Table of Contents Table of Contents
Previous Page  51 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 51 / 68 Next Page
Page Background

i kopyta) materiał pod ciśnieniem zostaje upłynniony

i wbudowany głębiej – w porównaniu do wbudowania

ręcznego – w naprawianą szczelinę.

Równocześnie materiał zostaje na powierzchni spę-

kania równomiernie i w odpowiedniej grubości rozłożo-

ny. Polecane jest przesypanie grysem 2/5 za pomocą

specjalnego wózka BORNIT®-Streufix.

Uwagi:

Całkowite wysychanie materiału przy szczególnych

warunkach może trwać dłużej niż dzień – jest to zależne od

warunków pogodowych i determinowanej przez szerokość

szczeliny ilością wbudowanego materiału. W tym czasie

ruch kołowy może spowodować przeniesienie nadmiaru

niezastygniętego materiału na powierzchnię, jednak nie

ma to żadnego negatywnego wpływu na naprawioną

szczelinę. Na odcinku ze świeżo naprawionym pęknię-

ciem należy wprowadzić czasowe ograniczenie prędko-

ści i oznaczenie znakiem ostrzegającym o luźnym grysie

na powierzchni drogi.

Powodem spękań w nawierzchni MMA są z reguły

napięcia i siły powstałe pod wpływem różnych czynni-

ków (niedostateczna nośność podbudowy, błędy przy

wbudowywaniu MMA itp.). Dlatego po pewnym czasie,

zależnym od warunków na danym obiekcie, w obszarze

wcześniej naprawianym mogą powstać kolejne spękania.

W takim wypadku trwałe naprawienie rysy w nawierzchni

jest niemożliwe – konieczne jest usunięcie przyczyny po-

wstawania spękania.

• Zużycie

Zużycie to ok. 0,5 l na metr bieżący nawierzchni – w za-

leżności od wielkości pęknięcia, jego pojemności i spo-

sobu wbudowania.

• Magazynowanie

W fabrycznie zamkniętych pojemnikach – ok. 6 miesięcy.

Należy chronić przed mrozem.

• Opakowania

Hobok 30 kg; 18 hoboków na palecie.

BORNIT® Reaktiv-Asphalt –

Reaktywna mieszanka

Zastosowanie i aplikacja tej masy są takie same jak

wymienionej wyżej reaktywnej mieszanki REAKTIV

ASPHALT.

Kolejnym rodzajem zapraw i mieszanek mineral-

no-asfaltowych do wbudowywania „na zimno” są masy

BIGUMA, posiadające Aprobatę Techniczną IBDiM

Nr AT/2009-03-2504. Są one wyprodukowane przez Do-

rtmunder Gussasphalt, a przedstawicielem w Polsce jest

Centrum Zaopatrzenia Drogownictwa Chemia. Są to

m.in

.:

Zaprawa BIGUMA-

Fertigschlämme

• Zastosowanie

Jest gotową do użycia półpłynną cieczą o gęstej –

w temperaturze pokojowej – konsystencji. Służy do po-

wierzchniowych robót utrzymaniowych sposobem

„na zimno” bez zagęszczania. Głównym przeznaczeniem jest

uszczelnienie porowatych powierzchni nawierzchni asfaltowych.

Bezpośrednio przed wbudowaniem zaprawa BIGU-

MA-Fertigschlämme musi być jednorodna i półpłynna.

W tym celu w chłodnym okresie powinna być przecho-

wywana przez co najmniej 24 godziny w pomieszczeniu

ogrzewanym (o temperaturze od 10°C do 25°C), a przed

użyciem – dokładnie wymieszana.

Zaprawa BIGUMA-Fertigschlämme może być ukła-

dana na podłoże oraz w otoczeniu o temperaturze nie

niższej niż 5

°

C.

• Opakowania

Zaprawa BIGUMA-Fertigschlämme jest pakowana

w wiadra o pojemności 30 kg.

• Magazynowanie

Fabrycznie zapakowaną, zaprawę tę można przechowywać

przez okres do sześciu miesięcy od chwili wyprodukowania.

Mieszanka BIGUMA-REP

Mieszanka BIGUMA-REP jest komponentem trzech składni-

ków: emulsji asfaltowej modyfikowanej, mieszanki mineralnej

oraz cementu. Składniki są zapakowane rozdzielnie w wy-

mierzonych ilościach, które przed użyciem należy wymieszać.

• Zastosowanie

Mieszanka BIGUMA-REP służy do powierzchniowych

robót utrzymaniowych sposobem „na zimno”. Głównym

przeznaczeniem jest wypełnianie otworów, wybojów, ubyt-

ków i nierówności w nawierzchni asfaltowej lub z betonu

cementowego, formowanie podjazdów oraz niwelowanie

powierzchni przy urządzeniach obcych.

Mieszanka BIGUMA-REP produkowana jest

w dwóch wersjach:

– mieszanka BIGUMA-REP 0/3, o uziarnieniu 0/2, do

wykonywania warstwy o grubości od 0,5 cm do 2 cm,

– mieszanka BIGUMA-REP 0/5, o uziarnieniu 0/5, do wy-

konywania warstwy o grubości od 1 cm do 3 cm.

• Opakowania

Mieszanka BIGUMA-REP jest pakowana w wiadra

o pojemności 22 kg. Znajdują się w nich oddzielnie zapa-

kowane w workach mieszanka mineralna i cement oraz

emulsja asfaltowa w butelce z tworzywa sztucznego.

49

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

materiały i nawierzchnie