
wbudowywaniu MMA itp.). Dlatego po pewnym czasie,
zależnym od warunków na danym obiekcie, w obszarze
wcześniej naprawianym mogą powstać kolejne spękania.
W takim wypadku trwałe naprawienie rysy w nawierzchni
jest niemożliwe – konieczne jest usunięcie przyczyny po-
wstawania spękania.
• Zużycie
Zużycie to ok. 0,5 l na metr bieżący nawierzchni – w za-
leżności od wielkości pęknięcia, jego pojemności i spo-
sobu wbudowania.
• Magazynowanie
W fabrycznie zamkniętych pojemnikach – ok. 6 miesięcy.
Należy chronić przed mrozem.
• Opakowania
Hobok 30 kg; 18 hoboków na palecie.
BORNIT® Reaktiv-Asphalt –
Reaktywna mieszanka
Zastosowanie i aplikacja tej masy są takie same jak
wymienionej wyżej reaktywnej mieszanki REAKTIV
ASPHALT.
Kolejnym rodzajem zapraw i mieszanek mineral-
no-asfaltowych do wbudowywania „na zimno” są masy
BIGUMA, posiadające Aprobatę Techniczną IBDiM
Nr AT/2009-03-2504. Są one wyprodukowane przez Do-
rtmunder Gussasphalt, a przedstawicielem w Polsce jest
Centrum Zaopatrzenia Drogownictwa Chemia. Są to
m.in.:
Zaprawa BIGUMA-
Fertigschlämme
• Zastosowanie
Jest gotową do użycia półpłynną cieczą o gęstej –
w temperaturze pokojowej – konsystencji. Służy do po-
wierzchniowych robót utrzymaniowych sposobem
„na zimno” bez zagęszczania. Głównym przeznaczeniem jest
uszczelnienie porowatych powierzchni nawierzchni asfaltowych.
Bezpośrednio przed wbudowaniem zaprawa BIGU-
MA-Fertigschlämme musi być jednorodna i półpłynna.
W tym celu w chłodnym okresie powinna być przecho-
wywana przez co najmniej 24 godziny w pomieszczeniu
ogrzewanym (o temperaturze od 10°C do 25°C), a przed
użyciem – dokładnie wymieszana.
Zaprawa BIGUMA-Fertigschlämme może być ukła-
dana na podłoże oraz w otoczeniu o temperaturze nie
niższej niż 5
°
C.
• Opakowania
Zaprawa BIGUMA-Fertigschlämme jest pakowana
w wiadra o pojemności 30 kg.
• Magazynowanie
Fabrycznie zapakowaną, zaprawę tę można przechowywać
przez okres do sześciu miesięcy od chwili wyprodukowania.
Mieszanka BIGUMA-REP
Mieszanka BIGUMA-REP jest komponentem trzech składni-
ków: emulsji asfaltowej modyfikowanej, mieszanki mineralnej
oraz cementu. Składniki są zapakowane rozdzielnie w wy-
mierzonych ilościach, które przed użyciem należy wymieszać.
• Zastosowanie
Mieszanka BIGUMA-REP służy do powierzchniowych
robót utrzymaniowych sposobem „na zimno”. Głównym
przeznaczeniem jest wypełnianie otworów, wybojów, ubyt-
ków i nierówności w nawierzchni asfaltowej lub z betonu
cementowego, formowanie podjazdów oraz niwelowanie
powierzchni przy urządzeniach obcych.
Mieszanka BIGUMA-REP produkowana jest
w dwóch wersjach:
– mieszanka BIGUMA-REP 0/3, o uziarnieniu 0/2, do
wykonywania warstwy o grubości od 0,5 cm do 2 cm,
– mieszanka BIGUMA-REP 0/5, o uziarnieniu 0/5, do wy-
konywania warstwy o grubości od 1 cm do 3 cm.
• Opakowania
Mieszanka BIGUMA-REP jest pakowana w wiadra
o pojemności 22 kg. Znajdują się w nich oddzielnie zapa-
kowane w workach mieszanka mineralna i cement oraz
emulsja asfaltowa w butelce z tworzywa sztucznego.
49
d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e
materiały i nawierzchnie